Airbus отчете 15% ръст на приходите и планира да увеличи производството

Авиопроизводителят смята, че ще изпълни амбициозните си цели въпреки войната в Украйна и затрудненията с доставките

Популярният модел самолети A320 на компанията се търси все повече
Популярният модел самолети A320 на компанията се търси все повече
Популярният модел самолети A320 на компанията се търси все повече    ©  Reuters
Популярният модел самолети A320 на компанията се търси все повече    ©  Reuters

Airbus продължава с амбициозните планове за разрастване на производството на популярния си модел самолети A320 и оставя на заден план опасенията покрай войната в Украйна и веригите за доставки. Главният изпълнителен директор Гийом Фори заяви, че компанията ще увеличи производството на самолетите с тесен корпус с 50% до 75 на месец през 2025 г. поради силното търсене от страна на авиокомпаниите, възстановяващи се от пандемията. Airbus вече работи по увеличаване на производството до 65 броя на месец до лятото на 2023 г.

Европейският авиопроизводител отчете коригирана оперативна печалба от 1.26 млрд. евро за първото тримесечие в сравнение с 694 млн. евро година по-рано. За резултатите са допринесли спестени 400 млн. евро от преоценка на задължения. Приходите за периода са нараснали с 15% на годишна база до 12 млрд. евро, а доставените летателни машини са 140. Компанията цели през тази година да постигне коригираната оперативна печалба от 5.5 млрд. евро.

През 2021 г. Airbus за трета поредна година беше най-големият производител на самолети в света с доставени 600 броя и сега цели да затвърди доминацията над американския си конкурент Boeing. Основен двигател на възстановяването на индустрията е пазарът на теснофюзелажните самолети, където Airbus има значително предимство отпреди кризата. Този тип самолети е предпочитан от авиокомпаниите както за вътрешни маршрути, така и за международни пътувания.

"Дългосрочните тенденции сочат към трайно възстановяване, което е подкрепено от силното търсене от страна на клиентите", заяви Фори въпреки геополитическото напрежение и натиска върху глобалните вериги за доставки, най-вече породени от новите локдауни заради ковид в Китай.

Ще се справи ли Airbus

Airbus планира да постигне по-високите нива на производство, като увеличи капацитета на съществуващите си промишлени обекти, включително чрез изграждане на втора поточна линия за крайно сглобяване в САЩ в Мобил, Алабама. Миналата година производителите на двигатели и компаниите за лизинг на самолети бяха скептични за амбициозните цели на компанията. Миналата седмица обаче Airbus успя да се договори с производителите на двигатели Safran и MTU за доставки до 2024 г., което е знак за облекчаване на напрежението.

Въпреки това анализаторите от Berenberg предупреждават, че месечната цел от 75 самолета е "значително над настоящите и постигнати по-рано темпове и идва на фона на нарастващи рискове във веригата за доставки".

Airbus потвърди по-ранни доклади, че отлага пускането на новия си самолет за дълги разстояния с тесен корпус A321XLR за началото на 2024 г. вместо края на 2023 г. Забавянето е необходимо, за да се изпълнят изискванията за сертифициране.