🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Tesla е преговаряла за придобиването на дял в Glencore

Производителите на автомобили имат опасения за осигуряването на необходимите суровини

Glencore е най-големият производител на кобалт в света
Glencore е най-големият производител на кобалт в света
Glencore е най-големият производител на кобалт в света    ©  Reuters
Glencore е най-големият производител на кобалт в света    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Tesla е провела разговори за придобиване на дял в швейцарската суровинна компания Glencore, заявяват пред Financial Times двама души, запознати с въпроса. Според тях предварителните преговори за закупуването на 10-20% от Glencore от производителя на електрически автомобили са започнали миналата година и са продължили през март месец тази година, когато изпълнителният директор на компанията Гари Нейгъл е посетил фабриката на Tesla във Фримонт, Калифорния.

Дискусиите между двете страни са приключили, без да бъде постигната сделка, тъй като Tesla е имала опасения дали обширният въгледобивен бизнес на Glencore е съвместим с екологичните цели на производителя и не е била склонна да придобие миноритарен дял, добавят източниците.

Glencore е най-големият производител на кобалт в света чрез мините си в Демократична република Конго, Австралия и Канада. Освен кобалт групата произвежда и никел, мед и други минерали, както и е една от най-големите компании за рециклиране на батерии. Glencore не добива литий, но наскоро започна да търгува с метала.

Илън Мъск вече е изтъквал намерението на Tesla да поеме по-голям контрол върху всички етапи от производството на своите батерии, включително обработката на суровините и дори закупуването на литиеви находища, които все още не са били разработени, ако веригата за доставки не успее да постигне резултати. Tesla също така напредва с плановете си да изгради собствена рафинерия за литиев хидроксид на брега на Мексиканския залив. През април Мъск написа в Twitter опасенията си за цената на лития, която от началото на 2021 г. се е увеличила осем пъти. "На Tesla може да се наложи да се занимава директно с добив и рафиниране в голям мащаб, освен ако разходите не се подобрят", написа той. Анализаторите са скептични, че Мъск има намерение да инвестира в минни групи, като предполагат, че коментарите му до голяма степен имат за цел да накарат доставчиците да увеличат производството.

Осигуряването на суровини

Увеличаването на производството на електрически автомобили предизвика загриженост сред производителите по отношение на осигуряването на доставки на суровини като кобалт, литий и никел, които са необходими за производството на батерии, което доведе до подписването на множество дългосрочни договори за изкупуване.

Преди две години Tesla сключи споразумение за изкупуване на кобалт с Glencore за снабдяване на фабриките ѝ в Шанхай и Берлин. Производителят на електрически автомобили има и дългосрочен договор за доставка на никел с бразилската минна група Vale. Освен с Tesla Glencore има подобни споразумения и с производителите на батерии SK Innovation и Samsung SDI, както и автомобилните производители BMW и General Motors. Ford има споразумение за изкупуване на литий с aвстралийската Liontown Resources, което включва авансово финансиране на проекта, и е придобила миноритарен дял в завод за преработка на никелова руда в Индонезия. Stellantis и General Motors са инвестирали в минни групи на ранен етап.

Все още няма коментари
Нов коментар