Какво бъдеще очаква консултантските компании

Забравете за скандалите. McKinsey и техните колеги са по-могъщи от всякога

Между 2015 и 2020 г. общите приходи на трите фирми грубо са се удвоили до 24 млрд. долара.
Между 2015 и 2020 г. общите приходи на трите фирми грубо са се удвоили до 24 млрд. долара.
Между 2015 и 2020 г. общите приходи на трите фирми грубо са се удвоили до 24 млрд. долара.    ©  Shutterstock
Между 2015 и 2020 г. общите приходи на трите фирми грубо са се удвоили до 24 млрд. долара.    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Съветниците на изпълнителните директори от Bain, Boston Consulting Group (BCG) и McKinsey, триото на върха на управленското консултиране, са свикнали да работят в сянка. В последно време обаче те неведнъж излизаха на светло заради скандали. Bain е подложена на критики заради проблеми с данъчната служба на Южна Африка. BCG е била критикувана за близките си връзки до Мохамед бин Салман, автократичния де факто владетел на Саудитска Арабия, и за предполагаемата печалба от корупционни практики в Ангола. И в нова книга, излязла на 5 октомври, "When McKinsey Comes to Town", Уолт Богданич и Майкъл Форсайт от New York Times представят потресаващ разказ за десетилетията на нечестни действия на McKinsey, най-голямото име в бизнеса.

Обвиненията, описани в книгата, включват помощ на производителите на опиати да продават своите продукти на пристрастените, насърчаване на застрахователите да намаляват обезщетенията на водачите и извличане на печалба от незаконни договори с държавни компании в Южна Африка, обвинение, за което прокуратурата на страната обяви наказателно производство на 30 септември.

McKinsey заявява, че книгата "фундаментално представя невярно нашата фирма и работа" и че "обвиненията срещу нашия южноафрикански офис са неоснователни и ние ще се защитаваме срещу тях". Все пак комппанията преди се е извинявала за своята дейност с южноафриканските държавни предприятия и за подкрепата си за индустрията с опиати, укрепи функциите си в областта на риска и правото и въведе по-строги процедури за подписване на проектите, преди да започнат да се изпълняват. Миналата година, докато скандалите се трупаха, акционерите осводобиха шефа, който, изглежда, плати цената за събития, които в повечето случаи са се случили преди него. Bain също се извини за работата си с южноафриканските данъчни служители, въведе нови нива на управление и създаде гореща линия за информатори. BCG заяви, че тяхната работа в Саудитска Арабия се е фокусирала върху области, които могат "позитивно да допринесат за икономиката и социалната трансформация", и че фирмата е отказала работа, която противоречи на този принцип.

Влиянието не намалява

Въпреки скандалите влиянието на консултантските компании не намалява. Напротив, то може би се увеличава. Престижното трио съветва най-големите компании в света за най-съществените им решения, както и много правителства. Клиентите са доволни да плащат главозамайващи суми за тези съвети. Богданич и Форсайт съобщават, че McKinsey е изкарала 50 млн. долара от американския петролен гигант Chevron през 2019 г., 30 млн. от тютюневата компаия Altria през 2018 и 2019 г. и 13 млн. от US Steel между 2018 и 2020 г. Тя също така е изкарала 1 млрд. долара под формата на такси от американското федерално правителство между 2009 и 2021 г.

Между 2015 и 2020 г. общите приходи на трите фирми грубо са се удвоили до 24 млрд. долара, изчислява Kennedy Research Reports, която следи индустрията. Според Consultancy.org, която също следи бизнеса, през 2021 г. приходите са били близо 30 млрд. долара, тъй като клиентите са се борили с проблемите с веригата за доставки и други проблеми, породени от пандемията от ковид-19. И консултантите предлагат все по-широк набор от услуги, включително помощ за изпълнение на препоръките на консултантите. "Клиентите сега изискват не само съвети. Те искат нашата помощ при определяне на резултатите от застраховането", заявява Боб Стърнфелс, главният изпълнителен директор на McKinsey. Кристоф Швайцер, шеф на BCG, се съгласява: "С времето нашата работа се е изместила от консултиране към консултиране и изграждане". Това означава по-големи, по-дълги проекти, както и по-високи такси.

