Елена Димова, Paysafe: По време на пандемията нараснахме с 200 души до 1400 екип

Вицепрезидентът на финтех групата, отговарящ за HR операциите в България, разказва за потенциала пред сектора в България, разширяването на компанията до над 1400 души и бъдещето на дигиталните разплащания

"България не е основна страна от гледна точка на клиентска база, но през последните години София стана може би основният развоен център на продукти и услуги в световен план за нашата компания", казва Елена Димова
"България не е основна страна от гледна точка на клиентска база, но през последните години София стана може би основният развоен център на продукти и услуги в световен план за нашата компания", казва Елена Димова
"България не е основна страна от гледна точка на клиентска база, но през последните години София стана може би основният развоен център на продукти и услуги в световен план за нашата компания", казва Елена Димова    ©  Надежда Чипева
"България не е основна страна от гледна точка на клиентска база, но през последните години София стана може би основният развоен център на продукти и услуги в световен план за нашата компания", казва Елена Димова    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Елена Димова е вицепрезидент на Paysafe за HR операциите в България и HR бизнес партньор на глобалните функции технологии и операции. В ролята си отговаря за всичките 1400 души екип тук. Има над 17 години опит като специалист по човешки ресурси, работила е в най-различни индустрии, включително финанси и банкиране, производство на храни и тежка промишленост. Била е и консултант по човешките ресурси при набиране на персонал, ангажиране на служители, компенсации, проучвания на заетостта.

Компанията

Paysafe е глобална финтех компания и специализирана платформа за разплащания. Работи от над 20 години в областта на дигиталните разплащания, като за миналата година обемът на транзакциите е над 120 милиарда долара. Paysafe свързва търговци и потребители чрез 100 платежни метода в над 40 валути. Има над 3600 служители в цял свят. Най-големият офис на Paysafe в света е в София с над 1400 служители (от които 400 са софтуерни разработчици), работещи в различни направления - продуктови и софтуерни разработки, обслужване на клиенти, риск мениджмънт, счетоводство и контрол, IT обслужване и други. Приходите на българското дружество "Пейсейф България" за 2021 г. надхвърлиха 221 млн. лв., с което зае второ място в класацията на "Капитал" за най-големите софтуерни и финтех компании в страната.

Как се развива бизнесът на Paysafe в България?

Бизнесът се развива добре. И то не само бизнесът на Paysafe, а и като цяло финтех индустрията, която е една от най-бързо развиващите се в световен мащаб. Виждаме все повече перспективи, все повече нови играчи, все по-силни регулации, които в различните държави естествено напредват по различен начин. Но в общи линии светът върви към все по-голяма регулация на дигиталните финансови услуги. Това е напълно нормално и в различен мащаб дава отражение и на нашия бизнес в България. Принципно България не е основна страна от гледна точка на клиентска база на нашите продукти и услуги. Но през последните години София стана може би основният развоен център на продукти и услуги в световен план за нашата компания. Все по-голяма част от продуктите на Paysafe се разработват в България. Също така ядрото за обслужване на клиенти е тук. Това са и съответно двете най-големи функции, представени в България.

Финансово технологичният сектор в България не прави изключение от темпа на развитие в световен план, дори бих казала, че тук е съсредоточена доста интересна екосистема, свързана с тези услуги - както компании, които доста отдавна работят в сектора като нас, така и такива, които избират България за място, където да започнат. Предимството е достъпът до много добри IT специалисти на изключително добро ниво като подготовка и темп на развитие. България като част от Европейския съюз всъщност дава възможност на компаниите да имат достъп до различни видове европейско финансиране, което скъсява пътя на реализация между идея и продукт или услуга. И това играе голяма роля за интереса към пазара. Все повече функции имаме в България, което пък съответно дава доста нови възможности на хората, които работят при нас или пък съответно имат интерес към компанията. Например крипточастта за нас е много интересна, имаме доста клиенти, които ползват криптоуслугите като част от дигиталния ни портфейл.

Горди сме да споделим, че в последните месеци станахме носители на редица престижни награди, включително за най-добър финтех работодател на местния пазар. Освен това оглавихме класацията на DigiTalk 101 за най-голяма ИТ компания в България и сме на второ място в секторната класация на "Капитал 100".

Колко сте пораснали през последните две години на пандемията?

За последните две години с около 200 души и в момента сме към 1400. Значително увеличихме екипа от софтуерни разработчици, разширихме екипите, които се занимават с киберсигурност, IT инфраструктура, финанси и др.

А как се отрази пандемията на бизнеса?

Като цяло пандемията стимулира допълнително развитието на дигиталните разплащания. Така че за компании като нашата това беше всъщност добър период. Естествено, има и предизвикателства пред индустрията. Едно от тях е свързано със сигурността - сигурността на данните, сигурността на транзакциите, сигурността на акаунтите и свързаните с това регулации, които в световен план стават все по-сериозни. Ако върна разговора към крипторегулациите, които ще накарат клиентите и потребителите да се чувстват все по-сигурни, всъщност ще увеличат пазара, защото все повече хора ще имат интерес да ползват такива услуги.

