География на семейния бизнес

Европа е дом на близо половината от най-големите семейни компании в света, като има реални шансове в следващото издание на класацията да има и българско участие

Милен Райков и Диана Николаева от мениджърския екип на EY Bulgaria разказват, че успешната приемственост между поколенията се случва там, където процесът е започнал много рано
Милен Райков и Диана Николаева от мениджърския екип на EY Bulgaria разказват, че успешната приемственост между поколенията се случва там, където процесът е започнал много рано
Милен Райков и Диана Николаева от мениджърския екип на EY Bulgaria разказват, че успешната приемственост между поколенията се случва там, където процесът е започнал много рано    ©  Ивайло Миланов - ИКО
Милен Райков и Диана Николаева от мениджърския екип на EY Bulgaria разказват, че успешната приемственост между поколенията се случва там, където процесът е започнал много рано    ©  Ивайло Миланов - ИКО
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Историята на японската строителна компания Takenaka Corporation може да се проследи над 400 години назад във времето. Да, 400. Още по-удивителен е фактът, че от създаването й до сега за развитието ѝ са се грижили 18 поколения от една и съща фамилия. В същото време трудно би могло да има по-ярък пример за строителна компания от бъдещето. От стремежа им за напълно въглеродно неутрален бизнес до текущи проучвания и разработка на технологии, които да направят възможен дълготрайният престой на хора на Луната и Марс.

Takenaka Corporation традиционно намира място и сред 500-те най-големи семейни компании в света, в индекса, който EY и швейцарският университет в "Сент Гален" изготвят на всеки две години от 2015 г. насам. В класацията за 2023 година японската фирма отново е най-дълголетната, като компания й правят още 5 корпорации с над 3 века история.

Любопитен детайл от проучването е, че 14 от 20-те компании с най-дълга история, намерили място в индекса, са европейски.

Класацията

Проучването подрежда по приходи най-големите 500 семейни фирми, като за да бъде включена в подреждането, контролният пакет от акции в една компания трябва да е собственост на една фамилия, поне две последователни поколения от семейството да участват в управлението й или поне двама от членовете му да са в борда на директорите.

През 2022 г. 500-те компании, включени в индекса, са генерирали приходи от 8.02 трилиона долара, давали са работа на 24.5 милиона души, а консолидираните им приходи биха ги класирали като третата най-голяма икономика в света след тези на САЩ и Китай. По показател ръст това би била най-динамичната икономика в света, бележеща повишение на приходите с 10% от 2021 г. до края на 2022 г. Общият приход за периода само на европейските компании, участващи в индекса, надвишава 3 трилиона долара, като това се случва за пръв път от съществуването на индекса.

Един от основните изводи на доклада е, че когато става дума за растеж, именно семейните бизнеси са тези, които спринтират нагоре, изпреварвайки над двойно глобалния ръст на икономиката.

География на богатството

Данните показват, че Европа има най-силни традиции в семейните предприятия, като приютява почти половината фирми от топ 500.

На национално ниво на Стария континент абсолютен лидер е Германия, вторият по големина участник в индекса по отношение на брой компании (78), комбинирани приходи 1.13 трилиона щатски долара и 3.35 милиона служители. Германия продължава да бъде и базата за близо една трета (31%) от най-големите семейни фирми в региона. Средната възраст на германските компании в индекса е 109 години, а страната е дом и на най-старата европейска компания - научно-технологичната Merck KGaA.

Книга на семейния бизнес в България

Анализът на състоянието на семейния бизнес в света е част от четвъртото издание на "Книгата на фамилния бизнес в България". Проектът се реализира от EY Bulgaria в партньорство с вестник "Капитал" и е част от глобалната инициатива на EY за фамилните компании и приемствеността между поколенията. Цялото издание може да разгледате тук

Германската Schwarz Group, специализирана в търговията на дребно, се нарежда на 4-то място сред 10-те най-големи семейни предприятия в света, а 100% от собствеността е на семейство Шварц. Ако името на групата не ви говори нищо, то със сигурност познавате двете търговски вериги, които притежава - Kaufland и LIDL.