Конкуренцията не е голяма

Част от ръста на консултантските фирми е за сметка на конкуренти, които не успяват да поддържат темпото на доминантното трио. През последното десетилетие по-малки фирми като Booz & Company, Monitor и Parthenon са били погълнати от големите счетоводни фирми - съответно PWC, Deloitte и EY, които са се опитвали да изградят премиум консултантски фирми, които да могат да се изправят срещу MBB, както е известно елитното трио. Резултатите са смесени, като някои счетоводни фирми се борят, за да задържат талантите след придобиванията. В резултат на това консултантският бизнес потвърди една от собствените си максими: стабилният конкурентен пазар никога няма повече от трима значими конкуренти.

Компаниите се насочват и към кандидати с по-нетрадиционно образование като медицина и естествени науки и гледат отвъд елитните университети.

Трите фирми винаги са се възползвали от по-широките структурни промени. Една от тях е бурното развитие на екологичните, социалните и управленските (ESG) съображения, които все повече предприятия вземат предвид в допълнение към финансовите. Относително новата тенденция с ESG означава, че малко шефове знаят откъде да започнат. В подобни случаи привличането на външни експерти има смисъл. Консултантското трио в момента предлага услуги да помогне на клиентите си да се декарбонизират, да подобрят разнообразието или по друг начин да окажат по-добро влияние. Без значение дали техните клиенти могат да се справят, самите консултанти със сигурност печелят от ESG манията: BCG вече изкарва около 10% от приходите си от консултиране, свързано с климатичните промени.

Възможностите с дигитализацията

Още по-голяма област за растеж е дигитализацията. Страхувайки се, че техните бизнеси ще станат следващият Borders или Blockbuster, две ранни жертви на цифровата революция, изпълнителните директори са склонни да платят големи суми за помощ с неща като продажба на продукти онлайн, автоматизиране на работната рутина или за подобряване на античните си IT системи. Търсенето на помощ с дигитализацията се ускорява в съответствие с темпото на цифровото смущение, отбелязва Стърнфелс.

Както и при ESG, много компании не разполагат с вътрешно ноу-хау за това как да го правят добре - или изобщо. За разлика от тях консултантите често го обмислят в продължение на години и имат добра представа за най-добрите практики в сектора и икономиката, имайки предвид широката си клиентска база. Те също така са подобрили практиките си за дигитализацията, като купуват дружества с опит в области като бази данни и онлайн маркетинг. Помага им и фактът, че триото може да посочи собствената си успешна цифрова трансформация.

Мани Македа, шефът на Bain, си спомня, че най-модерният инструмент, с който е разполагал, когато е започнал работа във фирмата през 80-те години, е бил калкулатор. Днес консултантските екипи са въоръжени с набор от специално създадени софтуери, които поемат голяма част от тежката работа, кота например съпоставката на разходите, освобождавайки повече време за важни неща, като разговори с клиенти и разбиране на предизвикателствата пред техните бизнеси.

Заплахи

Славните дни на консултантите може да не продължат вечно. Конкуренцията може да се засили - през май EY реши да отдели консултантския си бизнес, за да освободи консултантите от закостенялата одиторска дейност. ESG движението се сблъсква с отпор, особено в САЩ. В един момент повечето компании ще се дигитализират. Ако тези двигатели на растежа се задъхат, стремежът към нов бизнес може да тласне консултантите в ръцете на проблемни клиенти на по-рискови места. Това на свой ред може да изключи най-ценната част в индустрията: мозъците. "Нашият продукт е нашият талант", както казва Македа. А талантът е оскъден ресурс - особено този, който е готов да работи натоварващите часове, очаквани от служителите на MBB.

Това са реални заплахи, но не непосредствени. Най-вероятно има още години на бизнес в ESG и дигитализацията. След като се опариха в страни като Южна Африка и Саудитска Арабия, те може би са намалили апетита си за още подобни действия. Що се отнася до кадри, сред завършилите магистърска степен интересът към консултантските услуги е силен както никога досега, за разлика от намаляващия апетит към инвестиционното банкиране. Компаниите се насочват и към кандидати с по-нетрадиционно образование като медицина и естествени науки и гледат отвъд елитните университети, които в миналото са осигурявали лъвския пай от наетите служители.

Амбициозните консултанти могат да вярват, с право или не, че различните скандали представляват изолирани случаи на лошо поведение в миналото и че въведените нови предпазни мерки ще предотвратят повторението им. Или пък просто не ги интересува, наслаждавайки се на интелектуалното предизвикателство, чековете за заплата и кариерното израстване, което идва благодарение на работата в MBB. Така или иначе, изпълнителните директори по света не трябва да се притесняват, че шепотът в ушите им скоро ще замлъкне.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар