Литиево-йонните батерии на Voltrax: година първа за производството

Компанията на Тодор Тодоров вече асемблира пакети за електрическите велосипеди на "Елджой"

"Капацитетът на предприятието е много по-голям и в момента преговаряме с още две компании - за батерии за тротинетки и за системи за съхранение на енергия", казва създателя на Voltrax Тодор Тодоров
"Капацитетът на предприятието е много по-голям и в момента преговаряме с още две компании - за батерии за тротинетки и за системи за съхранение на енергия", казва създателя на Voltrax Тодор Тодоров
"Капацитетът на предприятието е много по-голям и в момента преговаряме с още две компании - за батерии за тротинетки и за системи за съхранение на енергия", казва създателя на Voltrax Тодор Тодоров    ©  Надежда Чипева
"Капацитетът на предприятието е много по-голям и в момента преговаряме с още две компании - за батерии за тротинетки и за системи за съхранение на енергия", казва създателя на Voltrax Тодор Тодоров    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Основателят на компанията Тодор Тодоров навлиза в технологиите, без да е инженер, но движен от любопитство.
  • С помощта на варненската "Елджой" разработва пакет батерии за велосипедите на компанията.
  • Предприемачът очаква 1 млн. лв. оборот за 2023 г. и гледа към нови приложения и клиенти.

"Кола, която се движи като летящо килимче." Така основателят на Voltrax Тодор Тодоров описва усещането, когато за първи път се качва на електрическа кола Tesla. В този период той търси ново професионално занимание, а неотдавна се е запознал и с производителя на електрически смарт велосипеди "Елджой". Вниманието му се насочва към батериите, които движат тези превозни средства, и макар че няма инженерно образование, решава да превърне новата си страст в бизнес.

След дълги проучвания и със съдействието на "Елджой" разработва пакет литиево-йонни батерии за колелетата на компанията, които отскоро вече се произвеждат серийно. Това става, след като през миналата година стартъпът за батерии получи финансова подкрепа под формата на 700 хил. евро инвестиция от фонда "Витоша венчър партнърс" срещу миноритарен дял във "Волтракс".

Екипна разработка

Интересът на Тодоров към батериите започва любителски, но той посвещава много време за самообразоване и проучване. Един от основните му източници на информация са технологичните изложения, които посещава. Там се запознава и със създателя на "Елджой" - варненската компания, която няколко години по-късно ще стане първият клиент на Voltrax.

Идеята е да се разработи батерия - пакет от литиево-йонни клетки, комбинирани с електроника, която управлява и балансира електрическите потоци между отделните елементи. Самите клетки се доставят като готов продукт от производители в Източна Азия, а ключовият момент е съчетанието на компонентите и електрониката, което е специфично за различните приложения. Затова и екип на "Елджой" участва активно при разработката на платката, която пък е възложена на друга българска фирма.

Осигуряването на клетки обаче не се оказва толкова лесно. "Всеки производител иска да се увери, че срещу себе си има субект, който е наясно с какво се занимава, защото това все пак е опасен продукт", казва Тодоров. След дълги тестове и интервюта, както и след няколко промени в пакета, Voltrax успява да получи финално одобрение от Panasonic. Самите клетки са произведени в завод на японската корпорация в Китай, където по думите на Тодоров се правят всички такива продукти в момента.

Доставката обаче е обвързана и с още едно условия - застраховка на крайния продукт с покритие от 10 млн. долара. "Оказа се, че няма кой да ни предостави такава застраховка в България. В крайна сметка за половин година сглобихме комбинирана застраховка, в която влязоха две компании и така кумулативно получихме исканото покритие", обясни Тодоров.

Инвестиция в производство

Компанията "Волтракс" е регистрирана в края на 2019 г. като производител на батерийни комплекти с едноличен собственик Тодор Тодоров. Около две години по-късно тя е финансирана със 700 хил. евро от "Витоша венчър партнърс", срещу което фондът получава 21.9% дял. Това оценява компанията на 3.2 млн. евро.

С помощта на това финансиране започва и подготовката на производството, в което до момента са вложени около две трети от сумата (приблизително 500 хил. евро). Това включва и оборудването - машини, които заваряват проводниците, свързващи отделните литиево-йонни клетки в пакета. Те също идват от Китай. "Подобни машини се произвеждат и в Европа, но предпочетохме Китай поради огромния им опит и бюджетната им оферта", обясни Тодоров.

