🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Основателят на Shein Скай Сю се подготвя да влезе в светлината на прожекторите с IPO

Китайската модна компания планира развитие въпреки критиките и конкуренцията

Shein е основана през 2008 г., но чак след десетилетие компанията пожъна успехи
Shein е основана през 2008 г., но чак след десетилетие компанията пожъна успехи
Shein е основана през 2008 г., но чак след десетилетие компанията пожъна успехи    ©  Reuters
Shein е основана през 2008 г., но чак след десетилетие компанията пожъна успехи    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Китайският милиардер Скай Сю, основател на групата за бърза мода Shein, ще бъде в центъра на вниманието, когато групата за електронна търговия, оценявана някога на 100 млрд. долара, започне планираното си листване на борсата през следващата година.

В интернет има оскъдна информация за човека, чийто експлозивен растеж на компанията стана възможен благодарение на ерата на социалните медии. На уебсайта на Shein няма снимка на Сю, който от осем години не е давал интервю за медиите, нито е публикувал онлайн. Според няколко души, които са работили с него през последните години, той е толкова незабележим, че служителите се шегуват, че не го разпознават в офиса.

През последните няколко години милиардерът е сменил английското си име от Крис на Скай, като е оставил служителите и инвеститорите в недоумение как да го наричат. Един от хората, които са работили с него, го описва като очилат и "срамежлив" човек, докато друг казва, че е малко "груб по ръбовете", пише Financial Times.

Стратегията на Сю

За Сю обаче стратегията да запази мълчание е оправдана от неотдавнашния контрол върху китайските магнати от страна на Пекин и Вашингтон, казва човек, запознат с мисленето му. Публичното порицание от страна на Пекин на Джак Ма, харизматичния основател на Alibaba, чиято предприемаческа визия Сю някога се е опитвал да възпроизведе, е довело до захлаждане в китайските бизнес среди.

Shein е основана през 2008 г., но чак след десетилетие компанията пожъна успехи. Пандемията, комбинирана с бума на социалната медия TikTok, предизвика ускоряване на модните тенденции, съкращавайки продължителността им от годишен цикъл до месечен, в някои случаи и седмичен и създавайки така наречените микротрендове. Търсенето на евтини дрехи, които отговарят на последните трендове в света на модата, се увеличи многократно, а Shein предлага изключително голяма селекция от евтини артикули, обновявана на седмична база, които се изпращат на клиентите им директно от производствените заводи в Китай.

Според презентация за инвеститори, видяна от Financial Times, пандемията е ускорила растежа на Shein, като приходите са нараснали от 1.3 млрд. долара през 2018 г. до 22.7 млрд. долара през 2022 г. През първата половина на тази година тя е генерирала приходи в размер на 14.7 млрд. долара, изпреварвайки Zara, според инвеститори, информирани по въпроса. Компанията е отказала коментар по темата.

През март 2020 г. Shein държеше 18% от американския пазар за бърза мода според проучване на Комисията за преглед на икономиката и сигурността на САЩ и Китай. В началото на 2022 г. делът на гиганта скочи до 40%, а в края на ноември достигна и 50% от всички продажби на бърза мода. За сравнение - Zara разполага с 13%, a Н§М с 16%.

Shein нае Доналд Танг, бившия инвестиционен банкер на Bear Stearns, и Марсело Клауре, бившия главен изпълнителен директор на SoftBank Group International, давайки възможност на Су да продължи със своята анонимност.

Поради тези успехи и бързо нарастващите видове продукти, предлагани от Shein, включително и електроника, директорите на компанията решиха да направят първично публично предлагане. Сред инвеститорите на китайската компания ще са и Mubadala, фондът от Абу Даби, групата Sequoia China и General Atlantic.

Shein вече е подала конфиденциални документи в Комисията по ценните книжа и фондовите борси и се предполага, че в идните месеци ще преговарят и коригират документите, които след финализирането им ще бъдат публикувани.

Критики и конкуренция

Независимо от успехите си, Shein е изправена пред значителна критика относно неетичните си бизнес практики като експлоатация на служителите си в китайските си заводи, веригите си за доставки и климатичните последици от бързата мода.

Според анализ на FairPlanet модната индустрия е отговорна за 20% от замърсяването на водите, както и за 2-8% за световните въглеродни емисии, надминавайки ефектите от международните полети. В момент, в който Европейският съюз и други световни сили въвеждат мерки за зеления преход и прекратяване на емисиите, Климатичната програма на обединените нации [UNEP] прогнозира, че ако свръхконсумацията на бърза мода не намалее, индустрията ще отговаря за 26% от емисиите до 2050 г.

Няколко американски законодателя призоваха комисията да разследва дали Shein използва принудителен труд, преди да бъде одобрена да излезе на фондовия пазар в САЩ.

Конкуренцията на модния гигант също представлява потенциален проблем за развитието им. Тemu - друга китайска компания, използва подобен модел на доставка директно от завода до клиента и разполага с подобен инвентар от евтини и многобройни артикули. Според анализатори от Bernestein Temu е генерирал 1.8 млрд. долара приходи за последната четвърт на 2023 г. Прогнозира се, че до 2025 г. годишният брутен приход от стоки ще достигне 50 млрд. долара.