Пловдивската "Лидер-96" ще произвежда велосипедите на германската Technibike

Компанията затвори завода си в Щасфурт заради поскъпването на енергията и работната ръка

В края на годината ще започне същинското производство на германските велосипеди в новата фабрика на "Лидер-96" в индустриалната зона на гр. Куклен, в близост до Пловдив.
В края на годината ще започне същинското производство на германските велосипеди в новата фабрика на "Лидер-96" в индустриалната зона на гр. Куклен, в близост до Пловдив.
В края на годината ще започне същинското производство на германските велосипеди в новата фабрика на "Лидер-96" в индустриалната зона на гр. Куклен, в близост до Пловдив.    ©  Цветелина Белутова
В края на годината ще започне същинското производство на германските велосипеди в новата фабрика на "Лидер-96" в индустриалната зона на гр. Куклен, в близост до Пловдив.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Technibike ще възложи изцяло сглобяването на електрическите си велосипеди на пловдивската "Лидер-96".
  • Производството вече е започнало в новата фабрика на дъщерното "Е-велокс" край Пловдив, а до края на годината се очаква да се увеличи.
  • За 2022 г. от България са изнесени общо 834 хил. конвенционални и електрически велосипеда.

Основаната през 2016 г. в Германия Technibike (виж карето) е решила да прехвърли на партньор в България производството на електрически велосипеди под марките си HoheAcht, PYRO и Cooper Bikes. Това ще става в новия завод на "Лидер-96" край Пловдив, където работи дъщерното дружество "Е-велокс". Пробното производство е започнало там още през май, каза за "Капитал" Димитър Златанов, управител на двете компании. През есента на 2022 г. от компанията обявиха, че ще инвестират 50 млн. лв. в нов завод, който вече е готов и именно там се произвеждат велосипедите на германската компания.

По думите му ръководството на Technibike е било впечатлено от пловдивската фабрика и е останало доволно от качеството на продукцията. Така през септември компанията е решила да закрие собствения си завод в германския град Щасфурт. От ноември или декември тази година производството на марките на германската компания ще се пренасочи изцяло към Пловдив. HoheAcht e във високия клас е-колела, като справка в сайта й показва, че цените на моделите започват от 3500 евро и достигат до 10 хил. евро.

Решението за промяната от Technibike обясняват с това, че "условията за производство ни в Германия се влошиха значително, особено в годините на ковид-19". От там дават пример с това: "В сравнение с други европейски страни ние плащаме почти три пъти повече за енергия и също така сме изправени пред значително увеличени разходи за персонал."

Даниел Блей, маркетинг мениджър на германската компания, потвърди за "Капитал", че производството в България е вече стартирало, но отказа да даде повече информация. Обясни: "Не публикуваме вътрешна информация за оборот, произведени количества, структура на разходите ни и партньори за производство или монтаж."

В завода на Technibike в Щасфурт ще останат само логистиката и обслужването, като за целта ще бъдат запазени около 100 работни места.

Трите големи

Освен "Лидер-96" в България има още две големи компании, производители на велосипеди, които правят както собствени брандове, така и такива за чуждестранни компании. Всички спечелиха от рязко засилилото се търсене на колелета покрай пандемията от ковид-19, тъй като много хора потърсиха алтернатива на градския транспорт. Допълнителен положителен ефект върху приходите през последните години и на трите компании оказа и пренасочването им към производство на все повече електрически велосипеди, чиито цени са по-високи. Местните производители обаче отчитат, че икономическата несигурност през тази година вече се отразява на резултатите им.

Най-големият от българските производители е основаната през 1996 г. "Макском". Компанията дори е водач в сектор "машини и оборудване" в тазгодишното издание на класацията на "Капитал" К100. За 2022 г. тя е постигнала ръст над 87% в приходите си, които достигат 750 млн. лв. Основната причина за скока е промяната в портфолиото и все по-увеличаващият се процент на произведените електрически велосипеди. В началото на 2022 г. поръчките на "Макском" са били три пъти над капацитета на завода край Пловдив. Това подтиква ръководството да разшири производствените площи, а през тази година и старта на изграждането на собствен логистичен център от около 20 хил. кв.м. Общата инвестиция е 60 млн. лв.

