Развитието на търговците за бърза мода Shein и Temu разтърсва сектора на въздушните товари

Скокът в търсенето повдига опасения за дългосрочен недостиг на капацитет за превоз

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Бързият възход на електронните магазини за бърза мода като Shein и Temu разклаща световната индустрия за въздушни товари, тъй като двете компании се конкурират за ограниченото пространство за въздушни товари, твърдят повече от десет източника от индустрията пред Reuters. Temu и TikTok Shop на ByteDance, които продават активно в САЩ, изпращат по-голямата част от пратките директно от фабриките в Китай до купувачите по въздух в индивидуално адресирани пакети.

Нарастващата им популярност - според доклад на Конгреса на САЩ от юни 2023 г. двете компании изпращат почти 600 хил. пратки до САЩ всеки ден, повишава разходите за въздушен превоз от азиатски центрове като Гуанджоу и Хонконг и води до недостиг на капацитет, казват източниците.

"Най-голямата тенденция, която оказва влияние върху въздушния превоз на товари в момента, не е Червено море, а китайските компании за електронна търговия като Shein и Temu", казва Базил Рикар, директор на операциите за голям Китай в спедиторската компания Bollore Logistics.

Според данните, обобщени от Cargo Facts Consulting, Temu изпраща около 4000 тона на ден, Shein - 5000 тона, Alibaba.com - 1000 тона, и TikTok - 800 тона. Това се равнява на около 108 товарни самолета Boeing 777 на ден, твърди консултантската компания.

Според Coresight Research благодарение на голямото търсене на облекла на ниски цени само Shein държи една пета от световния пазар на бърза мода, измерен чрез продажби, и стимулира растежа на китайската индустрия за електронна търговия.

По данни на медийната компания за трансграничен транспорт Baixiao.com бързата мода вече представлява половината от всички трансгранични пратки за електронна търговия в Китай и заема около една трета от световните товарни самолети на дълги разстояния.

Растежът на Shein и Temu изтласква други индустрии от превоза с товарни самолети точно когато световни компании се опитват да намерят алтернативни логистични варианти поради проблемите в Червено море заради атаките на хутите.

"Когато настъпи кризата със Суецкия канал, нямаше капацитет, който да бъде купен, защото електронната търговия купи всичко", казва ръководител на въздушен товарен превозвач, пожелал анонимност поради чувствителността на индустрията.

През втората половина на миналата година търсенето на въздушен превоз на стоки от сферата на бързата мода започна да се увеличава драстично, твърдят няколко източника.

Източник от германската логистика заяви, че дори големи технологични фирми като Apple превозват максимум 1000 тона на ден и че нарастващото търсене на товари от бързата мода може да измести традиционните дългосрочни клиенти, тъй като те се борят за ограничен въздушен капацитет.

Някои въздушни превозвачи реагираха на повишеното търсене на електронна търговия, като предоставиха допълнителен чартърен капацитет, "който вече е силно резервиран в дългосрочен план", заяви говорител на германската логистична фирма Schenker.

Търсене на капацитет

Внезапният скок в търсенето на бърза мода, който започна миналата година, повиши цените на въздушните товари от Китай и поражда опасения за недостиг на капацитет в дългосрочен план.

"Въз основа на това, което видяхме, този модел на (въздушна) електронна търговия не е устойчив нито от гледна точка на печалбата, нито от гледна точка на околната среда", казва Гилермо Очово, директор в Cargo Facts Consulting.

Той заяви, че както Shein, така и Temu сега се ориентират повече към морския транспорт поради високите разходи за въздушен транспорт и обмислят откриването на складове извън Китай, за да съкратят времето за транспортиране до други региони. Shein е започнала да изпраща стоки в складове в САЩ, за да ускори времето за доставка. В прогнозата си за търговския пазар през 2023 г. Boeing изчислява, че флотилията от товарни самолети в Китай ще се увеличи повече от три пъти до 750 самолета между 2022 и 2042 г. Boeing не са пожелали да коментират.

Според изпълнителния директор на голям въздушен товарен превозвач и на Unique Logistics фирмите за електронна търговия се опитват да търсят директно авиокомпаниите, за да си осигурят повече капацитет.

"Temu, както разбираме, търси да наеме 12 широкофюзелажни товарни самолета. Те претърсват пазара за всички самолети, които могат да намерят. Получихме дори запитване до нашия уебсайт", заяви пред агенцията Марк Шлосберг, изпълнителен вицепрезидент на отдел "Въздушни товарни превози" в Unique.

В изявлението си за Reuters Temu казва, че търси продавачи, базирани в САЩ и Европа, "за да намали разстоянията и времето за доставка" до купувачите.

Авиокомпаниите и спедиторите също обмислят какъв капацитет да заделят за бизнеса на двете компании, тъй като доставките и цените се колебаят.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар