Temu – китайският онлайн търговец, който надмина конкурента си Shein в САЩ

Устойчив ли е обаче главоломният успех на компанията

Войната на китайските гиганти в електронната търговия в САЩ тепърва започва.
Войната на китайските гиганти в електронната търговия в САЩ тепърва започва.
Войната на китайските гиганти в електронната търговия в САЩ тепърва започва.    ©  Reuters
Войната на китайските гиганти в електронната търговия в САЩ тепърва започва.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Едва за година на американския пазар Temu задмина най-големия си конкурент Shein, при това с разлика.
  • Финансовите показатели на компанията обаче показват, че достигане на праг на загубата от 1.5 млрд. долара може да се очаква едва в средата на 2025 г.
  • Желанието за доминация над конкурентите може да накара Temu да задълбае в промоционалните предложения, а това да има пагубен ефект върху компанията.

През септември 2022 г. китайският гигант в електронната търговия Temu започна да навлиза на американския пазар, а първата година на него спокойно може да бъде описана като изключителна. Продажбите на платформата, която е подкрепена от китайската PDD Holdings, за първи път надминаха фокусирания върху бързата мода търговец Shein през май. Тогава беше отчетена преднина от около 20%, показва проучване на Bloomberg Second Measure, което анализира потребителските кредитни и дебитни картови транзакции. Данните показват, че тази преднина се увеличава всеки месец, а през септември продажбите на Temu са били два пъти повече от тези на Shein в страната.

Това е почти невиждан успех за толкова кратък период от време. Без съмнение сериозната финансова подкрепа от страна на PDD е един от големите фактори зад утвърждаването, но кои други фактори позволиха това развитие? И по-важният въпрос е - устойчиво ли е?

Успехът не идва случайно

Основата на модела на Temu е възпроизвеждане на вече познатата формула на наложилите се играчи в бранша - ниски цени и активно и понякога хумористично присъствие в социалните медии. Широката гама от предлагани продукти е "може би най-значимият" фактор за издигането на Temu пред Shein, казва анализаторът на Euromonitor International Фатима Линарес пред Business of Fashion. "Във време, когато продължаващата криза на разходите за живот изисква по-бюджетно пазаруване, кухненските приспособления и електрониката на Temu на цена между 5 и 10 долара са силно привлекателни", обяснява тя. Компанията продава артикули, вариращи от прахосмукачки-роботи до комплекти акварелни бои, с до 70% по-евтино от подобните продукти на Amazon.com.

Постигането на подобни цени от страна на западните конкуренти е почти невъзможно. Това се дължи на по-високите разходи за труд на Запад, както и от нивото на нужната инвестиция. Именно тук идва и голямото предимство на Temu пред Shein и западните конкуренти - те действат на принципа на Amazon, като свързват потребителите директно с производителите, като по този начин правят намирането на точния продукт значително по-лесно.

Очаква се Temu да отчете оперативна загуба 3.65 млрд. долара през изминалата 2023 г.

Запазването на цените на сегашното им ниво не е лесна задача. И Temu, и Shein разчитат на обширни мрежи за доставки в Китай и са в постоянна битка за таланти. Temu се е опитвал да привлича служители и производители на Shein, като е предлагал да утрои компенсацията им и се е опитвал да работи с доставчиците на своя конкурент.

Друг сериозен плюс на Temu е предложението за безплатна доставка, като то не зависи от достигането на определена сума, което е наложеният стандарт в индустрията. Макар това до води до сериозен интерес от страна на потребителите, финансовото бъдеще на компанията изглежда предрича скорошен край на практиката.

Проблемите се крият под повърхността

Очаква се Temu да отчете оперативна загуба 3.65 млрд. долара през изминалата 2023 г., показват прогнозите на Sanford C. Bernstein. Макар очакванията да са глобалните продажби да достигнат 13 млрд. долара, което е двойно повече от приходите, които бяха прогнозирани през миналия януари, това не изглежда като компания в чудесно финансово състояние. Загубата на Temu може да намалее до 1.9 млрд. долара през 2025 г., прогнозират от анализаторската компания, като надеждата на инвеститорите е, че китайските гиганти за електронна търговия тепърва ще навлизат все повече и повече на западните пазари.

