🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Плановете на Илън Мъск може да попречат на Twitternomics

Сайтът, известен сега като X, е изключително полезен за изследователите

Има все повече изследвания за това как да се декодират икономически сигнали от сайтове за социални медии - от Facebook до Reddit.
Има все повече изследвания за това как да се декодират икономически сигнали от сайтове за социални медии - от Facebook до Reddit.
Има все повече изследвания за това как да се декодират икономически сигнали от сайтове за социални медии - от Facebook до Reddit.    ©  Reuters
Има все повече изследвания за това как да се декодират икономически сигнали от сайтове за социални медии - от Facebook до Reddit.    ©  Reuters

Илън Мъск не е фен на Федералния резерв. Поне дузина пъти през последната година собственикът на X (фирма, известна доскоро като Twitter) критикува централната банка на САЩ за повишаването на лихвените проценти. Миналия декември например той написа в Twitter, че повишенията може да бъдат определени като "най-вредните досега". Но презрението на Мъск към Фед не се отразява в отношението на Фед към X. Напротив, изследователите на централната банка по-скоро харесват уебсайта, приемайки го като завладяващ барометър на икономиката.

Това поставя X в странна позиция. Стойността му като бизнес остава съмнителна, поради което Мъск се бори да го преработи с промени, включително (но не само) името на компанията. Но стойността му за икономиката е съвсем друга история. Фирмата може да служи като своевременен индикатор както за основните тенденции, така и за пазарните настроения.

Как да се декодират икономически сигнали от социални медии

Има все повече изследвания за това как да се декодират икономически сигнали от сайтове за социални медии - от Facebook до Reddit. И все пак дори в морето от онлайн информация и коментари този на Мъск се откроява. Други просто не могат да съответстват на неговия обем и честота. До 2013 г. потребителите на Twitter вече създават повече от 5700 публикации за секунда. До 2016 г. най-голямата потребителска база на Instagram произвеждаше само 1000. Три статии, публикувани наскоро от Фед, изследват икономическия принос на платформата.

Първият е като предсказател на пазарите. Настроенията, събрани от туитове, изглеждат полезни за предсказване на краткосрочни движения както в цените на акциите, така и в доходността на облигациите. В един документ група икономисти, включително Франсиско Васкес-Гранде, пресяват 4.4 млн. туитове, свързани с финанси, публикувани между 2007 г. и април 2023 г., за да създадат индекс на финансовото настроение в Twitter. Те използват модел на машинно обучение, за да измерват настроенията на всеки туит: съобщение за акции, изстрелващи се до Луната, би било положително; Подигравките на Мъск относно Федералния резерв вероятно биха се считали за отрицателни.

Те откриват, че индексът корелира тясно със спредовете на корпоративните облигации (разликата между доходността на корпоративните и държавните облигации, която обикновено се увеличава, когато инвеститорите станат песимистични). Повече от просто отбелязване на финансови движения, публикациите могат дори да ги предвещават. Индексът за овърнайт преди отварянето на борсата съвпада с възвръщаемостта на акциите за следващия ден. Отделна статия от Клара Вега и колеги установява, че настроенията на уебсайта също така проследяват отблизо доходността на държавните облигации. Всъщност корелацията е по-силна с туитовете, отколкото с мерките за настроения, събрани от собствените официални съобщения на Фед.

Втората употреба на туитове е като измерител на икономическите условия. По-специално публикациите за загуба на работа, изглежда, предлагат навременна информация за пазара на труда. Томаз Кайнер и съавторите изграждат отделен модел за машинно обучение, за да преработват публикации с ключови думи като "загубена работа" или "розов пропуск". Тяхната мярка за загуба на работни места отразява официалните данни за нивата на заетост от 2015 до 2023 г. Тази корелация е потенциално мощна, тъй като повечето правителствени статистики се появяват със закъснение, докато туитовете са достъпни веднага. Twitter например щеше да осигури десетдневно предимство при откриване на срива в заетостта в разгара на пандемията ковид-19 през 2020 г.

Документите на Фед виждат и трета употреба на туитовете: като своеобразен индикатор за паричната политика. Г-жа Вега и колегите откриват, че сайтът се справя по-добре от промените в доходността на облигациите при прогнозиране на решенията за паричната политика в деня на тяхното обявяване. В същото време индексът на настроенията на Twitter е добър в предвиждането на шокове от по-строги политики, като например повишаване на лихвите. Туитовете са склонни да се влошават точно преди тези ходове. (Това, че уебсайтът не губи време, за да представи горчиви данни, няма да е изненада за обикновените потребители.)

Никой няма намерение да приписва на X силата на причинно-следствената връзка. Публикациите в социалните медии вместо това отразяват по-широки чувства, които вече преминават през финансовите пазари. Все пак изобилието от туитове предоставя допълнителен начин за измерване на подобни настроения, което, ако се докаже, че е валидно във времето, би било много ценно.

Освен Фед някои анализатори намират и други потенциални приложения. Агустин Индако от университета Карнеги Мелън в Катар изчислява, че обемът на туитовете сам по себе си може да представлява около три четвърти от различията в БВП между отделните страни. По-скоро като сателитни изображения на нощни светлини туитовете могат следователно да бъдат начин за наблюдение на икономическото здраве, без да се разчита толкова силно на закъснялата официална статистика. Този показател може да работи най-добре в по-бедните страни, където обилното публикуване в социалните медии би било заместител на телекомуникациите и използването на смартфони.

Маркиране на мястото

Ако X е толкова икономически полезно, защо не е по-доходоносно? Различните статии не се осмеляват да изследват пропастта между борбата на Twitter за доходност и очевидната му полезност - не само като икономически инструмент, но и като платформа за споделяне на информация, мнения, шеги и други. Мъск беше наясно с нещо, когато описа фирмата като "общ дигитален градски площад". Проблемът от икономическа гледна точка е, че един градски площад попада в категорията на обществените блага като паркове и чиста вода. Въпреки че обществените блага могат да бъдат частна собственост, е известно, че е трудно да се извлекат печалби от тях, като се има предвид, че по дефиниция е трудно хората да бъдат таксувани за всички предимства, които предоставят.

Мъск прави всичко възможно, за да измести икономическото уравнение на X, като дава допълнителни привилегии на потребителите, които плащат 8 долара на месец, за да излизат на сайта със сини означения. Туитове от потребители, които плащат, сега получават допълнителна промоция наред с други предимства, като се показват по-често в емисиите на други хора на уебсайта. Това обаче създава компромис. Платените туитове може да започнат да изтласкват по-добре информирани публикации от потребители, които предпочитат да не се абонират за уебсайта. С течение на времето уебсайт, който дава приоритет на плащането пред надеждността, ще функционира по-малко добре като градски площад и като разширение - като икономически индикатор. Печалбата за финансите на X би била загуба за икономистите на Фед.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар