Стрийт фууд брандът "Рибко" скача в дълбокото

От малки заведения в Приморско и Созопол, до обект с хиляди посетители на ден

Стрийт фууд брандът "Рибко" скача в дълбокото
Стрийт фууд брандът "Рибко" скача в дълбокото
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Стрийт фуудът се наложи през последните години като достъпен и лесен начин за опитване на разнообразни храни. Към стрийт фууд течението освен типичните пици, бургери и дюнери, все по-често се присъединяват и доста по-широк кръг храни, които правят изборът на ценителите още по-изкусителен.

Един от бизнесите, които отлично се вписват в новата тенденции за стрийт фууд, е "Рибко". Брандът "Рибко" започва да се развива през 2009 г. с обект за улична храна в Приморско, макар и фирмата да е софийска. Следва втори обект в Созопол. Компанията се реализира много успешно покрай морето, затова през миналата година решава да направи голямата крачка и да стъпи и на пазара в София.

"Като цяло много добре се възприемаме сред жителите на столицата. Нашите обекти по морето са посещавани от много софиянци. Това беше една от причините за това решение, както и, разбира се, фактът, че след толкова години в бранша дойде момент, в който се почувствахме готови за голямо ново предизвикателство. Все пак в двата сезонни обекта реализираме между 35-50 т продукция на година, възлизаща на 1% пазарен дял. Убеден съм, че можем много повече", категоричен е основателят и управител на "Рибко" Илиян Илиев.

Партньорство "от пръв поглед"

Първият партньор, с когото Илиев обсъжда идеята, се оказва и този, с който реализират първия обект в София. Екипът на "Рибко" смело се обръща към най-голямата ритейл верига - "Kaufland България", за да стане част от тяхната One Stop Shopping концепция със собствен обект в рамките на техен магазин. Преговорите вървят неочаквано бързо и съвсем скоро след това - през ноември миналата година, брандът отвори първото си заведение в един от най-модерните столични квартали - "Манастирски ливади".

"Избрахме да си партнираме с Kaufland, защото имат изключително добре изградена структура и ясна концепция за управление на магазините си. Щастлив съм, че имаме възможността да развиваме бизнеса си и да се разрастваме на различни пазари. За новия ни обект създадохме и специални менюта, които да отговарят на вкусовите предпочитания на потребителите ни и предвиждаме да работим в тази посока и занапред" - казва Илиян Илиев.

Изборът на локация в най-новия магазин на веригата не е случаен. Последните проучвания на Kaufland показват, че консумацията на риба и морски дарове се увеличава, като средно годишно на човек в България тя достига 10-12 кг. Лидер в класацията е София. В потвърждение на очаквания интерес Илиян Илиев подчертава, че дори в деня на откриването, клиенти са отишли целенасочено да пазаруват морски продукти от "Рибко".

Разнообразен асортимент и за най-претенциозните вкусове

Асортиментът на "Рибко" е голям, като предвид спецификите на интереса в София той предстои да бъде обогатяван. Основният принцип, който се спазва, независимо къде е обектът, е, че се предоставя "максимално добро качество на максимално ниска цена". Илиев посочва, че фирмата му работи дългогодишно с утвърдени доставчици, което й дава възможност за преференциални цени - факт, който се отразява и на крайната цена. "Често ни питат как успяваме да поддържаме толкова добри цени - отговорът ми е - "с добри партньорства", коментира още той.

Предлаганите морски продукти са от Черно и Средиземно море - скумрия, хек, лаврак, ципура. На витрините могат да се намерят също и някои по-екзотични риби от по-далечни дестинации.

Илиев обяснява, че най-голямото предизвикателство за бизнеса му са малко обърканите възприятия на клиентите за прясната риба. "Рибата е изключително претенциозен продукт и работата с нея трябва да е много прецизна. Правилното й съхранение - от улова, до клиента, е в основата на успешния ни бизнес. А темперирането или замразяването на продуктите не означава влошено качество. Работим с всякакви риби - и пресни, и замразени според сезона и вида на продукта", казва Илиев. По негови наблюдения обаче най-търсени от клиентите са скаридите.

Екипът на "Рибко" се състои от 11 души, които през летните месеци достигат и до 25. Всеки съчетава различни длъжности и е готов да се включи там, където има най-голяма необходимост. "Обучаваме хората си и се грижим за това всеки да получи занаят в ръцете си", подчертава Илиев.

В обектите се работи с висок клас техника, а пърженето е само със слънчогледово олио. "Инвестицията в качество е задължителна - тя е тази, която печели доверието на нашите клиенти", категоричен е собственикът. Именно доверието, което се отразява в лоялността на клиентите и във все по-големият брой "редовни" такива, е и истинската награда за "Рибко".