По държави САЩ имат най-голям брой семейни фирми (119), следвани от Германия (77) и Франция (31). В челната десетка са още две европейски държави - Швейцария и Нидерландия, съответно с 15 и 13 компании.

ДНК на растежа

Анализаторите отбелязват, че освен фамилната структура на собствеността друга обща черта на дружествата, формиращи индекса, е тяхната целеустременост, гъвкавост и иновативност, както и способността им много бързо да се адаптират към социалните и икономическите промени.

Сходни са и наблюденията върху фамилния бизнес в България на Диана Николаева, съдружник и ръководител на отдел "Стратегия и сделки" в EY за България, Албания, Северна Македония и Косово. По думите й има десетки примери на успешни предприемачи, започнали бизнеса си през 90-те, успели да устоят на няколко кризи и даващи заявки за сериозен ръст в средносрочен план.

"Общото между всички български фамилни компании, появили се в зората на демокрацията, е, че те тръгват от нула. Създателите им в масовия случай са преминали през всички възможни длъжности в бизнеса, преживели са поне няколко сериозни кризи и знаят, че "безизходност" е силен израз за слаби лидери", коментира Николаева.

По думите й устойчивият успех отнема време - над 70% от бизнесите в глобалния индекс са на възраст над 50 години, а над 30% са над 100-годишни. Същевременно тя вижда потенциал за сериозен ръст в някои от тях и дава пример с една от компаниите, представени в тазгодишното издание на "Книга на семейния Бизнес в България" - "Булмаркет груп". На консолидирана база приходите на дружествата в групата на "Булмаркет" за 2021 г. надхвърлят 4 милиарда лева, а очакванията са през 2022 година да поставят нов рекорд.

"Никой вече не говори за оцеляване. Всички говорят за растеж. Мерят се със световните лидери в секторите си и искат продуктът им да е по-добър от техния. Всички имат ясна визия какво следва", споделя наблюденията си Николаева и допълва, че тук идва и ролята на професионалните консултантски компании - да улеснят следващата стъпка.

За нея друга, ясно открояваща се обща черта между предприемачите, представени в четирите издания на "Книга на фамилния бизнес", дори отвъд приемствеността и устойчивостта, е, че те създават много силни връзки с хората, с които работят. Част от екипа е с тях от самото начало, а нерядко има приемственост между поколенията и при служителите.

За съжаление е трудно да се определи реалната роля на фамилния бизнес за българската икономика.

"Статистиката е много бедна и до някаква степен изкривява реалната картина. Според данните на НСИ 18% от заетите са декларирали, че под някаква форма работят във фамилни бизнеси. 23% пък от действащите компании се самоопределят като такива. Това далеч не е малък процент, но не мисля, че обхваща реалния обем от фамилни компании", коментира Николаева.

Смяна на караула

За много от българските компаниите, създадени преди 25 - 30 години, настъпва моментът, в който собствениците навлизат в друг етап от живота си. Все по-често в управлението на семейните компании в България навлиза и второто поколение, чиято възраст е близка до тази на бизнесите.

"Вече наблюдаваме този процес и прави впечатление, че успешната приемственост се случва там, където той е започнал много рано. Децата са били ангажирани и под някаква форма са имали досег до работата от съвсем ранна възраст. Много често изборът им на професионално образование също е продиктуван от конкретните нужди на компанията и планове за бъдещо развитие", разказва Диана Николаева. Тя допълва, че не са рядкост и случаите, когато освен семейна приемственост няма изградена и управленска такава. Да, има екип, който движи административно бизнеса и все още акумулира набраната инерция, но за да продължи напред, трябва двигател, а той обикновено е създателят му.

