🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София е домът на изследователските екипи на ISI

Диего Обере, продуктов директор на ISI

Диего Обере - главен продуктов директор за EMIS в ISI Emerging Markets Group
Диего Обере - главен продуктов директор за EMIS в ISI Emerging Markets Group
Диего Обере - главен продуктов директор за EMIS в ISI Emerging Markets Group
Диего Обере - главен продуктов директор за EMIS в ISI Emerging Markets Group
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Диего Обере е главен продуктов директор за EMIS в ISI Emerging Markets Group. Той работи в компанията от 2007 г., започвайки работа в аржентинския офис на фирмата като мениджър на малък екип и достига до член на висшия мениджмънт в лондонския офис. Обере управлява глобален екип от над 50 души, като главните офиси са в Лондон, София, Хонконг, Шанхай, Мумбай, Сао Паоло, Варшава и Богота. Има значителен опит в сектора на бизнес информацията, като е работил за Министерството на финансите в Аржентина, BNP Paribas Group, Аржентинския индустриален съюз и във фондацията за МСП на Techint.

Разкажете повече за продуктите, които предлагате?

- Компанията ISI Emerging Markets Group, с българското дружество "Интернет Секюритис България", има три различни бранда - това са EMIS, CEIC и REDD, които най-общо са свързани с информационното обслужване на бизнеса. EMIS е концептуална платформа за индустриална информация, данни за фирми, сделки по сливания и придобивания на компании и икономически новини за развиващите се пазари. CEIC е макроикономическа база данни, съхраняваща голям обем индикатори за държави и икономически съюзи по цял свят. REDD е доставчик на новини, данни и изследвания, фокусиран единствено върху развиващи се пазари.

Продуктите се поддържат предимно от екипа на българския офис. Разбира се, има и хора, които работят по тях извън страната, тъй като имаме трудност да покрием някои езици като китайски например.

Тоест фирмата, която е ваш клиент, може веднага да направи справка за пазарната ситуация в избрана от нея държава?

- Да, нещо повече. Ангажиментът към клиентите на CEIC е в рамките на 30 минути от публикуване на индикатора той да влезе в нашата база данни. Така фирмите могат веднага да сравнят информацията за различните развиващи се пазари и на база тази проверена и официална информация да вземат своите финансови решения. Сред нашите клиенти са не само на фирми, но и държавни институции, банки, университети, финансови анализатори и експерти. Клиентите ни могат да сключват абонаментни договори за една до три години, като абонаментът гарантира пълен достъп до нашите бази данни.

Защо избрахте София за своя офис в България?

- България беше идентифицирана като подходящо място за централизиране на технологичните и продуктовите екипи, а това стана по две причини. Първата от тях бе талантът на хората и езиковите им умения, както и наличието на икономисти, които могат да боравят със специфична информация. Един от всеки четирима млади хора тук говори английски език, като повечето дори говорят още един чужд език. Втората причина, поради която избрахме България, бе местната култура, която е подходяща за правене на бизнес, както и часовата зона, която е много удобна и покрива зоните в Азия и Америка в рамките на един и същ работен ден.

Разкажете повече за екипа, с който работите тук, на място.

- Ако говорим за професионалния профил на хората, може да се каже, че в ISI работят много хора с около пет години трудов стаж, владеещи английски език и език от региона като турски, руски, полски, испански. Двете най-големи звена са екипът ни от програмисти и служителите, които работят с базите данни, които събираме и обобщаваме.

В момента екипът ни в София е малко повече от 150 души. Сред тях има значим процент хора, които са в компанията почти от самото начало. С други думи, помагаме на хората да растат професионално и да се развиват с нас, да изграждат кариерата си в международна среда, като постоянно си сътрудничат с колегите от офисите в 17 различни страни.

Какви са плановете на компанията?

- Макар и с по-бавни темпове, компанията растеше дори и по време на пандемията. Напоследък представянето ни се ускори, като приходите и броят на клиентите се движат в правилната посока. Затова и в момента работим по стратегия за ускоряване на пазарите, в които инвестираме усилено като съдържание - гарантираме, че сме най-добрият източник на информация за Китай, Индия, Бразилия, Колумбия и Полша от държавите в ЕС. От 2020 г. нашият собственик Montague инвестира в развитието на бизнеса ни. Един от проектите е анализ на възможностите. Целта бе да се помогне на екипите за развитие на корпоративната стратегия с подобряването на планирането и решенията.

Важен е и редизайнът на нашите платформи и API решения. За последно това беше направено преди няколко години, но сега става приоритет в нашия подход. Всъщност това е един от големите проекти, по които се работи в момента.

Как виждате развитието на софийския офис?

- Преди 10 години нашият акцент беше основно върху операциите със съдържанието, снабдяването, обработката, автоматизацията и публикуването на информация. Оттогава обаче натрупахме опит, привлякохме повече таланти и сега фокусът ни е върху добавената стойност за бизнеса. Инженерният ни екип отговаря за разработването на продукти от следващо поколение. Част от всичко това е и т.нар. машинно обучение, което помага за бързото и лесно категоризиране на информацията, която предлагаме. През последните 10 години офисът тук не само се разширява, но и се увеличава сложността на извършваната работа. София е домът на нашите изследователски екипи, които произвеждат индекси и модели за CEIC и доклади за EMIS. Когато идвам тук, виждам, че много компании възприемат локацията като дестинация за бекофис, но София има друго значение за нас. Ние разработваме нашите продукти тук, тук сме базирали нашия изследователски екип. Това е тясно свързано с нашата същност - в сърцето, на територията и за подкрепа на развиващите се пазари. Колкото до стратегията на компанията - като цяло тя е насочена към точността, качеството и навременното осигуряване на предлаганата от нас бизнес информация.

