🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

На какви критерии трябва да отговарят козметичните продукти в ЕС

Резултатите показват, че към момента не е необходима допълнителна регулация

От изключителна важност за европейските потребители е да имат ясна и надеждна информация за козметичните продукти, които закупуват.
От изключителна важност за европейските потребители е да имат ясна и надеждна информация за козметичните продукти, които закупуват.
От изключителна важност за европейските потребители е да имат ясна и надеждна информация за козметичните продукти, които закупуват.    ©  Надежда Чипева
От изключителна важност за европейските потребители е да имат ясна и надеждна информация за козметичните продукти, които закупуват.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Законосъобразност, достоверност, доказателствена обосновка, честност, справедливост и вземане на информирано решение са шестте общи критерия, прилагани при оценка на козметичните претенции.

Европейският пазар на козметични продукти е изключително атрактивен и конкурентоспособен поради голямото разнообразие и широката продуктова категория, която обхваща шампоани, дезодоранти, пасти за зъби, сапуни, кремове и др. Ето защо от изключителна важност за европейските потребители е да имат ясна и надеждна информация за козметичните продукти, които купуват, за да могат да направят своя информиран избор. Всички козметични продукти, пуснати на пазара на ЕС, трябва да отговарят на общи критерии при използването на козметични претенции. Тези общи критерии са приети с Регламент (ЕС) №655/2013 от 10 юли 2013 г. за установяване на общи критерии за обосноваване използването на претенции, отнасящи се до козметични продукти (Регламента за претенциите).

А какво всъщност представляват претенциите

Претенциите на козметичните продукти представляват текст, наименования, търговски марки, изображения, картини, фигури или други знаци, сочещи характеристики или функции на продукта при етикетирането, пускането на пазара и рекламирането му1. Претенция под формата на текст например е посланието "дезодорант против изпотяване" или "паста за зъби с избелващ ефект", комуникирано чрез етикета върху опаковката, телевизионна реклама, печатна реклама и други средства за популяризиране.

Следва да се има предвид обаче, че посочените претенции не включват информацията, свързана с етикетирането на продуктите по член 19 от Регламента за козметичните продукти, като например информация за конкретни предпазни мерки, които трябва да се спазват по време на употреба ("Да се пази от деца"), тъй като не се отнася до характеристиките и функциите на продукта, а се обозначава като част от задължителната информация на етикета. Претенциите, попадащи в обхвата на нелоялните търговски практики, включително заблуждаваща и сравнителна реклама, когато не са свързани с характеристики и функции на продукта, също са изключени и се уреждат от други нормативни актове на ЕС, например претенция, свързана с цената като "най-евтиният шампоан", "дезодорант на неустоима цена" и др.

Общи критерии за употребата им

Регламентът за претенциите въведе общи критерии за обосновано използване на дадена претенция, отнасяща се до козметични продукти. Те могат да се прилагат само ако продуктът е класифициран като козметичен по смисъла на Регламента за козметичните продукти2, като основната им цел е да се гарантира защита за крайните потребители и по-специално от подвеждащи претенции.

Законосъобразност, достоверност, доказателствена обосновка, честност, справедливост и вземане на информирано решение са шестте общи критерия, прилагани при оценка на козметичните претенции, като в Приложение I от Насоките3 към Регламента за претенциите се съдържат и примери към всеки принцип. Най-общо:

Законосъобразност - не допуска претенции, които посочват, че продуктът е разрешен или одобрен от компетентен орган в рамките на ЕС. Например претенция "продуктът отговаря на изискванията на козметичното законодателство на ЕС" не е позволена, тъй като всички козметични продукти в ЕС трябва ги спазват, а не конкретен продукт да го изтъква като предимство.

Достоверностпри претенция за специфична съставка, тази съставка задължително трябва да присъства в продукта напр. "с алое вера".

Доказателствена обосновка – да са налице подходящи и проверяеми доказателства, независимо от вида им, в това число, когато е уместно, с експертни оценки, обосноваващи използваните претенции.

Честност - представянето на полезното действие на продукта не трябва да надхвърля наличната доказателствена обосновка, както и да не приписват на разглеждания продукт специфични (т.е. уникални) характеристики, ако и други подобни продукти притежават същите характеристики. Например "единственият хидратиращ сапун" при наличие на други хидратиращи сапуни на пазара.

Справедливост - претенциите трябва да са обективни и да не дискредитират нито конкурентите, нито законно използваните в козметичните продукти съставки. Например "за разлика от продукт X, този продукт не съдържа дразнещата съставка Y", както и "без съдържание на парабени"4 нарушава този критерий поради негативно отношение към разрешени съставки.

Вземане на информирано решение - претенциите трябва да са ясни и разбираеми за средния краен ползвател, включително маркетинговите съобщения трябва да са ясни, точни, подходящи и разбираеми за целевата група. Например ако продуктът е за професионална употреба, в претенцията е допустимо да има професионална терминология.

Още регулация

Различна е регулацията относно претенциите при храните. При тях правилата за употребата им са по-строги, тъй като вместо общи принципи, на европейско ниво има одобрен списък на разрешените хранителни и здравни претенции при храните, извън който не могат да бъдат използвани други. В този смисъл, възниква въпросът дали горепосочените общи критерии относно козметичните продукти гарантират достатъчна защита срещу подвеждане или е необходимо определена претенция да бъде индивидуално одобрена подобно на хранителните и здравни претенции при храните?

Въвеждането на по-стриктен подход и индивидуално одобрение е възможно да доведе до допълнителни разходи за бизнеса, свързани с ангажиране на експерти, промяна на етикети, забавяне пускането на пазара, както и липса на отличителност на продуктите. От друга страна обаче би внесло допълнителна сигурност за търговците на козметични продукти, тъй като спокойно ще могат да ползват одобрените претенции без да е необходимо да ги обосновават и доказват във всеки конкретен случай.

В крайна сметка резултатите в ЕС показват5 90% съответствие на анализираните претенции на козметични продукти с общите критерии за употребата им, което е индикация, че към момента не е необходима допълнителна регулация.1 Член 20, параграф 1 от Регламент (ЕО) №1223/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 30 ноември 2009 г. относно козметичните продукти (Регламента за козметичните продукти) и член 1 от Регламента за претенциите. 2 Чл.2, параграф 1, буква а) "Козметичен продукт" означава всяко вещество или смес, предназначени за контакт с която и да е външна част на човешкото тяло (епидермис, коса и окосмени части, нокти, устни и външни полови органи) или със зъбите и лигавицата (мукозната мембрана) на устната кухина, изключително или преди всичко с цел тяхното почистване, парфюмиране, промяна във външния им вид, тяхната защита, поддържането им в добро състояние или коригиране на телесната миризма.3 Насоки към Регламент (ЕС) №655/2013 на Комисията от 10 юли 2013 година за установяване на общи критерии за обосноваване използването на претенции, отнасящи се до козметични продукти (Ref. Ares (2015)5892153 - 16/12/2015)4 Доклад на Комисията до Европейския парламент и Съвета относно относно претенциите на продукти, направени

въз основа на общи критерии в областта на козметичните продукти, Брюксел, 19.9.2016 г.COM (2016) 580 final.5 Виж бележка под чертата №4.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал