Tesla махат бутоните от автомобилите си, българи ги връщат

Димитър Стоименов създава копчета, които подобряват функционалността на автомобилите на Илън Мъск

Димитър Стоименов, създател на бутоните на ENHANCE за "Тесла"
Димитър Стоименов, създател на бутоните на ENHANCE за "Тесла"
Димитър Стоименов, създател на бутоните на ENHANCE за "Тесла"    ©  Надежда Чипева
Димитър Стоименов, създател на бутоните на ENHANCE за "Тесла"    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Всички функции на Tesla се модерират през основния дисплей на автомобила. Това при шофиране се оказва неудобно и може да разсее шофьора.
  • Димитър Стоименов и екипът му създават бутони, които решават проблема, като отговарят за над 100 различни възможности на колата.
  • С инвестиция от 1 млн. долара две години след първоначалната идея S3XY buttons вече имат хиляди потребители от цял свят.

Минималистичният дизайн както на екстериора, така и на интериора, както и възможностите на електрическите автомобили на Илън Мъск карат все повече хора да ги предпочитат. Купето на Tesla със сигурност се различава от всички останали коли на пазара. Големият централен екран в него е много популярен, но за немалко потребители се оказва и неудобен.

Именно заради неудобството българинът Димитър Стоименов решава да създаде бутоните S3XY buttons, които да подпомагат шофьора в моделите на Tesla. Бързо намира финансиране за идеята си, която само година след пускането на продукта привлича хиляди ползватели. Името е вдъхновено от моделите на Tesla (съответно S, 3, X и Y).Дейността си Стоименов развива главно на международния пазар поради ограничения брой автомобили Tesla у нас, но основният екип, производството и дистрибуцията се случват от София и Габрово.

Проблеми с "жабката"

Първоначалната идея хрумва на Стоименов, след като открива, че за да отвори малкото пространство, в което обикновено се държат документите на автомобила, разговорно наричано жабка, трябва да премине през основния екран на автомобила. "Новите Tesla са с много малко бутони и всичко се навигира през дисплея - пускане на мигачи, аварийни светлини, прибиране на огледала, сменяне на режимите на електромотора. Това не е удобно в движение и определено не е безопасно", уверен е Стоименов.

В началото проектът предвижда разработката на само един бутон, който да върши точно определено нещо, като два месеца по-късно първоначалният му прототип е готов. В процеса на работа екипът добавя възможността да се използва повече от един бутон, а и функциите му вече да не са предефинирани и да могат да се конфигурират по желание - eкипът разработва и софтуерно приложение, през което да се променят настройките. Сега чрез S3XY buttons могат да бъдат използвани до осем бутона с възможност за близо 100 различни функции.

Опит отпреди

Димитър Стоименов завършва "Компютърни системи и технологии" в Технически университет - София. От 15 години работи професионално в индустрията, като последните десет прекарва в разработчика на автомобилна електроника Visteon. Напуска работата си, за да се захване с производството на S3XY buttons. Стоименов работи през българското дружество "Енханс".

Първоначално започва работа сам, но бързо намира и други. Днес екипът на S3XY buttons се състои от десет души, предимно софтуерни разработчици. "Както Tesla е предимно софтуер и там постоянно се правят ъпдейти и се набляга на софтуерната част, така и ние се стремим да правим същото нещо", казва Стоименов и допълва, че за реализация на последните му идеи ще трябва да разшири екипа. "Нужни са ни предимно софтуерни инженери, както и хора, които разбират от механика и 3D чертежите на самите изделия."

Новаторството се крие в идеята

По думите на Стоименов бутоните не представляват особено технологично откритие: "Ние ползваме Bluetooth Low Energy, ползваме чипове, които са популярни на пазара, ползваме функции и метод на комуникация с автомобила, които се знаят отдавна в сектора. При нас ценното е начинът на комбиниране на всички тези неща в краен продукт." Чрез Bluetooth всеки бутон се свързва с модул, поставен в автомобила, който според Стоименов всеки сам може да инсталира. "Искахме да няма нужда от сервиз при инсталацията, да е по-достъпно." Веднъж свързани, чрез мобилното приложение човек може многократно да променя функцията, която да оперира конкретния бутон. Монтират се чрез вакуумни лепенки. "Монтажът е с т.нар. suction pad, което позволява няколко пъти да го отлепяш и залепяш. Ако някой бутон не е удобен на съответната позиция, можеш да го преместиш."