Кристина Белкин, директор "Новини, проучвания и иновации на съдържанието":

Машинното обучение ни позволява да обработваме голям масив от данни

Визитка

Кристина Белкин е директор "Новини, проучвания и иновации на съдържанието". Родена е в Молдова, където през 2003 г. завършва журналистика в Молдовския държавен университет. Белкин живее в България от 2003 г., като през 2007 г. завършва "Политология" в СУ "Климент Охридски". В периода 2004 - 2012 г. е работила като икономически журналист. Присъединява се към екипа на EMIS от 2012 г., когато започва работа като редактор на съдържанието за Румъния, Молдова и Украйна. Съчетава успешно кариерата с част от хобитата си - пътувания и фотография.

Успешно работите по нова технология - т.нар. машинно обучение за класификацията на бизнес информация - какво точно представлява тя?

- На платформата EMIS се публикува различна бизнес информация за развиващите се пазари, която е преобладаващо текстово съдържание - новини, отраслови изследвания, статистики и др. Категоризацията на текста е от ключово значение за работата на търсачката на сайта и за позитивния опит на потребителя. През последните десет години базата данни, с която разполагаме, се обогати значително - стана много по-голяма и по-разнообразна. В същото време клиентите ни започнаха да търсят по-аналитичен подход в процеса на използване на информацията, а не само механично да преглеждат новините. Така преди три години решихме да започнем да развиваме машинно обучение, което позволява автоматично да се разпознава текст, да се извлича необходимата информация и тя да се анализира според нашите изисквания за категоризация. Това е много по-аналитичен подход и ни дава възможност да обработваме голям масив от данни. Технологията е по-свежа и по-лесна за поддръжка. Така развиваме и хората в компанията, а това ни прави по-конкурентоспособни и по-полезни за нашите клиенти.

Звучи като екипна работа между компютър и човек, така ли е?

- Да, това е технология, много подобна на изкуствения интелект. От самите данни се извличат ключови думи, които трябва да бъдат приложени, за да се генерират тагове. При методите, базирани на машинно обучение, имаш едно голямо количество от данни и един алгоритъм - пускаш данните през алгоритъма и получаваш крайния резултат, който в нашия случай е категоризация по индустрии, теми и държави. Процесът обаче не е напълно автоматизиран. Категоризираните тагове трябва да се преглеждат от човек, който проверява и валидира качеството на категоризацията и преценява дали има нужда да се подобри.

Отделен екип ли се грижи за новите технологии?

- Да, може да се гордеем с това, че успяхме да създадем отделен екип, който се занимава само с внедряването и тестването на новите технологии. Освен основната категоризация създадохме и нов продукт за определяне на водещи теми в новините за ковид пандемията и нейното влияние върху пазарите по света. Този продукт се оказа доста популярен сред нашите клиенти и предоставя точно това, което търсят - най-интересното и най-важното съдържание от голям масив от данни на едно място. Успяхме да развием този продукт за около 6 месеца, което е доста кратък срок за такъв тип технологии. Този фактор се оказа определящ при спечелването на първото място на международния конкурс в бранша ни.

Като следващата стъпка компанията насочва вниманието си към по-сложни технологии, които позволяват да се разбират връзките между различен тип данни на платформата.

Сверете бизнес часовника си бързо и лесно

Технология, близка до изкуствения интелект, помага на фирмите да вземат обосновани финансови решения

Едно от големите предизвикателства пред всяка фирма, решила да инвестира или да проучи чужд пазар, е как да обобщи информацията за икономическата обстановка, без това да й отнеме дни и дори месеци. Навременната, актуална и достоверна информация, набавена от официални източници, прави финансовите решения много по-лесни и сигурни. Такава възможност дава компанията ISI Emerging Markets Group, с българското дружество "Интернет Секюритис България" ЕООД, която тази година отбелязва 25-годишнината на софийския офис. Компанията има три бранда - EMIS, CEIC и REDD Intelligence - онлайн базирани платформи, на които бизнес клиенти могат да получат бърз достъп до актуална и достоверна икономическа информация. Как обаче работят трите платформи и каква е разликата между тях?

Базата данни на EMIS, поддържана вече над 25 години, съдържа динамични, трудни за намиране изследователски и аналитични данни и икономически новини. Тя е достъпна през web или API и съдържа няколко основни типа информация. Първият от тях са профили на компании - като собственост, адрес, свързани лица, новини и финансови отчети. Вторият елемент от EMIS са данни по сливания и придобивания на компании, които позволяват проследяване на значимите сделки в развиващи се пазари, участниците и консултантите по тях, публикациите и финализирането на сделките. Помислено е и за друго - EMIS поддържа специална секция с икономически новини и новинарски бюлетин за най-значимите публикации във всеки от ключовите пазари.

CEIC платформата е създадена преди 30 години с основна цел да събира, обработва и предоставя на клиентите богат набор от макроикономически данни и индикатори. Промените се отразяват в реално време, като има възможност да се проследи развитието на всеки индикатор в исторически план години назад. Новите данни се включват в базата до 20 минути след официалното им обявяване, независимо в коя част на света е техният източник.

Анализаторите могат да се възползват от предварително създадени статистически модели или да работят със "суровите" данни в зависимост от целите на собственото си проучване. Напоследък фокус на платформата е предоставянето на "алтернативни данни" - специфична информация, която трудно може да бъде намерена в по-известните и комерсиални платформи, но даваща ценна информация за нишови бизнеси и пазари.

REDD е най-бързо развиващият се доставчик на новини, данни и др., фокусиран единствено върху развиващи се пазари. Признатият екип от журналисти и анализатори на REDD работи за значими и въздействащи търговски катализатори, позволяващи на банкери, мениджъри на активи и съветници да се възползват от възможности, подходящи за техните уникални нужди.