По думите на Милен Райков, съдружник "Данъци и право" и лидер "Пазари" за България, Албания, Северна Македония и Косово в EY, най-масовият проблем, с който се сблъскват компаниите, когато настъпи моментът второто поколение да поеме управлението, е предаването на хаотично разраснал се бизнес. "Ако тръгнеш да прехвърляш нещо, което е прераснало в конгломерат от над 30 различни бизнеси и дружества, това обикновено значи проблем върху проблем", коментира той.

Според него в зависимост от обстоятелствата и в по-прости структури може да се окаже, че има заложени неподозирани капани. Като пример той посочва факта, че според нормативната рамка съдружник в ООД не може стане непълнолетен наследник.

За да не стигнем до такива ситуации преди юридическото прехвърляне на бизнеса, трябва да се обмислят всички подробности. Как ще бъде най-ефективно от гледна точка на управление на бизнеса и финанси, данъци, други оперативни съображения - желанието да запазим бизнеса цял. Искаме ли да имаме пълно съвпадение между юридическа и икономическа собственост и т.н. Законът дава гъвкавост, но за съжаление много от предприемачите имат една утопична представа, че "приписвам бизнеса на детето" и въпросът се решава с едно ходене до нотариус. По думите му доброто планиране е важно и с оглед на прехвърлянето на важни за бизнеса активи, каквито са производствените сгради или ключова интелектуална собственост.

Опитът му показва, че един такъв разговор често е по-бавен и сложен от класическо сливане или придобиване между две компании и налага да се проучат редица обстоятелства. Нерядко има и съображения кой от наследниците има потенциала да запази и развие бизнеса. Много често дори само процесът от вземането на решение за прехвърляне до избора на най-удачната форма отнема около година.

"Често се създават напълно неуредени активи. В българският Семеен кодекс, които е от 50-те, се говори за "имущество, изключителна собственост на единия съпруг", защото е ключово за упражняването на занаята. Може би тогава са си представяли дюкяна на обущаря или плуга на земеделеца. Понятия като интелектуална собственост или такава върху търговска марка не съществуват. При продажба на бизнеса кой дължи данъци? Все ключови и нерешени въпроси от живия живот", казва Райков.

Съветът му е да се планира дългосрочно. Растежът е нещо хубаво, но той трябва да се управлява и планира в детайли. Поне в 5-годишен хоризонт. Разбира се, може да действа и бързо, но в бързината доста от опциите отпадат.

Възможности за европейско финансиране

Значимостта и високият дял на семейните предприятия в Европа намират отражение и сред приоритетите на новата програма "Конкурентоспособност и иновации в предприятията" (ПКИП) за периода 2021 - 2027 г. и специфична цел "засилване на устойчивия растеж и конкурентоспособността на малките и средните предприятия и създаване на работни места в тях, включително чрез продуктивни инвестиции (ЕФРР)". За първи път в рамките на тази специфична цел е предвидена ексклузивна грантова подкрепа за производствени инвестиции в съществуващи семейни предприятия и предприятия от творческите индустрии и занаятите.

Това ще се случи в рамките на процедура "Подобряване на производствения капацитет на семейни предприятия, предприятия от творческите индустрии и занаятите", която Министерство на иновациите и растежа (МИР) ще обяви за кандидатстване през септември 2023 г. Процедурата е с общ бюджет 117,5 млн. лева, като предлага безвъзмездно финансиране от 50 000 лева до 150 000 лева, представляващо максимум 50% от стойността на проекта. Допустимите разходи включват придобиване на машини, съоръжения, оборудване и софтуер, свързани с подобряване на производствените процеси.

Срокът за подаване на проектни предложения ще бъде ноември 2023 г.

В допълнение, в рамките на 2023 г. Министерството на иновациите и растежа (МИР) ще стартира две процедури за разработване и внедряване на иновации, където семейните компании от определени сектори ще бъдат допустими кандидати.

Екип на EY предоставя професионални консултации по управление на проекти и насърчителни мерки за бизнеса, осигурявайки дългосрочна стойност за фамилните компании.
Все още няма коментари
Нов коментар