🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Предвиждаме нуждите на клиентите и постигаме устойчив успех

Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"

Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"
Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"
Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"
Силвиу Гугуи, управител на "eMAG България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Силвиу Гугуи е управител на "eMAG България". eMAG е водеща платформа за онлайн търговия на дребно, основана през 2001 г. в Румъния, с дъщерни дружества в България и Унгария. В продължение на над 20 години компанията постоянно инвестира в услуги, базирани на технологии, които помагат на клиентите да спестят време и пари.

Силвиу Гугуи се присъединява към "eMAG Румъния" през 2016 г. с професионален опит в телекомуникациите, електрониката и ИТ индустрията. Амбициозен и целенасочен, той вярва, че бизнесът се нуждае от постоянни инвестиции, за да постигне устойчив растеж и лидерска позиция. Неговите знания и умения за коучинг, лидерство и управление на екипи също му помагат да развие страхотен екип от професионалисти.

Каква беше 2022 г. за "eMAG България"?

Може да се обобщи като продължаващ растеж след пандемията. През 2022 г. "новото нормално" се установи и потребителите вече избираха онлайн пазаруването като част от тяхното ежедневие поради удобството, широката гама продукти и конкурентните цени. Появиха се нови тенденции, които традиционно следим и потвърждаваме по време на кампанията "Черен петък" на eMAG - миналата година сред акцентите й бяха по-висок отделен бюджет, една дестинация за различни видове покупки, ръст на посещенията от мобилни устройства и на картовите плащания.

Успяхме успешно да предвидим и изпълним тези изисквания и потвърждение за това наред с останалото е наградата Best Buy на eMAG за съотношение цена - качество в категорията "Онлайн магазин". Тя се присъжда на база независимо проучване на пазара чрез анкета на 1200 души, проведено от международната сертификационна асоциация ICERTIAS, което взема предвид личния опит и мнение, удовлетворение и впечатления на клиентите. За нас това е още едно доказателство за доверието на потребителите, което спечелихме през 11-те ни години на българския пазар и ще продължаваме да оправдаваме.

Каква е 2023 г. досега и с какво се различава от предходната година?

- През 2023 г., с новите предизвикателства на икономическа и геополитическа несигурност, хората все повече търсят оферти с добра стойност за парите им, както и промоционални кампании - опции, които не натоварват бюджета и ежедневието им. Ние не само се грижим за всичко това, но и правим крачка напред с непрекъснатото развитие на доставките и фулфилмънта, като въвеждаме иновации в т.нар. последна миля, които ще продължат да променят електронната търговия.

Пример за това е еднаквата такса за доставка до easybox шкафчета - с тази услуга клиентите на eMAG вече имат на разположение още по-опростен процес на покупка и унифицирани стандарти за доставка до easybox, независимо дали поръчват от eMAG или от всеки Marketplace търговец на платформата, като плащат еднаква такса за отговарящи на условията продукти. Това не само адресира най-актуалните потребителски тенденции, но е и начин за подкрепа на местното предприемачество с повече от 6000 търговеца на eMAG Marketplace, които развиват бизнеса си в страната и чужбина, достигайки до милиони потенциални клиенти.

Кои са големите двигатели на пазара на електронната търговия днес? Кои тенденции от времето на коронавируса останаха и кои - не?

- След бързото ускорение по време на пандемията сега виждаме надграждане на ключови тенденции, които се появиха тогава, и продължаваме да наблюдаваме как удобството и персонализираният подход, базирани на технологични иновации, работят заедно, за да предефинират изживяването при пазаруване и да движат пазара. Напредъкът в области като потребителско изживяване, дизайн на уебсайтове, разработка на мобилни приложения, опции за плащане и доставка, омниканален подход, сигурни платежни системи, анализ на данни, изкуствен интелект, ефективна логистика и решения за фулфилмънт услуги са от решаващо значение за стимулиране растежа на електронната търговия.

Наред с всичко това налице е и акцент върху устойчивостта и зелените практики, които очакваме да стават все по-релевантни, насърчавайки доверието на потребителите и връщането им за покупки. eMAG внедрява иновации и услуги във всички тези области, не само реагирайки, но и предвиждайки нуждите, като по този начин създава възможности за местните предприемачи, ползи от първокласно пазаруване и прави стъпки в грижа за природата.

България устойчиво е на дъното на класациите за използване на онлайн услуги в Европа, но електронната търговия бележи стабилен ръст. Как си обяснявате тези две парадоксални на пръв поглед тенденции?

- Всичко се свежда до най-ценната валута в нашия и във всеки друг бизнес - доверието на потребителя. По време на несигурността на пандемията ние бяхме там за нашите клиенти; до степен, че те вече възприемат електронната търговия като свой ежедневен навик. Чрез надеждност, прозрачност, непрекъснати инвестиции, базирани на технологични иновации, постоянни усилия за предоставяне на отлично изживяване, приоритизиране удовлетвореността на клиентите и системно отговаряне на очакванията им успяхме да насърчим дългосрочната лоялност и да стимулираме устойчив растеж за нас, а вярвам също и за сектора.

Колко смятате, че може да расте eMAG в България през следващите три години?

- България е първата страна, в която eMAG разшири бизнеса си, и за нас тя е от особена важност. Тук има много потенциал не само за растеж, но и за задаване на стандарти за целия сектор в региона, което, стъпвайки на пазарен анализ, тенденциите в индустрията и конкретните планове и стратегии на компанията, вярваме, че можем да постигнем.

Данните на БEA ("Паспорт на е-комерс индустрията в България 2022") показват, че очакванията за 2022 г. са за 30% ръст на онлайн пазара в България и обем €1.64 млрд. Прогнозата е, че 44% от интернет потребителите в страната са пазарували онлайн в сравнение с 42% през 2021 и 2020 г. и 31% през 2019 г. - това ясно показва, че секторът отбелязва значителен растеж и се очаква тази тенденция да продължи, тъй като потребителите оценяват предимствата на пазаруването онлайн и очакват добро изживяване, включително в комбинация с физически магазини. Топ 10 на българските онлайн магазини сумарно съставляват 20.5% от обема на целия B2C онлайн пазар в България за 2021 г., което показва, че бъдещето не е в множеството нишови онлайн магазини, а в големите платформи - модел, който успешно прилагаме в България вече 11 години.

Какви са общите ви прогнози и планове за България?

- Стратегическите прогнози и планове на eMAG се основават на задълбочено разбиране на пазарната динамика и нуждите на клиентите, съчетани с постоянен стремеж към иновации, базирани на технологичен напредък. С фокус върху иновациите, гъвкавостта и отличното потребителско изживяване ние се стремим към нововъзникващи възможности, за да поддържаме и разширяваме позицията си на един от пазарните лидери в региона. Чрез стратегически инвестиции, оперативна ефективност и силни партньорства сме уверени в способността ни да се справяме с предизвикателствата и да постигаме устойчив дългосрочен успех.