Партньори в успеха – Lidl и българските производители

За последните три години стоките, които Lidl купува от български производители, възлизат на над 2 млрд. лв.

Партньори в успеха – Lidl и българските производители
Партньори в успеха – Lidl и българските производители
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

  • Lidl работи с близо 250 български компании от всичките 28 области на страната, които доставят стоки за продажба в магазините в страната и в чужбина.
  • С близо 40% от тях си партнира от самото си стъпване на пазара в България през 2010 г.
  • Само за 2022 г. стойността на закупените стоки от родни компании бележи 35% ръст спрямо 2021 г.


Още със стъпването на Lidl в България стратегията на компанията е насочена към изграждане на устойчиви партньорства с местни производители. Към момента веригата работи с над 250 български компании от всичките 28 области на страната. За последните три години (2020-2022 г.) оборотът на български фирми в търговската мрежа на Lidl е над 2 млрд. лв. Близо 90% от тях са реализирани в страната, а останалите 10.6% са износ в европейската мрежа на веригата, като експортът в Европа на български стоки за периода 2020-2022 г. възлиза на 214 млн. лв. Само за 2022 г. стойността на закупените стоки от родни фирми бележи 36% ръст спрямо 2021 г. С най-голям дял от продуктите, които родните производители са доставяли на веригата в периода 2020-2022 г., са месо, колбаси и риба с общо 33%, млечни продукти и яйца (16%) и плодове и зеленчуци (7%). Сред останалите продукти са: хляб, различни алкохолни и безалкохолни напитки и вода, захарни изделия, консерви, лютеници, сладка и др.

Данните са част от анализ, разработен от Института за пазарна икономика (ИПИ), който разглежда съвместната дейност на Lidl с българските компании и въздействието на партньорствата върху производителите и регионалното развитие в страната.

"Ползите от тези партньорства са за всички: за българския потребител, който получава качествени местни продукти на изгодна цена, за производителя, който става по-конкурентен на пазара и разширява производството си, за местната икономика чрез осигуряване на заетост и приходи", отбелязва Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България".

Въздействие върху производителите

Съвместната работа на "Лидл България" с местните производители и оборотите, които те реализират в търговската мрежа на веригата, оказват положително влияние върху растежа и развитието на самите компании.

Според анализа на ИПИ за водещите 50 доставчика (според стойността на доставките) търговските им отношения с Lidl формират средно 10.6% от общите им приходи, като при 13 фирми те са над една трета от приходите, при седем - над половината, а при три - почти всички приходи. Нещо повече - компаниите, които работят с Lidl, бележат по-ускорен ръст на общите приходи за последните три години, отколкото общото увеличение на приходите в преработващата промишленост в страната.

Така например сериозната и сигурна подкрепа на Lidl позволява на фирма "Ненко Трифонов Фуудс" да инвестира 6.6 млн. лв. в нова високотехнологична линия, за да възроди производството на сирене "Дунавия" по оригиналната технология. Днес сиренето се предлага под марката на компанията "Ведраре", както и под собствената марка на Lidl - "Родна стряха".

Друг успешен пример за устойчиво партньорство са "Русев и Русев-син" - един от доставчиците за плодове и зеленчуци на "Лидл Бългapия" от 10 гoдини. Вcяĸa гoдинa oбopoтът на компанията с веригата pacтe c близo 30%. Taзи cигypнocт и предвидимост в paбoтaтa пoзвoлявaт на дружеството дa инвecтиpa 3 млн. лв. в нова логистична база и собствен хладилен транспорт за български плодове и зеленчуци.

За 12 години партньорство с Lidl фирма "Вастон", която е доставчик на прясна риба за веригата, бележи ръст в оборота над три пъти (350%). Това е една от компаниите, които се възползват от възможността да изнасят свои продукти в европейската мрежа на Lidl. Съвместната работа с веригата, нарастващите обеми през годините и изискванията за асортимент водят до инвестиция в нова логистична база за около 3 млн. лв., както и във фотоволтаична система, която да осигури енергийна независимост, а и по-устойчиво и с грижа за природата решение.

Въздействие върху регионите

Продуктите, които българските производители доставят за Lidl, са от всяка от 28-те области в България. За периода 2020-2022 г. с най-висока стойност на продукцията, реализирана в мрежата на веригата, е област Пловдив - над 250 млн. лева. В още три области - София, Ловеч и Търговище, стойността на доставките е над 100 млн. лева.

На общинско ниво "Лидл България" работи с местни компании от 85 общини. В почти половината от тях доставчиците са два или повече, а най-голям брой са тези в София-град и община Пловдив.

Компаниите, които партнират с Lidl, осигуряват заетост на над 12 хил. души. Над половината от общините, в които е разположена производствена мощност на поне един доставчик на веригата, имат население под 30 хиляди души, а в една пета (общо 16 общини) населението е под 10 хиляди души. Така например смарт ритейлърът е един от основните източници на благосъстояние в общини като Горна Малина, Ново село, Дългопол и Чирпан. Това е индикатор за равномерно териториално разпределение на стопанското въздействие в цялата страна, включително в региони със сравнително малко население, относително слаба икономическа активност като цяло и висока безработица.

Партньорството с местни производители създава допълнителна стойност в икономиката на страната и влияе благотворно върху развитието на регионите, в които тези компании упражняват дейността си. "Лидл България" ще продължи да развива отношенията си с българските доставчици. Това позволява на родните фирми да бъдат по-конкурентоспособни, а едновременно с това икономиката расте, създават се работни места дори в малки региони и потребителят получава достъп до качествени и изгодни български продукти.