Тоест те не са предизвикателство за вашия бизнес, а по-скоро го подпомагат?

Ние гледаме на тях като нещо, което всъщност стимулира бизнеса, и търсим на фона на регулациите нови възможности. Защото Paysafe е компания, която изключително много държи на compliance, управление на риска, на сигурността и така нататък. Така че за нас представлява една възможност, чрез която бихме могли да разширим клиентската си база, както индивидуални клиенти, така и бизнеси, които обслужваме.

Какви тенденции и предизвикателство виждате в бъдеще пред сектора?

През последните години финтех секторът предефинира очакванията на потребителите, поставяйки все по-висока летва за обхвата на предлаганите услуги и клиентско преживяване. Всъщност ковид ситуацията през последните години стимулира много креативност и сред хората, които се занимават с измами. Атаките стават все по-изпипани. Съответно нашият темп на развитие трябва да отговаря на темпа на развитие на тяхното мислене, за да защитим бизнеса и клиентите си.

Развитието на технологии като изкуствен интелект и блокчейн ще продължи. Изкуственият интелект е пряко свързан с индивидуализирането на услугите, които предлагаме, т.е. така нареченото индивидуално клиентско изживяване - роботизирани чатове, автоматизирани процеси и т.н. Блокчейн технологиите пък са в основата на доста от дигиталните разплащателни продукти, дигиталните портфейли, дигитални активи, също така децентрализирани финанси. Така че това е и нашият фокус - да се развиваме с тези тенденции, да изпреварваме дори тенденциите, да партнираме с правилните бизнеси.

Финтех пазарът е може би най-конкурентният в момента, което стимулира все по-динамични иновации. Секторът е много широк и достъпът до продукти и услуги е силно обусловен от регулациите в съответните държави. Навлизащата регулация в криптопространството ще разшири пазара, като постави основите за защита на потребителите. Тази тенденция започва от САЩ и Канада, но Европа също работи върху регулации в това пространство. OpenBanking и автоматизацията за достъп до данни на платеца, както и автоматизацията на плащания демократизира пространството за платежни услуги и дава възможност на компании като Paysafe за достъп до банковата инфраструктура на някои от най-големите банки.

Разкажете за едно трудно решение в кариерата си.

Има доста трудни решения, включително понякога и на ежедневно ниво. За едно такова ще върна лентата малко по-назад, в един период преди Paysafe. Тогава трябваше да взема решение да се релокирам заради работата си извън България. Отговарях за работата с хората в компанията и бях на тази позиция около две години и тъкмо ми предстоеше да видя резултати от всичко това, което с колегите бяхме опитали да съградим. И тогава ми предложиха друга роля в централата на компанията и трябваше съответно да взема решение за себе си и за семейството си. Знаех, че от професионална гледна точка е много добре да се преместя, да работя по различен начин, с различни хора. Не съм от хората, които са се стремили по някакъв начин да заминат в чужбина, и ми беше много трудно да реша. И така след дълги дискусии в семейството и с екипа решихме, че действително това е нещо, което няма как човек да откаже. Казах кое за мен е приемливо - по какъв начин да се случат нещата, след колко време да замина, кое би накарало семейството ми да се чувства комфортно, все неща, които са в съответствие с ценности и мои принципни разбирания.

Но се върнахте?

Всъщност отидохме с нагласата, че сме временно, и това направи решението по-лесно. Казахме, ще седим две или максимум три години и ако страшно много ни хареса, естествено ще останем. Ако обаче продължаваме да предпочитаме да живеем в България, ще се върнем. И беше сравнително лесно, защото и работодателят ми имаше правилните очаквания, че е временен ангажимент.

Като гледате назад, бихте ли променили нещо в кариерата си?

Нищо. Като професионален път съм имала възможности да сменя много позиции в областта на ЧР - да работя в консултантски компании, обслужващи клиенти отново в сферата на човешките ресурси. Работила съм като вътрешен HR в много различни индустрии. Опитът ми преди Paysafe е от тежката индустрия и е суперразличен. Всъщност първоначално започнах в банковия сектор, след това в бързооборотните стоки. Всичко това ми показа много различни гледни точки. И си мислих защо не бих променила нещо - защото съм имала възможността да работя със страхотни ръководители и екипи, търсещи интересна работа. Това за мен е било винаги комфорт. Когато имате еднакви принципи с хората, с когото най-много работиш, нещата се получават.

Колко предизвикателно е човек да сменя работа в тотално различни индустрии?

Много е различно. Ако човек сменя бързооборотните стоки с тежката индустрия, но все е производство, може би не е чак толкова предизвикателно. Но когато преминаваш от производство - реалния сектор към услугите, и то в най-динамично развиващия се сектор на услугите, тогава действително може да бъде доста предизвикателно.

