🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Загадката на Tesla

За инвеститорите компанията на Илън Мъск е производител на автомобили, а не технологична фирма

Tesla загуби над 1 трлн. долара от пазарната си капитализация за една година
Tesla загуби над 1 трлн. долара от пазарната си капитализация за една година
Tesla загуби над 1 трлн. долара от пазарната си капитализация за една година    ©  unsplash
Tesla загуби над 1 трлн. долара от пазарната си капитализация за една година    ©  unsplash
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След като през лятото на 2020 г. пазарната капитализация на Tesla надмина тази на Toyota, тогава най-ценната автомобилна компания в света, преданите фенове и недоверчивите скептици създадоха нова измервателна единица. Тъй като цената на акциите на лидера за електрически превозни средства (EV) се повиши, стойността ѝ се изразяваше в комбинираната стойност на следващите два, след това пет, след това десет най-големи автомобилни производителя. Преди година пазарната стойност на Tesla надхвърли 1.2 трлн. долара, над общата стойност на повечето от останалите автомобилни компании, взети заедно. Оттогава тя е загубила 71% от това - сума, надхвърляща стойността на по-голямата част от индустрията. В резултат състоянието на нейния ексцентричен шеф Илън Мъск е намаляло с над 200 млрд. долара.

Последният удар дойде на 3 януари, след като Tesla не изпълни очакванията на анализаторите за доставки за трето поредно тримесечие и съобщи, че разликата между производството и доставките е нараснала, което предполага смекчаване на търсенето на нейните електромобили. Тя загуби 12% от стойността си - приблизително 50 млрд. долара, или една Ford Motor Company - за един ден. Дори позитивно настроените инвеститори сега се съмняват, че г-н Мъск ще изпълни обещанието си да прави 20 милиона коли годишно до 2030 г. или че "Автопилотът" на Tesla е близо до това да се превърне в променяща света система за напълно автономно шофиране. И все пак основната причина за пренастройката на пазара за перспективите на Tesla е осъзнаването, че компанията е главно производител на автомобили и че нейният шеф не е свръхчовек.

Г-н Мъск винаги е гледал на компанията си като на технологична фирма, конкурент на дигитални гиганти като Alphabet, Apple или Meta, а не на стари икономики като Toyota и Volkswagen. За известно време същото се случи и на пазара - първо, когато акциите на тех компаниите скочиха в ерата на пандемията, и след това, когато се сринаха миналата година, тъй като растежът им започна да се забавя заради по-високите лихвени проценти, които направиха обещаните им бъдещи печалби да изглеждат по-малко ценни днес.

През последните няколко месеца обаче цената на акциите на Tesla претърпя по-рязка корекция от книжата на Big Tech. Това съвпадна с по-обикновени премеждия на компанията като автомобилен бизнес. След като успя да избегне най-лошото от прекъсванията на веригата за доставки поради пандемията, Tesla беше въвлечена в хаотичното отстъпление на Китай от политиката за нулев ковид; нейната голяма фабрика в Шанхай беше засегната от спирания, свързани с вируса. И след като определи курса за прехода към електромобили в автомобилната индустрия, сега компанията е изправена пред нарастваща конкуренция от утвърдени играчи и множество новодошли, вдъхновени от самата нея. Дни след като Tesla съобщи разочароващите числа, Volkswagen представи своя id.7, съперник на Модел 3 на Tesla, базово ниво седан.

Купувачите на електромобили от своя страна стават все по-малко склонни в сравнение с първите, които закупиха EV, да пренебрегват съмнителното качество на изработката на Tesla и интериор като за много по-евтин автомобил. И дори родените да бъдат Tesla собственици сред богатата прогресивна демографска група са по-малко подготвени да пренебрегнат либертарианските лудории на г-н Мъск в Twitter, който той купи през октомври и с удоволствие управлява лошо. Особено сега, когато има много спасяващи съвестта EV алтернативи, между които да избират.

С други думи, Tesla вече не е единственият шериф в града - и със сигурност не е технологичен гигант. Що се отнася до производството на електромобили, все пак още изглежда впечатляващо. През 2022 г. достави 1.3 милиона коли, 40% повече от предходната година, и отвори два нови завода. Работи върху по-малък и по-евтин автомобил и тази година ще започне да доставя своя дългоочакван пикап Cybertruck. И все още струва около 360 млрд. долара - приблизително колкото следващите три най-големи производителя на автомобили, взети заедно.