Kaufland - иноваторът в българския ритейл

Иван Чернев - изпълнителен директор на "Kaufland България"

Иван Чернев - изпълнителен директор на "Kaufland България"
Иван Чернев - изпълнителен директор на "Kaufland България"
Иван Чернев - изпълнителен директор на "Kaufland България"
Иван Чернев - изпълнителен директор на "Kaufland България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За поредна година Kaufland се доказва като лидера в ритейла в страната. Каква е формулата зад това?

Формулата и през тази година беше ясна - ясен бизнес модел и професионално изпълнение, в центъра на което е поставен клиентът. Всичко това е подплатено с много работа, с непрекъснати анализи и прогнози, с гъвкавост и адаптация и не на последно място - със смелост за новото. През 2023 г. заложихме на персонализирания подход, предлагайки над 80 000 промоции и персонализирани предложения на нашите клиенти, така че да подчертаем личното си отношение към всеки, посетил нашите магазини. Разширихме обема на инвестициите ни в качеството, защото за нас това е инвестиция в доверие. Инвестирахме над 1 млн. лв. в качествен контрол и независими лабораторни анализи и се утвърдихме като единствената верига, която налага стандарт за качество чрез сертификация на продукти и процеси, включително и TÜV AUSTRIA. Асортиментът ни вече надхвърля 21 000 артикула, 87% от които от български доставчици, като през 2023 г. разширихме още продуктовата гама на собствените си български марки "Брей!" и "Шеф месар".

Горди сме с успехите си през тази година, но още повече се гордеем, че благодарение на работата си с Kaufland растат и нашите партньори. През изминалата година увеличихме броя на уникалните ни Договори за предварително изкупуване на български плодове и зеленчуци. Така успяхме да реализираме в нашите магазини с 30% повече родни стоки. Расте и мрежата от партньори, с които осъществяваме нашата One Stop Shopping концепция - вече имаме над 600 обекта в магазинната ни мрежа и над 160 партньора. Реално с всичко, което правим, компанията ни поддържа 40 000 работни места в цялата страна, а това със сигурност освен повод за гордост е и огромна отговорност.

През изминалата година продължихме да разширяваме изпълнението на социалния си ангажимент с множество проекти в подкрепа на околната среда, образованието и културата в страната. Освен самостоятелни инициативи имаме и много партньорски проекти, с които се гордеем - примери за това са подкрепата ни за Българския антарктически институт, Българската педиатрична асоциация, УНСС, WWF, БЧК. Разширихме и подкрепата си към децата на България както чрез изграждане на общински детски площадки и реализация на множество образователни проекти, така и чрез непрекъснато обогатяване на устойчивия ни асортимент. Съвсем скоро пуснахме на пазара и пълна гама органични бебешки храни под собствената ни марка K-Bio. С тях правим това, което всъщност е най-важно в подкрепата за младите родители - предоставяме им възможност за гарантирано качествена, разнообразна и едновременно с това достъпна храна за техните бебета.

Не спирате да въвеждате нови технологии - кои са последните иновации, които въведохте в бизнеса си?

- Ще започна с това, че миналата година продължихме експанзията си в София и открихме два нови хипермаркета в столицата с обща инвестиция 90 млн. лева. И в двата нови обекта са внедрени най-модерните и екосъобразни технологии. Много специален е филиалът ни в столичния квартал "Манастирски ливади", който неслучайно е обявен и за "най-технологичния" ни магазин. При него освен всички мерки за енергийна ефективност имаме и 40% освободени площи за допълнително озеленяване. Клиентите ни приветстват това и малко след откриването той стана най-харесваният от публиката ритейл обект в престижния конкурс "Сграда на годината".

През цялата изминала година извършихме и процес по модернизация на съществуващи магазини в цялата страна. Модернизирахме 9 филиала, в които инвестирахме над 25 милиона лева. Както вече споменах, продължихме да надграждаме нашата One Stop Shopping концепция, с което, смея да кажа - превърнахме пазаруването в изживяване за цялото семейство.

През 2023 г. внедрихме две смарт технологични решения, с които поставихме обслужването на клиенти на ново ниво. За планирането и позиционирането на стоките в магазина ние използваме изцяло дигитална ауто-диспо система, която изчислява необходимите всекидневни наличности от стоки и промоционалните предложения. С нея генерирахме над 80 000 промоционални предложения в магазинната ни мрежа и намалихме обема на хранителните ни отпадъци с до 22 000 000 кг/бр. годишно.

В края на годината пилотно в два обекта в София внедрихме K-Scan и станахме първите, които въведоха самостоятелно сканиране на продуктите по време на пазар в магазина. Проучванията ни показват, че K-Scan намалява времето за пазаруване с 30%. Едновременно с това увеличихме броя на касите за самообслужване, с което допълнително даваме възможност на клиентите ни да пестят време. И говорейки за пестене, няма как да не акцентирам на постоянните промоции и изгодните оферти, които ежеседмично предлагаме.

Притежателите на картите ни за лоялност Kaufland Card отключиха хиляди персонализирани промоции, игри и изненади. Нещо повече - чрез тях въвлякохме клиентите ни и в екологични инициативи и заедно успяхме да дарим 20 000 истински дъбови фиданки на Столичната община.

За финал на годината станахме и първият ритейлър с канали в двете най-посещавани мобилни приложения в България - Viber и WhatsApp. Това ни помага да бъдем още по-близо до нашите клиенти и да отговаряме на техния динамичен модерен начин на живот.

Не на последно място - през изминалата година въведохме система за разделно събиране на опаковки от PET бутилки и кенове. Интересът към машините ни е огромен и вече имаме събрани близо 7 млн. опаковки, които предадохме за рециклиране.

Накъде ще продължите през 2024?

- Ще продължим да растем в най-широкия смисъл на тази дума - от брой обекти и служители, през инвестиции в качество и асортимент до доволни клиенти и принос към българската икономика.

През 2024 г. най-специалното събитие за нас ще бъде откриването на Централните хали в София. Възстановяването на автентичния вид и предназначение на този паметник на културата е една от най-мащабните инициативи, реализирани от нашата компания. В нея ние влагаме огромна експертиза, знания, опит и безкомпромисно качество.

Като цяло сме си поставили отново доста амбициозен план, който, сигурен съм, с професионалния екип на "Kaufland България" ще успеем без проблем да осъществим.