Това обаче е довело и до забавяне заради нарушените вериги на доставки покрай пандемията. "Срокът за доставка първо беше месец, после го удължиха на месец и половина, после стана ясно, че китайското правителство затваря заводите за три месеца, а докато след това се възстанови производственият ритъм, мина още месец и половина", разказва Тодоров.

В крайна сметка машините пристигат в началото на миналата есен, а тестовият пуск е през ноември 2022 г. Тогава компанията произвежда първите опитни образци с новата техника. "Преди това правехме батерии на ишлеме с наши партньори, но това ставаше на ръчни машини и много по-бавно", казва Тодоров.

След неколкомесечно забавяне покрай пандемията машините за производството пристигат в началото на миналата есен, а тестовият пуск е през ноември 2022 г.

Самото производство е организирано в помещения под наем в бившия Хладилен завод в София, което по думите на Тодоров е по-голямо от текущите нужди, но целта е да поеме бъдещо разрастване. Любопитното е, че за подобни производства има много сериозни изисквания за антистатичност на работните повърхности, включително на пода. Причината е, че дейността е много чувствителна - както заради електрониката, така и заради риска някоя батерия да се запали от статично електричество. "Буквално трябва да се пипа с бели ръкавици", казва Тодоров.

В търсене на нови пазари

От тази година компанията вече произвежда серийно батерии за първия си клиент - "Елджой", като обемите са съобразени с поръчките. Прогнозите за 2023 г. са Voltrax да направи около 2 хил. изделия, а очакваният оборот е около 1 млн. лв.

По думите на Тодоров обаче капацитетът на предприятието е в пъти по-голям. "Говорим за хиляди бройки на месец, тъй като машините ни са с много висока производителност", каза той. Затова и Voltrax в момента разглежда и други възможности.

Потенциални клиенти в страната са производителите на електрически велосипеди. Това е обещаващ пазар като се има предвид, че през последните години секторът расте бурно, като по данни на НСИ износът за 2021 г. е близо 640 млн. лв. В България пък се намират някои от най-големите производители в Европа. Тодоров обяснява, че за момента пречка е това, че местните заводи асемблират велосипеди за чужди брандове и именно крайните клиенти определят кои да са доставчиците на отделните компоненти. Той обаче смята, че компанията му има шансове да спечели доверието на самите поръчители.

В по-напреднал етап са преговорите с два потенциални чуждестранни клиента в Европа - производител на тротинетки и производител на системи за съхранение на енергия. "В последно време много се говори за системи за съхранение на енергия за битови цели и за малки индустрии. Това също е в обхвата на нашата пряка работа, тъй като и тези батерии са направени от литиево-йонни клетки", казва Тодоров. По думите му двете компании съвсем скоро ще получат продукт, който да тестват. А в случай че се стигне до договори, останалият ресурс от инвестицията на фонда ще помогне за закупуване на необходимите машини.

Асемблирането на батерии в Европа като цяло е доста ограничено, като голяма част от продукцията идва от Китай, където се правят и клетките. Тодоров обяснява, че на Стария континент по-големи производители има в Германия, където основно е изнесена развойната дейност, а производството - предимно чрез дъщерни на германските компании, е концентрирано в Полша. Това включва батерийни пакети за масови изделия като велосипеди, тротинетки, карго и други малки до средни електрически превозни средства. Това е и нишата, в която се е прицелила българската компания и където ще търси възможности за растеж.

Q&A

Колко е голяме екипът на Voltrax?

- Пряко заетите в целия цикъл сме около 7-8 човека. Самото производство се извършва от двама души, които са оператори на машините.

Конкурентни ли сте като цена?

- Конкурентни сме там, където бройката не е огромна, и там, където трябва да отговорим на малко по-специфични изисквания на клиента.

Как се отразяват забавените доставки и инфлацията на бизнеса?

- Имаше значително поскъпване поради забавените доставки през 2022 г., но сега цените се нормализираха до обичайните си нива. Даже поради натрупани поръчки, които не бяха доставени навреме, се получи ефектът на ластика и всички поръчки бяха изстреляни накуп. В момента даже има презапасяване с компоненти, включително такива за батерии.

Как виждате проблема с рециклирането на батериите?

- Технологията съществува и тя позволява да се усвояват до 95% от химическите съставки на батериите. Тя все още не е особено масова, защото трябва да се натрупа критична маса от излезли от употреба батерии, за да стане икономически целесъобразно за една фирма да се заеме с това. Засега обемът на изхвърлените батерии все още е критично малък.
Все още няма коментари
Нов коментар