"Лидер-96" расте с нов инвеститор

Финландският фонд KJK е продал мажоритарния си дял в производителя на велосипеди на американския TRG

Стратегията за развитие на компанията вече е ясна, казва съсобственикът иизпълнителен директор Димитър Златанов
Стратегията за развитие на компанията вече е ясна, казва съсобственикът иизпълнителен директор Димитър Златанов
Стратегията за развитие на компанията вече е ясна, казва съсобственикът иизпълнителен директор Димитър Златанов    ©  Цветелина Белутова
Стратегията за развитие на компанията вече е ясна, казва съсобственикът иизпълнителен директор Димитър Златанов    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Финландският фонд KJK е продал дела си в производителя на велосипеди на американския TRG.
  • Цената не се обявява, но изчисления показват, че сделката оценява компанията на над 100 млн. евро.
  • Дружеството планира да расте с втора фабрика, нови продукти и придобивания.

Шест години след като придоби 60% от пловдивския производител на велосипеди "Лидер-96", финландският фонд KJK Sport излиза от компанията. При силен интерес от стратегически и финансови инвеститори за купувач е избран друг фонд - TRG EEF, част от американската The Rohatyn Group, която има и друга инвестиция в България (виж карето).

Сделката става в момент на растящ пазар, движен основно от търсенето на електрически велосипеди. А именно натам се преориентира изцяло българската компания в последните две години. От 2016 г., когато KJK Sport влезе като инвеститор, "Лидер-96" практически удвои оборота си, а прогнозите са тази година продажбите да нараснат с още 40% и да достигнат 220 млн. лв. И макар че цената на сделката не се съобщава, като се има предвид обичайният подход за определянето й, изчисления на "Капитал" сочат оценка от над 100 млн. евро на цялата компания. Плановете за следващите няколко години пък включват нова фабрика, още продукти, както и растеж чрез придобивания.

Коя е TRG

The Rohatyn Group (TRG) е глобална компания за управление на активи с фокус върху нововъзникващите пазари и недвижимите имоти. Създадена е през 2002 г. с централа в Ню Йорк, като в момента присъства в 16 града в САЩ, Латинска Америка, Европа, Близкия изток, Индия и Югоизточна Азия. В "Лидер" групата влиза с регистрираното в страната "ТиАрДжи ЕЕФ леджънд България".

Чрез друг свой фонд - Citi Venture Capital International (преди част от Citigroup), The Rohatyn Group е акционер и във великотърновския производител на сладкарски изделия "Престиж-96". До миналата година групата беше собственик и на платформата Pet Network, която има физически и онлайн магазини за домашни любимци в България, Хърватия, Румъния, Словения и Сърбия, но я продаде на A&M Capital Europe.

На етапи

Процесът по продажбата е започнал през 2021 г., като са били получени доста оферти както от стратегически, така и от финансови инвеститори, а преговорите с TRG са продължили няколко месеца. Сделката реално е за дела на KJK в дружеството "Лидер груп 2016", което е прекият собственик на "Лидер-96", като към момента TRG има 67.5%. Останалите акции се държат от "Лидер пропъртис" на съоснователите на бизнеса Петър Куршумов и Георги Златанов и сина на последния, Димитър Златанов, който от години е и мениджър на компанията.

Самата сделка ще протече на няколко етапа и ще доведе до допълнителна промяна в акционерното участие, тъй като Куршумов също излиза от дружеството. "След като приключи, собствеността ще се разпредели на 53% за TRG и 47% за нас", обясни Димитър Златанов. Справка в Търговския регистър показва, че в борда на директорите на "Лидер груп 2016" вече са вписани представители на американския акционер.

"След като приключи, собствеността ще се разпредели на 53% за TRG и 47% за нас."

Димитър Златанов
Димитър Златанов

Съсобственик и изпълнителен директор на "Лидер-96"

Растящ бизнес

"Лидер-96" е създадена през 1996 г. и днес е един от трите най-големи производителя на велосипеди в страната с пазари в Германия, Холандия, Белгия, Италия, Швеция и др. Един от двигателите за растежа е системното реинвестиране на печалбата, като само през последните години беше построена втора фабрика с нови автоматични линии, цех за прахово боядисване, складове и т.н. Ключово решение беше и пренасочването към производството само на електрически велосипеди, за които търсенето расте, тъй като са много по-достъпни за всякакви хора, а и стават предпочитано превозно средство в центровете на големите градове. Тенденцията допълнително се засили покрай пандемията, която накара много хора да потърсят алтернатива на градския транспорт.

