🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавният резерв пак купува горива. От години от "Бент ойл" и "Инса ойл"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Въпреки недостига на пари в бюджета държавата гласува още 40 млн. лв. на държавния резерв за покупка на горива.
  • От няколко години агенцията купува само от "Бент ойл", свързана с Маджо, и от компаниите на Георги Самуилов.
  • Покупките са за по около 100 млн. лв. годишно.

Докато държавата през Министерство на финансите дава ясни сигнали, че финансовите колани трябва силно да се затягат, служебното правителство отпусна 40 млн. лв. на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси".

Средствата са за покупка на горива за настоящата 2023 г., като според текста на решението от 22 март с парите се предвижда да бъдат купени нови видове и количества горива, които да послужат за "преодоляване на последиците от кризисни ситуации".

За 2023 г. държавният резерв е планирал да закупи бензин и дизел за около 315 млн. лв., като от началото на годината по поръчките е похарчил 23.7 млн. лв. за покупката на бензин и дизел. Парите са платени към двете компании, оформили се като негови любимци на пазара през последните няколко години - "Инса ойл" на Георги Самуилов и свързаната с Младен Михалев-Маджо "Бент ойл", като подписаните договори са видни в сайта на Агенцията по обществени поръчки.

Има или няма 40 млн. лв.

От решението не Министерския съвет не става ясно какви "кризисни ситуации" визира правителството. Отпускането на огромната сума някак съвпадна с обявяването на втората гигантска глоба от почти 200 млн. лв., наложена от Комисията за защита на конкуренцията върху двете основни дружества на "Лукойл" в България - "Лукойл Нефтохим Бургас" и търговеца "Лукойл България", за пазарна доминация при складовете. Това е втора глоба на КЗК срещу руската група за тази година след първата от 70 млн. лв., като някои участници на пазара видяха в нетипичните действия на КЗК опит за изгонване и последващо заместване на пазарния лидер с местен любимец.

По-скоро обаче с обяснението "нови видове" горива, които да послужат за "преодоляване на последиците от кризисни ситуации", се визира процедурата за покупка на котелно гориво, което служи като заместител в индустрията на природния газ. Такава поръчка е открита също на 22 март с индикативна стойност почти 30 млн. лв. и е за 20 хил. тона. В процедурата потенциалните участници са извън списъка на обичайните снабдители на резерва.

От пазара обаче съобщават, че въпросните 40 млн. лв. не са получили одобрението до момента от страна на Министерството на финансите заради дефицита в бюджета и затова за котелно гориво вероятно ще се отложи.

Анатомия на резерва

Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" (ДРВВЗ) съхранява огромни количества горива, които обновява на части на определен период.

Резервът държи горива по два закона - за държавните резерви и военновременните запаси (по който пази много други неща) и за запасите от нефт и нефтопродукти (по директивите на Брюксел, като си разделя тази задача с компаниите, производители и вносители на горива - държавата пази запаси за 30 дни, а фирмите - за 60). Агенцията извършва и контрола над фирмите, длъжни да съхраняват горива.

През годините е имало случаи, в които държавата и определени компании, и по-специално "Инса ойл", не покриват нужните нива от резерви, като през януари 2021 г. държавната агенция беше уведомена, че е предприета процедура спрямо България за нарушение на задължение по Договора за Европейската общност. Към онзи момент държавният резерв обясняваше своите липсващи тогава 6 дни (сега няма информация колко голяма е дупката от резерви) с "финансовите възможности на страната". Тоест с липсата на бюджет.

За обмена на резерва агенцията през определен период от време продава количества през стоковата борса (като постигната цена на сделките обикновено не става известна) и купува друго, като цените на сделките по покупка са видими на сайта на Агенцията по обществени поръчки. По изчисления от пазара при покупката и продажбата обикновено се губят 25-30% от парите. Или резервът не успява самостоятелно напълно да финансира дейността си. Част от обяснението е, че горивата губят някои от качествата си, има дълъг срок на изтеглянето им от складовете и това прави инвестицията рискова.

От сектора обаче смятат, че ако имаш възможността като компания да застанеш и на изхода, и на входа на резерва и да купуваш на по-ниска, а да продаваш на по-висока цена, това дава конкурентно предимство. Дълги години такава компания беше "Лукойл България", но тя беше заменена с нови партньори.

Мегапоръчките за тази година

От началото на 2023 г. досега държавният резерв е обявил две мегапоръчки за покупка на горива. Те са от 12 януари, като едната е за "Доставка на гориво за дизелови двигатели, зимно, клас "Е", минерално, без биокомпоненти" с прогнозно количество до 75 695 тона. А втората е за "автомобилен бензин, зимен, клас "С", минерален, без биокомпоненти" и е до 52 146 тона.

Индикативната стойност на първата за дизела е 189.9 млн. лв., а за бензина - 124.6 млн. лв. Традиционно възложителят си запазва правото да сключи договор до размера на осигурените финансови средства, като доставките обикновено се изпълняват през някакъв период от време по отделни позиции и не е задължително да бъде закупено количество за всичките пари.

До момента по двете мегапоръчки за бензин и дизел има два подписани договора. По поръчката за дизела през февруари има един сключен договор с "Бент ойл" за доставка на 10 394 тона на цена 18.3 млн. лв. А по тази за бензин договорът от средата на март е с "Инса ойл" за доставка на 2811 тона на цена 5.4 млн. лв.

Обичайните доставчици

Последните осъществени сделки по покупко-продажба на горива между "Лукойл България" и държавния резерв са от април 2019 г. От този момент нататък бюджетната структура започва да работи с компаниите на Георги Самуилов "Инса ойл" и "Петрол енерджи" и с дистрибутора "Бент ойл", свързан с Младен Михалев-Маджо.

За 2022 г. на 14 март резервът обяви поръчка за 214.5 млн. лв. за 61 300 тона зимен бензин. По нея е закупено гориво на 4 пъти през годината на обща стойност около 50 млн. лв. - три пъти от "Бент ойл" за 37.6 млн. лв. и веднъж от "Инса ойл" за 12.3 млн. лв. Миналогодишната поръчка за дизел, обявена в началото на годината, пък беше за 70 млн. лв. По нея парите би следвало да са изразходвани, като с договор за 16.6 млн. лв. е "Инса ойл", а поръчките на "Бент ойл" отново са три на обща стойност 51.3 млн. лв. В края на октомври резервът обяви нова мегапоръчка за дизел за 225 млн. лв. По нея обаче има един договор на "Инса ойл" за 9.3 млн. лв. Или за миналата година "Бент ойл" е продал на резерва горива за близо 89 млн. лв., а "Инса ойл" за над 38 млн. лв.

Още една година назад - 2021 г. поръчката на дизел е за 104.3 млн. лв., като от тях с договори за 53.6 млн. лв. е "Бент ойл", а с 41.1 млн. лв. "Петрол енерджи" на Георги Самуилов. При бензина има два договора за 5 млн. лв. с "Бент ойл" и един за 2.4 млн. лв. с "Петрол енерджи".

През 2020 г. сметката при бензина е за 70 млн. лв., като средствата са изразходвани наполовина. От обявленията за изпълнени договори става ясно, че 20.2 млн. лв. са похарчени по договори с "Бент ойл", а 15.4 млн. лв. по договори с "Петрол енерджи". За дизел през пандемичната година са били предвидени 115 млн. лв., които са похарчени също наполовина. От тях за 35 млн. лв. са договорите с "Петрол енерджи" и за 20 млн. лв. - с "Бент ойл".

Накратко, регулярно от три години има два победителя. Но това никога дотук не е забелязвано от КЗК. Нито от друг държавен орган, отговорен за обществените поръчки и бюджетни милиони.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred
    • - 1
    • + 3

    Мамини сладки Радевчета, те се научули да крадат като герберчета

    Нередност?
  • 2
    baldandbankrupt avatar :-|
    baldandbankrupt
    • + 2

    е то от който и да купят, все ще е фирма, свързана или с руснаци или със съмнителни субекти, то други няма в този бизнес

    Нередност?
  • 3
    ahj21578679 avatar :-P
    ahj21578679
    • - 2
    • + 2

    Най-евтино би било от Нефтохима, ама Костов го продаде на руснаците. И за да не кажат жълтопаветниците, че правителството бута на Путин, дава пари прим на Маджо, пък той се разплаща с рашките. И всички са доволни.
    Бюджетните пари са като оня виц за чуждата ...- кости няма.

    Нередност?
  • 4
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    До коментар [#3] от "ahj21578679":

    То нищо не е останало от Нефтохима от онова време. Само терена и административната сграда. Лукойл инвестира милиарди - представям си това да го правеше държавата - ежегодни субсидии, раздут персонал и всички останали бонуси дето вървят... Щеше да прилича на Марица изток с 3-4 пъти по-голям персонал от необходимото и липса на каквато и да е модернизация...

    Нередност?
Нов коментар