От Enhance подобряват не само функциите на бутоните, но и тези на самия модул, поставен в автомобила. "Наричаме ги smart actions. Например с половин натискане на дръжката на вратата може да се отвори предният капак на колата. Комбинираме различни неща, като така добавяме нови функции, които по принцип ги няма в автомобила."

Приложението, което разработват българите, има функцията и да симулира автомобилно табло. Тъй като Tesla показва скоростта и оставащата батерия само на основния си дисплей, вдясно от шофьора, мобилната апликация на "Енханс" позволява да си поставите телефона зад волана и да виждате тези стойности подобно на останалите автомобили.

С отстъпка за българи

Към момента S3XY buttons се предлагат в комплекти по два, четири и шест бутона, като най-продавана е комбинация от четири. Продуктът се предлага в два цвята - бял и черен - основните цветове и в интериорите на Tesla. Най-продаваният продукт е на цена 242 евро, но отскоро компанията предлага 50% промоция за българи.

Това е единственият продукт засега, но от "Енханс" всеки месец добавят нови софтуерни функции по подобие на ъпдейтите на Tesla.

Продават се където има тесли

S3XY buttons се продават основно в САЩ, скандинавските страни, Франция и Германия. "Сега разширяваме бизнеса и на азиатския пазар. Наскоро Tesla там пусна гигафабрика и в момента произвеждат много Tesla автомобили в Китай", допълва Стоименов. "Иначе бутоните се предлагат онлайн и могат да бъдат закупени от всяка точка на света - имаме поръчки от Нова Зеландия, от Австралия, от Канада."

Проект за милион долара

Проектът на Enhance е финансиран бързо, след като идва идеята, със сумата 1 млн. долара. По думите на Димитър Стоименов инвестицията не е особено голяма за сектора предвид ползването на позната технология.

Според справка от Търговския регистър съсобственик на "Енханс" освен Стоименов е и Ивайло Велев, който държи и 80% от дяловете на компанията. Велев е и вероятният инвеститор, тъй като името му е свързано със собствеността на още близо 50 фирми. Ивайло Велев е собственик и на известния производител на касови апарати "Дейзи технолоджи" (Daisy Technology). От Enhance обаче изрично не посочват името на ангела.

Q&A

Получавали ли сте предложение продуктът ви да бъде купен от по-голяма компания?


Конкретни не. Имало е хора, които ни контактват и разпитват, но нищо конкретно за момента.

Бихте ли били склонни да продадете, ако Илън Мъск дойде и ви предложи да ви купи бутоните?

Да. Защо не. Той доста неща си купува в последно време.

Само за Tesla ли работят бутоните?

Засега бутоните работят само за Tesla, защото там има най-голяма нужда от такъв продукт. Все по-често автомобилни производители започват да премахват бутоните от таблата. В един момент може да се наложи и ние да започнем да добавяме поддръжка на различни марки автомобили.
13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    qvd50491823 avatar :-P
    Костадин Иванов
    • + 6

    Одобрявам. Вечното мацане по дисплей ми е омръзнало.

    Нередност?
  • 3
    prodavalnikanti avatar :-?
    Продавам Безпорядък
    • - 1
    • + 1

    Кой му е дал финансиране от 1 млн. долара ?! И аз искам и определено имам идея която ще е печеливша, не една, даже 3



    https://ev-bg.tech
    https://space2.space
    https://mrejata.top

    Нередност?
  • 4
    ralev_com avatar :-|
    GEMJI.com
    • + 3

    Ползвам S3XY бутоните всеки ден.
    Супер удобни са човек да си настрои няколко любими функции и да ги сложи дискретно на различни места.
    Бутоните могат да се разположат така, че никой от пасажерите да не знае за тях. Черната разцветка пасва идеално и на бял салон.
    Нека има повече такива съвременни стартъпи, които са на световно ниво и които изнасят реален продукт от България 🙌

    Нередност?
  • 5
    porsela avatar :-|
    porsela

    Здравейте, Капитал, бихте ли споделили повече информация за отстъпката от 50% за българи, понеже не е упомената на страницата на Енханс? Бутоните биха заменили “вечното мацане”, както е казано в коментар #1.

    Нередност?
  • 6
    shopeto avatar :-|
    Radi G

    До коментар [#5] от "porsela":

    Обадете се на телефона на Енханс и ще ви дадат промо кода. Аз бих го написал, но не знам дали е ок. Вижте телефона на сайта и ще ви го кажат веднага, като се обадите :)

    Нередност?
Нов коментар