🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Смарт органик" отваря новата си фабрика за биохрани за 16 млн. лв. през април

Заводът в Божурище ще има капацитет за продукти за 300 млн. лв. годишно. Има план и за още едно предприятие

В началото на април "Смарт органик" ще открие своя завод за биохрани в Индустриална зона "Божурище" край София.
В началото на април "Смарт органик" ще открие своя завод за биохрани в Индустриална зона "Божурище" край София.
В началото на април "Смарт органик" ще открие своя завод за биохрани в Индустриална зона "Божурище" край София.
В началото на април "Смарт органик" ще открие своя завод за биохрани в Индустриална зона "Божурище" край София.
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Заводът на "Смарт органик" ще заработи през април и ще има капацитет за продукти за 300 млн. лв. годишно
  • Инвестицията в производствената мощност е 16 млн. лв.
  • Основаната от Яни Драгов компания ще излезе на основния борсов пазар, за да търси финансиране от 20 млн. лв. за още една фабрика.

Първият и най-голям български производител на биодесерти и други органични храни "Смарт органик" скоро ще има нов производствен адрес. Строящата се фирмена фабрика край София ще даде възможност оборотът на компанията да скочи от сегашните 80 млн. лв. годишно до около 300 млн. лв. Планът за тази година включва и борсово набиране на средства, които да се насочат към още производствени мощности.

Новата инвестиция

В началото на април "Смарт органик", известена с марките Roobar, Kookie Cat, Dragon Superfoods, Bett'r и "Био класа", ще открие своя завод за биохрани в Индустриална зона "Божурище" край София. Инвестицията в сграда, технологии и машини е за около 16 млн. лв., а заетите ще са около 30, съобщи за "Капитал" Яни Драгов, създател и мажоритарен собственик на компанията.

Теренът в Божурище е 12 хил. кв.м, за които "Смарт органик" е платила около 1.3 млн. лв. на Национална компания "Индустриални зони", уточни Яни Драгов. Новите производствени и складови помещения са върху 6000 кв.м РЗП. В сградата ще са разположени два цеха за производство на шоколадови изделия, тахани и сурови барове, с които компанията ще увеличи значително своя капацитет.

"Капацитетът на производство зависи от вида на продуктите, за шоколадовите изделия например ще е тройно по-голям от сегашния. Като цяло с новия завод ще можем да достигнем годишни продажби до 300 млн. лв. За сравнение - оборотът ни за 2023 г. е 80 млн. лв.", коментира за "Капитал" Яни Драгов, който притежава 96.35% от капитала на дружеството.

За да осигури служители за новото производство, "Смарт органик" кандидатства за работни визи за наемане на чуждестранни работници от Индия и Непал. Всички новоназначени ще преминат през обучение.

Инвестицията в Божурище е поредна за компанията. Дружеството вече притежава две производствени сгради, които се намират в столичния квартал "Княжево".

"За 2023 "Смарт органик" ще отчетем около 80 млн. лв. оборот, което е над 40% ръст спрямо 2022. Две трети от продажбите ни са зад граница. На немскоезичния пазар (DACH) например продажбите ни отбелязват близо 100% скок през миналата година. За 2024 г. сме си поставили за цел да постигнем 25% ръст на продажбите и ще се стремим към ръстове по над 30% през всяка от следващите 2025 и 2026 година", съобщи за "Капитал" Яни Драгов.

Скоро и на основния пазар на БФБ

От ноември 2021 г. акциите на дружеството се търгуват на пазара BEAM за млади компании на Българската фондова борса (БФБ).

"Смарт органик" има твърдо решение да се премести от BEAM на основния пазар на БФБ и вече подготвяме проспекта. Това е свързано с намерението ни да увеличим капитала на дружеството. Целта е да съберем 20 млн. лв., а на BEAM е по-трудно това да бъде осъществено, защото има ограничения за пенсионните фондове, например. Освен това чуждестранните инвеститори предпочитат регулирания пазар на БФБ, който им дава по-голяма сигурност", коментира решението Яни Драгов. Според разчетите преместването на компанията на основния пазар на Българска фондова борса трябва да бъде факт през март-април тази година.

Набраният капитал ще послужи за поредно разширение на производствените възможности на "Смарт органик". "Плановете ни включват втори етап от инвестицията ни в индустриалната зона на Божурище и изграждане на още една производствена база там. Тя ще е сходна на тази, която в момента изграждаме, и в нея ще разположим допълнителни машини и линии. Инвестицията трябва да бъде факт през следващите две години", обобщи за "Капитал" Яни Драгов.

Това е втори опит на "Смарт органик" да се листва на БФБ. През 2016 КФН осуети опита на фирмата да излезе на борсата, като върна с неясни мотиви проспекта й.

Историята на компанията и покупките й

Компанията е регистрирана през 2008 г. като "Смарт капитал", но през 2015 променя търговското си наименование на "Смарт органик", както и правната си форма. От 2021 г. акциите на дружеството се търгуват на борсовия пазар BEAM.

Фирмата произвежда биопродукти под собствените марки Bett'r, Dragon Superfoods, Roobar, Kookie, Smart Cycle, "Био Класа", "Курабийница". Има пет дъщерни дружества, включително в Германия, Нидерландия, Румъния. Притежава веригата биомагазини "Зелен", както и 25% от българския производител на люти продукти "Чили хилс фудс".

През февруари 2022 "Смарт органик" придоби 100% от дяловете на Amigos International Trade - малък дистрибутор на биохрани в Нидерландия и Белгия, вносител на био аренга захар (натурален подсладител) от Индонезия под своя бранд Red Ape. Захарта се добива от диворастящи аренга палми в дъждовните гори на о. Джава, което осигурява доход на местните фермери и предотвратява изсичането на горите.

Същата година "Смарт органик" купи 70% от акциите в софийската фирма "Сантулита", производител на напитките с марката Frudada, и навлезе в нова категория - на натуралните напитки от свежи пресовани плодове и зеленчуци.

Пак през юли 2022 стана собственик и на "Биопак", производител на компостируеми еднократни опаковки, които се разграждат в компостер за 8-12 седмици и са направени изцяло от възобновяеми, рециклирани или регенерирани материали - чаши за топли и студени напитки, сламки, прибори за хранене, кутии за храна и за доставка, посуда за хранене, салфетки и др.

През юни 2023 "Смарт органик" купи за 150 хил. евро германския стартъп за биохрани Naughty Nuts, който е бил в процедура по фалит. Българското дружество придоби само активите, без никакви задължения. Партньорството слага допълнителен фокус върху Германия като стратегически регион за бъдеща експанзия, обясни Яни Драгов.

Така през сделки и нови производствени мощности от малка компания "Смарт органик" порасна до средна, а целта е скоро да е в редиците на големите.

Все още няма коментари
Нов коментар