Колко трудно беше да станете мениджър на все повече хора? Има ли човек нужда от мениджърско образование, или практиката прави мениджъра добър?

Един мениджър има нужда от добро образование и то не е задължително да се получи в образователна институция. Ако под мениджър разбираме управление на хора и екипи, но и комплексни процеси, тогава много други фактори играят роля освен образованието - житейски опит, прозорливост, емпатия, комбинативно мислене. Те не са задължително продукт на бизнес образованието. Има много други начини, по които това може да се случи. Което обаче не означава, че образованието не е важно. Напротив, изключително важно е, просто може да не е задължително бизнес образование. Образованието е изключително важно - за изграждане на професионална среда, за стандарти и принципи на работа, за развитие на критично мислене и много други меки умения, свързани с това как работим.

Как се научихте да делегирате, особено като отговаряте за все повече хора?

Не мисля, че можем да сме продуктивни, без да въвличаме хората около себе си и да им гласуваме нужното доверие. Няма да е интересно, няма да е споделено, а най-вероятно няма и да е дългосрочно като начин на работа. Изисква се много интензивна комуникация. Според мен много зависи какъв тип е човекът, колко лесно дава доверие. Съответно, ако човек лесно дава доверие, лесно и делегира. Ако трудно даваш доверие, това ти се опира по някакъв начин и тогава трябва да разчиташ повече на обратна връзка и да виждаш, че хората очевидно не се чувстват комфортно да са ограничени в това, което правят. Аз бих казала, че се научих на това, тоест не ми е било абсолютно вродено. Просто се вслушвам повече в хората и това, което те искат да направят и да пробват. Чувствам се изключително комфортно с екипа, с който работя, и смятам, че в дългосрочен план просто няма друг начин. Хората трябва да се чувстват въвлечени и да имат възможност да правят това, което те считат за интересно. И в крайна сметка считам, че ако екипът е добре сработен, тогава средата е сравнително безрискова. Каквато и грешка да се случи, какъвто и пропуск да направим, можем заедно да намерим начин да го компенсираме.

Колко често участвате в избора на нови хора в екипа и на какво ниво?

Участвам само на високи нива в организацията, а иначе имаме отдел, който се занимава с привличане и подбор. Включвам се само когато избираме ръководители на по-високо ниво в компанията, като един от хората, който дава обратна връзка. Иначе с хора в моя екип винаги държа да се срещна, без значение на какво ниво човек търсим, дали е ръководна или експертна позиция. Държа да се срещнем и поговорим. За мен принципното разбиране как трябва да се работи с хората е изключително важно. Видя ли, че нямаме такова с човека отсреща, колкото и да е добър професионалист, в дългосрочен план нито те, нито аз ще бъдем доволни от общата ни работа. Така че държа винаги да участвам в този процес.

Немалко ваши колеги се оплакват от недостиг на мениджъри на средно управленско ниво в България. Има ли такива хора на пазара, или обикновено компаниите сами ги създават?

Опитваме се по-голямата част от mid level мениджърите да бъдат вътрешно промотирани. Всъщност това е признак на две неща: че успяваш да развиваш хората, даваш им възможност да правят нови неща, вярваш в техните възможности и стойността им за компанията в дългосрочен план. Процесът е реципрочен, разбира се. Другото е, че това са хора, които познават компанията и индустрията и съответно периодът, в който те влизат напълно в ролята и стават изключително самостоятелни, е доста по-кратък. Тоест по-ефективно е и за двете страни.

Q&A

Има ли такова нещо като баланс между лично и работно време?

На ежедневно ниво не. Но в малко по-дългосрочен план има, когато човек се опитва да разпредели времето си между това, което иска да свърши на работа, и между определени дни или конкретни ситуации, на които иска задължително да обърне внимание в семейството си или в личния си живот, тогава може да се постигне. Ама не става от само себе си. Става с изключително много усилия и с доста подкрепа от хората около него и на работа, и вкъщи.

Какви устройства използвате - лаптоп или смартфон?

Използвам и двете. Обаче в общи линии се опитвам абсолютно всичко, което мога, и лично, и професионално да правя колкото се може повече през телефона, и то от всевъзможни места.

Единственото, което не харесвам и не понасям, са онези часовници, дето всички носят и ти казват как се чувстваш. Все още предпочитам сама да решавам как се чувствам и нямам нужда от часовник. Затова сигурно губя някаква информация, която другите хора получават. Не мога обаче да се пречупя. Обаче за сметка на това книгите са винаги на хартия. Не обичам електронни.

Четете ли бизнес книги?

Не се придържам строго към издания, медии - търся разнообразие, следя отделни личности, интересно ми е да чета проучвания, но и коментари или мнения, които не са на експерти в дадена област, но имат интересно критично мислене и споделят различна, външна гледна точка.
Все още няма коментари
Нов коментар