Друг водещ производител на велосипеди в страната е монтанската "Крос", която е създадена през 1995 г. През 2022 г. приходите на компанията се увеличават с 60%, достигайки близо 586 млн. лв. Ръстът идва след лек спад на продажбите през 2021 г., провокиран от глобалния недостиг на части поради нарушените вериги на доставки покрай ковид-19. През миналата година предприятието успява да компенсира и постига най-добрия резултат в историята си. Поради войната в Украйна и общата несигурност търсенето в края на 2022 г. е спаднало и очакванията са компанията да завърши 2023 г. с приходи под тези от година по-рано.

"Лидер-96", в която вече се произвеждат марките на Technibike, също е създадена през 1996 г. Приходите ѝ за 2022 г. растат с 28% до 205 млн. лв., през последните години компанията изцяло се е специализирала в производството на е-колелета. През същата година бе обявена и промяната в мажоритарния собственик на компанията, след като финландският фонд KJK е продал дела си на американския TRG. След промените съотношението в собствеността е 53% за американците и 47% за българските съдружници Георги и Димитър Златанови. Предприятието се управлява от дъщерното "Е-велокс" и се намира в икономическа зона Куклен, част от "Тракия икономическа зона". Очакванията са да произвежда по 300 хил. електрически колелета годишно.

Колко велосипеда произвежда България

В средата на септември Евростат обяви статистика за произведени велосипеди в страните членки, според която България е на незавидното 13-о място. Данните обаче се отнасят само за конвенционалните колелета, макар че точен брой не е посочен, и не включват електрическите, които са във фокуса на местните производители последните години.

Все пак по данни, поместени на сайта Trade Map, разработен от Международния търговски център (ITC), през 2022 г. в страната са били произведени и изнесени малко над 362 хил. традиционни велосипеда, като основните пазари са Германия, Белгия и Нидерландия. В същия момент са внесени почти 84 хил. велосипеда, главно от Турция, Италия и Румъния.

Електрическите велосипеди, които България е произвела и изнесла през миналата година, са малко под 472 хил. броя, като почти 40% от тях са заминали за Германия, 25% са изнесени за Белгия, а други 17% - за Австрия. Внесените са 48 хил. предимно от Китай (30%) и Нидерландия (24%).

Кои са Technibike

Technibike е част от създадения от Питър Лепър през 1975 г. холдинг Techniropa. Под шапката му са компании, опериращи в различни бизнес направления. Освен с производство на електрически велосипеди холдингът се занимава още с производство на зарядни станции за електромобили, пластмасови изделия, продукти от стомана и други. Освен това като част от групата са имотна агенция, магазин за електроника и онлайн медиа. В края на 2020 г. създателят и изпълнителен директор Питър Лепър прехвърля 100% от своите дялове в холдинга на фондация LEPPER. Брандовете велосипеди, които произвежда Technibike, са HoheAcht, PYRO и Cooper Bikes. Под тези марки се предлагат както градски, така и спортни модели.

(Връщане в началото на текста)
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    iqp461106382 avatar :-P
    Георги Куманов
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#1] от "uq":

    Ако материалът беше рекламен, на автор щеше да пише "Съдържание от...".

    Нередност?
  • 3
    uq avatar :-|
    uq
    • - 4
    • + 2

    До коментар [#2] от "Георги Куманов":

    Не съм казал, че е реклама а че е платен, май ПР му викат. Лидер е далеч далеч от Макском и от Крос в Монтана. Крос от години правят не някаква измислена марка, а Скот, Макском са играч на европейската сцена и...ако е неплатена публикация, е редно да се спомене нещичко за този бизнес като цяло в България, за другите производители и тогава да дойде новината за лидера

    Нередност?
  • 4
    iqp461106382 avatar :-P
    Георги Куманов
    • + 4

    До коментар [#3] от "uq":

    Къде се намира "Лидер" може да го кажете на германците, защото те са си ги избрали. :) Относно "е редно да се спомене нещичко за този бизнес като цяло в България": Вие очевидно не сте прочели текста - представени са трите големи компании в страната + е предоставена статистика за износа на България на произведените велосипеди.

    Нередност?
  • 5
    baj_ganyo avatar :-|
    Бай Ганьо
    • + 4

    До коментар [#1] от "uq":

    Баба ти е платена

    Нередност?
Нов коментар