Друга възможна спънка е да се увеличават съмненията за качеството на продуктите, които според анализаторите неизбежно ще се появят в дългосрочен план, въпреки че Temu успя да си осигури стабилна основа от потребители сред тези в развитите страни, засегнати от главоломната инфлация, казва пред Business of Fashion Лингай Джао. Компанията също така навлиза в драстично различни правни и политически ситуации, докато се разширява в повече страни, добавя тя.

Последният пример за все по-сериозното съперничество между Temu и Shein е заведеното срещу втората компания дело в края на декември. В обвинението на Temu се казва, че гигантът в бързата мода е използвал агресивни и незаконни тактики, за да осуети конкуренцията. По този начин нараства враждебността между двете платформи за електронна търговия, които се борят да доминират на пазара за изгодно пазаруване в САЩ.

В информация към делото се казва, че Shein е участвал в тактика на "сплашване в мафиотски стил" срещу Temu и неговите доставчици. Temu твърди, че служителите на Shein дори са стигнали дотам, че неправомерно да затварят търговци, които правят бизнес с Temu, в офисите на Shein за "много часове".

Делото идва на фона на вече оспорваната съдебна битка между двата търговеца на дребно. Temu заведе друго дело срещу Shein във федералния съд на Масачузетс през юли, обвинявайки съперника си в нарушаване на антитръстовите закони. Това съдебно дело последва жалба на Shein, която съди Temu през декември 2022 г. за предполагаемо мобилизиране на влиятелни лица в социалните медии да критикуват Shein онлайн. В изявление за CNN относно последното съдебно дело говорител на Temu каза: "Действията им бяха твърде преувеличени, нямахме друг избор, освен да ги съдим."

Засилващата се конкуренция съвпада с отварянето на Shein към идеята за продажба на продукти, различни от собствените, въпреки че мениджърът от компанията Леонард Лин каза през юни, че този ход не е отражение на това, което правят другите платформи. Shein винаги ще се фокусира върху това, което може да предложи на младите жени купувачи, които са основната му клиентела, каза той тогава.

На върха на този списък е модата, където дългогодишното господство на Shein продължава. Обичайно е производител да получава годишна поръчка от 50 млн. долара за Shein, докато тези, които работят с Temu, обикновено не си осигуряват договори за над 15 млн. долара, казва един ветеран от веригата за доставки на облекло от Гуанджоу, който помага на двете фирми да наемат доставчици, пред CNN. Shein също придоби дял в оператора на търговец на дребно за бърза мода Forever 21 през август, за да разшири своите онлайн оферти и да установи физическо присъствие в САЩ.

Като цяло войната на китайските гиганти в електронната търговия, изглежда, тепърва започва, като желанието им за завземане на максимален дял от западния пазар неизбежно ще доведе до промоции и предложения, които целят да привлекат поредния клиент. Финансовите показатели на Temu, повече от тези на Shein, подсказват, че желанието за доминация може да се окаже фатално.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    boriana_kirilova avatar :-|
    Boriana Kirilova

    Ужасно обслужване! Temu ми изпратиха грешна пратка и така и не се разбра къде е моят пакет с 14 продукта на стойност 250 лв. Не ги получих, нито ми поискаха пратката с някакви кабели, която изпратиха погрешка при мен. Значи има и друг разочарован, който е получил моите сандали, кимоно и гащи. Но най-вбесяващото е, че Temu отказаха да ми върнат парите без никакво обяснение. Писах си цяла седмица с техния клиентски отдел и накрая ми отказаха без обяснение. Страшно съм разочарована и ядосана. Помислете си дали да поръчате пак от това приложение. Рано или късно и вие ще изгърмите

    Нередност?
Нов коментар