Тези предимства се отчитат и от новия инвеститор. "Лидер" е силно атрактивен бизнес, който предлага висококачествени продукти в сектора на електрическите велосипеди в Европа. Компанията е добре позиционирана да спечели от продължаващата трансформация на транспортната инфраструктура в градовете към повече велосипедни зони, увеличено търсене на практичен и екологичен транспорт и програми за споделени велосипеди, както и от растежа на сегмента за малки доставки в градска среда", казва Колин Кларк, партньор в TRG и директор за региона, в официалното съобщение на групата.

Още една фабрика

Новият инвеститор смята да участва доста по-активно в оперативното управление и вземането на стратегически решения от досегашния. А плановете за следващите пет години - което е минималният срок, в който TRG ще остане в дружеството, са доста амбициозни.

"Стратегията вече е ясна, като ще развиваме фирмата в няколко посоки", каза съсобственикът и изпълнителен директор Димитър Златанов. Първата стъпка е значително разширяване на производството на електрически велосипеди чрез изграждане на изцяло нова фабрика, която ще се намира на друго място, но пак близо до пловдивското село Рогош, където е сегашната. С нея на практика капацитетът ще бъде увеличен поне двойно. В момента предприятието произвежда около 300 хил. велосипеда годишно, като работи на една смяна. "Когато говорим с чужди консултанти, те винаги се учудват, че предпочитаме да инвестираме в по-големи сгради и да дублираме машини, вместо да увеличим смените. За съжаление проблемът с работната ръка в България се задълбочава", обясни Златанов. По думите му опитът да се работи на две и повече смени е показал, че това води до драстичен спад на производителността и качеството. "Това ни кара да инвестираме по-сериозно в инфраструктура", каза той.

Общо в компанията в момента заетите са около 620 души, но новата фабрика ще бъде по-различна. Планира се оборудването да бъде високотехнологично, така че в нея се очаква да работят 30 до 50% по-малко хора отколкото в сегашната. Инвестицията се оценява на 25-30 млн. евро и ще бъде финансирана с микс от собствени и заемни средства. Проектът предстои да започне съвсем скоро, като се очаква новата фабрика да отвори през 2023 г.

25-30 млн. евро ще бъдат инвестирани в новата високотехнологична фабрика, която ще удвои капацитета за производство.

Освен органично обаче компанията предвижда да расте и чрез придобивания, като фокусът са основно технологични компании в Европа, които имат продукти с добавена стойност или марки, които да осигурят допълнителен пазарен дял. "Производствено ноу-хау имаме и разширяваме, така че в тази област няма да търсим придобивания", уточни Златанов.

Нови продукти

Сред целите на компанията е да се наблегне и на разработката на собствени продукти, по което развойните отдели в България и Германия вече работят. Голяма част от дейността на "Лидер-96" е за т.нар. оригинални производители на оборудване (OEM), но фирмата има и директен достъп до пазара със собствени брандове - Panther (който е насочен към германския пазар) и Oryx (за масовия европейски пазар), които формират между 10 и 20% от производството. А делът им расте.

В дългосрочен план обаче Златанов вижда развитието на компанията в посока електрическа мобилност - карго колелета или електрически превозни средства (e-vehicles). Този тип продукти в момента се развиват и стават много популярни за превоз на деца или багаж или за доставки в градска среда (last-mile delivery). Вариантите са различни, като включват превозни средства с кошове отпред и отзад, с по две батерии и два двигателя, включително и затворени. "Това е нишов пазар, който расте много сериозно в Европа и виждаме огромен потенциал там. И добавената стойност на тези продукти в момента е доста атрактивна", каза Златанов. Очакванията му са до 2024 г. компанията да е готова с прототип и през 2025 г. вече да има пазарно присъствие.

Дългосрочно компанията ще се развива в посока е-мобилност - карго велосипеди и електрически превозни средства.

Силен пазар

През последните две години "Лидер-96", а и целият пазар на велосипеди, отбеляза значителен ръст. Само през 2021 г. приходите на компанията скочиха с 43% и надминаха 160 млн. лв. "Пазарът беше много силен - колкото можеш да произведеш, продаваш веднага. Единствената рестрикция бяха материалите, защото имаше недостиг по веригата на доставки", каза Златанов. По думите му ситуацията сега донякъде се е нормализирала, но все още определени компоненти са със срокове на доставка над 12 и до 18 месеца.

Основният двигател на растящите продажби беше скокът в глобалното търсене на електрически велосипеди по време на пандемията. "Всички очаквахме плавно годишно нарастване, която тенденция беше ясно видима през последното десетилетие, но подобен ръст беше немислим в стандартни условия", коментира и директорът продажби в "Лидер-96" Анна Тодорова, като добави, че роля са изиграли и вътрешнофирмените процеси по оптимизация. По думите й мощен фактор за увеличението са били и зелените политики в Европа - регулации, субсидии за електрически превозни средства, включително велосипеди, развитие на цялостна велосипедна инфраструктура, кампании за насърчаване здравословен начин на живот и движение. А на трето място тя посочва обръщането на западните играчи към източноевропейските производители, валидно не само за велосипедите, но и за всички останали отрасли.

Инфлационно забавяне

През тази година обаче вече се забелязва известно забавяне, което е особено отчетливо последните 2-3 месеца. "Ръстът по време на пандемията очерта крива, която се надявахме да продължи своето движение нагоре. За първото полугодие не успяхме да изнесем планираното на 100%, но като се има предвид, че имаме 40% ръст спрямо 2021 г., си позволяваме да сме умерено доволни", уточни Тодорова.

Основната причина за по-слабото търсене е промяната в потребителското поведение - високата инфлация през последните месеци кара хората да отлагат покупката на стоки, които не са от първа необходимост. В същото време по думите на Златанов заради поскъпването на материалите и транспорта цените на велосипедите въобще на пазара за последната година са се вдигнали между 20 и 30%, което за много потребители вече е неприемливо.

Това от своя страна прави бизнес клиентите на компанията по-предпазливи. "Лекият спад, който почувстваха, се отрази на прогнозните поръчки, които се въвеждат в системата година и половина предварително", обясни Тодорова. По думите й обаче непрекъснато постъпват нови запитвания от страна на потенциални клиенти, които тепърва ще се обработват. "Като цяло гледам позитивно на второто полугодие и прогнозите ми са, че ако не се случат непредвидени събития, ще успеем да завършим годината по план или с минимално отклонение", добави тя.

Дългосрочно нагоре

Според Златанов стагнацията на пазара ще продължи около година или година и половина. "От една страна, това е лошо, защото ще забави малко някои проекти, ще има трудности с оперативното управление на компаниите - стокови наличности, парични потоци и т.н. Но, от друга страна, е добре, защото на пазара ще останат само силните компании с дългосрочна стратегия", каза той.

При всички положения обаче това е моментна ситуация, а тенденцията като цяло е продажбите на електрически велосипеди да растат с двуцифрени темпове до края на десетилетието. "Очаквам динамиката да се развие в посока търсене на начини на спестяване, включително от транспорт, и тогава електрическите велосипеди отново ще излязат на дневен ред за обикновения гражданин. Разбира се, това увеличение ще се разпредели и сред конкурентните продукти като е-скутерите", каза Тодорова. По думите й карго велосипедите и планинските бегачи (МТБ) в момента изпреварват като ръст градския тип колелета, които от своя страна са най-големият процент произвеждани артикули. Успешната рецепта пък са е-велосипедите с изчистен външен вид, прибрани кабели в рамката, пълен комфорт при придвижване и отличен сервиз на мотора и батерията. Като цяло прогнозата е пазарът на електрически велосипеди в Европа да се утрои до 2030 г.

Неспирният велопоход

Европейският пазар на велосипеди през 2021 г. е продължил възходящата си тенденция, отбелязвайки нови върхове по продажби и производство. Това показва годишният анализ на Конфедерацията на европейската велосипедна индустрия (CONEBI).

Потребителското търсене е останало високо през втората година на пандемията. Успоредно с ефектите от европейската политика за устойчивост и насърчаване на движението, това е довело до рекордни продажби, които за пръв път са надвишили 22 млн. броя. Особено силно е било търсенето на електрически колелета, като продажбите са прескочили 5 млн. бр. Като стойност продажбите общо на велосипеди са достигнали 19.7 млрд. евро, което е ръст със 7.5% спрямо 2020 г.

По данни на CONEBI инвестициите в индустрията са нараснали със 17% и са достигнали 1.75 млрд. евро през 2021 г., а пряко заетите в производството са се увеличили от 77.5 хил. на 87 хил. души.

Същият и дори по-силен ръст се наблюдава и сред българските производители. Като пазарни лидери се очертават три компании (виж таблицата), макар че в страната има и по-малки производители. През 2021 г. начело на секторната класация излиза пловдивската "Макском", която увеличава продажбите си близо 80% и изпреварва монтанската "Крос", чийто оборот се свива с 10%. Стабилно на трето място остава "Лидер-96" с ръст 43%.