🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Регионалната електронна търговия има устойчивостта за значителен растеж

Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"

Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"
Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"
Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"
Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Каква беше 2023 г. за сектора на електронната търговия в България?

Въпреки геополитическите предизвикателства и някои прогнози, че след пандемията хората ще се върнат към старите си навици за пазаруване, виждаме продължаващ растеж - той не е толкова експоненциален, както беше преди няколко години, но стабилен и достатъчно значителен, така че нашите прогнози показват, че българският онлайн пазар в следващите три до пет години ще има сериозен потенциал за развитие. Тъй като удобството е основният двигател на електронната търговия, много потребители, които преди не са пазарували онлайн, вече са запознати с този търговски канал и продължават да го използват - не само за големи или конкретни покупки, но и за ежедневни стоки за семейството. Според последния доклад Europe E-Commerce 2023 очакванията са, че 53% от онлайн потребителите в България ще използват интернет за покупки и очакваме този процент да продължи да расте. Накратко, секторът развива устойчивостта, необходима за преодоляване на различните предизвикателства на нашето време.

В България виждаме и нарастващата роля на маркетплейс платформите, като много МСП разпознават онлайн търговията като начин за разширяване на бизнеса си. На групово ниво eMAG ги подкрепя чрез широка инвестиционна стратегия, насочена към логистика, подобряване на услугите и разнообразяване на офертите. Предлагаме различни инструменти и програми като нашата инициатива за трансгранични продажби, лесни за възприемане логистични решения като еднаквата такса за доставка до easybox и други технологични подобрения. По този начин можем да отключим значителни възможности и дори да създадем изцяло нови бизнес ниши за местните предприемачи. Така например само за първите девет месеца на годината продажбите на търговците на eMAG Marketplace в България, които вече са над 9500, предлагащи над 6 милиона продукта в платформата, регистрират ръст над 13% спрямо същия период на миналата година. Виждаме, че платформата има изключително бърз растеж по отношение на нови търговци, присъединяващи се към eMAG Marketplace - България, което добавя милиони нови продукти и нови категории и се отразява пряко на разнообразяването на портфолиото и на удовлетвореността на клиентите, които имат още по-голяма свобода да избират най-добрата оферта за тях.

Какви други тенденции във вашата сфера бихте могли да посочите?

Потребителското изживяване продължава да се развива и комбинирането на онлайн и офлайн взаимодействие се превърна в новото нормално. Клиентите са станали много по-чувствителни към цените - те търсят добри оферти и планират за кампании като нашия Black Friday, където знаят, че ще намерят значителен избор от продукти за всеки вкус и бюджет.

Традиционно поради своя мащаб eMAG Black Friday показва водещите тенденции в развитието на електронната търговия, като тази година имахме над 3 милиона посещения на платформата за периода 17 - 19 ноември, като 77% от тях бяха направени от мобилни устройства и картовите плащания достигнаха средно 28.4% (в сравнение с 26.91% през 2022 г.). Една дестинация за различни видове покупки и разнообразяване на пазарската количка със средно по 3 продукта за всеки клиент заедно с над 13 хил. нови клиенти, които са направили поръчки - за нас тези тенденции са ясен индикатор за продължаващо нарастване на доверието в електронната търговия.

Как eMAG отговаря на тези нагласи?

Конкретно за кампанията Black Friday имахме над 1 милион оферти от различни категории, като 3 от 4 от тях бяха с най-ниската цена в платформата за годината. Ключова роля имат значителните инвестиции на групово ниво в складове и технологии през последните години, които ни позволяват да организираме едно от големите шопинг събития в региона. Екипът в логистичния център в Джойта, Румъния, подкрепен от най-новото поколение роботи и технологии, в които eMAG направи инвестиция над 43 милиона евро на групово ниво, имаше капацитета да обработи 20% повече поръчки тази година в сравнение с 2022 г. В същото време инвестициите в технологии за складова обработка позволяват да се намали количеството на опаковките с 10%.

С модерна инфраструктура и технологии, базирани на иновации, ние се стремим да подобрим потребителското "пътуване" във всяка точка - от осигуряване на разнообразие на портфолиото и добри оферти до различни опции за плащане и доставка и предоставяне на по-персонализирано изживяване. По този начин изпреварваме нововъзникващите тенденции и вярваме, че задаваме стандартите за електронната търговия в региона.

Разкажете ни повече за технологичните иновации във вашата сфера.

Технологиите правят процесите по-лесни и позволяват на бизнеса да расте - eMAG като технологична компания в основата си разработва различни иновации, тъй като те дават повишена удовлетвореност на клиентите, отлично потребителско изживяване и печалби. Иновациите се прилагат във всеки аспект от нашата работа - в логистиката, навигацията на платформата, включително инструменти за препоръчване на продукти, обслужване на клиентите, оферти, персонализиране на потребителското изживяване и т.н. Виждаме този подход като водещ за по-дълбоко навлизане на електронната търговия и следователно - като възможност за преодоляване на регионалните разделения.

Каква е прогнозата ви за следващата година?

2024 обещава да бъде вълнуваща година за електронната търговия и eMAG - с непрекъснат растеж на регионално ниво, по-нататъшно разширяване на нашата Marketplace екосистема, фокус върху показателите, диверсификация на продуктовото портфолио и нарастващо значение на иновациите в полза на клиентското изживяване на платформата. Сред останалите акценти очакваме да са повишени очаквания на клиентите за персонализирани изживявания и нарастващо търсене на по-устойчива електронна търговия, която да се основава на все по-ефективни доставки и връщания, както и на по-екологични модели на потребление и производство.