Щефан Хофман, Bosch: Ще продължим да растем в България, ако трудовият пазар го позволява

Президентът на Bosch Group за Северна и Източна Европа пред "Капитал"

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Д-р Щефан Хофман е президент на Bosch Group за Северна и Източна Европа от 1 януари 2023 г. Базиран е в Обединеното кралство. С над 30-годишен опит в Bosch, Хофман е преминал през най-различни позиции и роли в групата. Започва кариерата си през 1992 г. в Robert Bosch GmbH като стажант, заемал е търговски и управленски роли в различни страни, включително Германия, Япония, Южна Африка, Обединеното кралство и Руската федерация. Учил е бизнес администрация и мениджмънт от 1985 до 1992 г. в Германия, Швейцария и Япония. Има и магистърска степен, както и докторска титла от Университета в Санкт Гален, Швейцария.

Компанията

През тази година "Група Бош" отчете 30-годишнината от началото на дейността си в България. За 2022 г. е увеличила продажбите си на българския пазар с 57%, достигайки оборот от 295 млн. евро (576 млн. лв.). Ръст отбелязват всички дивизии в страната - от автомобилното оборудване, през домакинските уреди до звеното за електроинструменти. Резултатите включват както продажбите на трите местни дружества, така и директно на групата. Компанията продължава да разширява екипа си в България, като заетите вече са близо 1000. Най-много специалисти работят в инженеринговия център в София, който разработва автомобилен софтуер, а плановете са той да продължи да расте през следващите няколко години. Около 300 души са заетите в "Бош диджитал" - звеното за проекти в областта на IoT и AIoT.

Как се промени Bosch Group от момента, в който започнахте в компанията през 1992 г.?

Когато се присъединих към компанията през 1992 г., Bosch беше преди всичко доставчик за автомобилната индустрия. Имахме и няколко съпътстващи бизнеса, стартирани поради техническата им близост до автомобилните продукти. Така че ние бяхме по-скоро автомобилен доставчик. Бяхме и доста по-обрани, не се говореше толкова за иновации, давахме повече възможност на клиента да блести. Ако погледнете Bosch сега, мобилността все още представлява 60%, но имаме и други силни направления. Ние сме конгломерат. По време на пандемията имахме трудности с някои от нашите бизнеси, както можете да си представите, но домакинските уреди и електроинструментите - всичко, което хората можеха да ползват в домовете си - се развиваха доста добре и всъщност компенсираха някои от проблемите в другите области. Така че наличието на този конгломерат и на микса от разнообразни продукти и диверсификацията на бизнеса определено работи много добре за нас.

Каква е общата ви представа за българския бизнес, как се развива той?

Бих казал, че това са два различни въпроса. Имаме няколко търговски бизнеса в България - автомобилно оборудване, електроинструменти, термотехника и домакински уреди. Те се развиват доста добре от самия им старт през 90-те години. Когато страната стана по-богата и хората разполагаха с повече пари, тези дивизии се разраснаха и през последните няколко години се развиват наистина добре. Така че имаме експоненциален растеж в България. Освен това тук, в София, бе открит инженерният център за дигитални/софтуерни разработки и всъщност, ако погледнете броя на служителите, в него работят повечето от хората ни тук.

Разчитаме на експертизата на екипите си на IT арената в България. Между другото, да се върнем на предишния ви въпрос: как се промени компанията? Сега имаме около 40 хиляди софтуерни инженери по целия свят. И някои от тях са тук, в България. Така че мога да обобщя, че се развихме от компания предимно за производство на хардуер до софтуерна компания, която навлиза доста успешно и в сферата на услугите.

Колко важни са R&D центровете в България за бизнеса на Bosch?

Много са важни. В момента те работят предимно по проекти в сектора на мобилността и за тъй нареченото автоматизирано шофиране. Защото то включва много софтуер. С него е свързана голяма част от работата на инженерите. Други дейности са свързани с електрическите велосипеди. Ние не правим велосипедите сами, но произвеждаме задвижването им, пакетите от акумулаторни батерии и т.н. Всъщност голяма част от целия велосипед.

До каква степен могат да се разраснат тези центрове през следващите години?

Те вече отбелязват доста сериозен ръст и със сигурност могат да се развиват още, ако пазарът на труда го позволява. Но не можете да растете вечно. Обикновено има период на силен растеж и след това настъпва време за консолидация, но не бих искал да спекулирам къде се намираме в момента. В крайна сметка всичко зависи от пазарния успех и от това как ще се развият определени тенденции около нас.

На по-лично мениджърско ниво вие сте отговаряли за различни пазари в културен и географски аспект. Колко е трудно да се управляват те и техните различия?

На първо място, бих казал, че е много интересно и вълнуващо. Огромна сила е да имаш това световно присъствие в толкова много страни. Бизнесът ни е свързан с иновациите и затова креативността е много важна. И я получаваме от различни екипи. Преди време, когато говорихме за многообразие, мислехме основно за половите различия. Но, разбира се, има и културно разнообразие. Различните страни предлагат специфични гледни точки и решения, които подобряват продуктите.

Какви са основните развития, които виждате в смарт сектора, не само в автомобилите, но и в уредите и IoT?

Bosch е и много голям производител на сензори - MEMS сензорите, които функционират и във вашия смартфон. Те осигуряват базата за събиране на данни за различни софтуерни приложения и предоставят на хората решения за всичко, което можете да си представите. Автомобилът без шофьор или автоматизираното шофиране е едно очевидно приложение, което всички познаваме. Но има и други области, в които прилагаме тази технология. Например в селското стопанство имаме решения, които помагат на фермерите да оптимизират своята ефективност. Едно от многото приложения - можете да откривате плевели със сензори и камери. В един интелигентен град всичко започва с опитите на местната администрация да създаде споделена платформа, където се качват всички налични данни. И това е базовата отправна точка, която дава възможност на стартиращи компании, на по-малки фирми и на по-големи компании като Бош да разгледат данните и да ги ползват за различни услуги и продукти. И всичко това е свързано с машинно обучение и ИИ.

В днешно време всички говорят за и работят върху изкуствения интелект. Bosch работи върху ИИ решения от години, къде виждате възможност за растеж в този сегмент?

ИИ отдавна присъства в продуктите на Bosch. Спомням си, че още преди десетилетия имахме електронно управление на скоростната кутия, което работеше с ИИ. Всъщност управлението на трансмисията възприема индивидуалния стил на шофиране на водача и персонализира всичко, като по този начин смяната на предавките става по-плавно. Друго приложение имахме в пералните машини, където системата открива типичния потребителски модел и оптимизира енергийната ефективност. Това бяха някои предишни приложения, а сега, разбира се, имаме революция в ИИ. Мисля, че все още не можем да си отговорим на въпроса - какво ще означава това за нас? Ще бъде нещо много, много важно, това е ясно. Виждаме предимно положително повишаване на ефективността, това ще бъде преди всичко инструмент. Важен инструмент, с който ще работят и нашите специалисти в научноизследователската и развойната дейност.

Ние всъщност сме в процес на разработка на приложение, което ще предоставим на всички наши служители като експериментален инструмент. Но преди всичко бих искал да подчертая, че ИИ прилича на много предишни технологии. Той не е заплаха за никого, а възможност. Това е инструмент, който би трябвало да подобри ефективността ни и в крайна сметка ще ускори напредъка и иновациите.

Защото има много хора и експерти, които са доста загрижени за бъдещето на тази технология.

Знаете ли, винаги се е случвало така с много иновации. Всичко, което насърчава автоматизацията в производството например, обикновено първо се възприема като заплаха. Но хората бързо научават, че това всъщност е супер полезен инструмент.

Ако имахте магическа пръчка, какви са основните предизвикателства и възможности, които предвиждате през следващите, да речем, 10 години?

Честно казано, нашият свят се развива толкова динамично, че ми е изключително трудно да кажа къде ще бъдем дори и след пет години. А след 10 години е много трудно да се предвиди. Току-що говорихме за ИИ, който със сигурност е технологична тенденция, която ще има огромно влияние върху нас. Появиха се и квантовите компютри, за които е още по-трудно да се прогнозира какво ще означават за нас. Това ще бъде много важен фактор, но какво означава той по отношение на приложението е много трудно да се каже на този етап. Ето и автоматизираното шофиране, за което преди няколко години бяхме много по-оптимистични. Мислехме, че то ще се развие много по-бързо. Всъщност ние се движим напред и имаме превозни средства от ниво три на полигона. Но все още сме доста далеч от напълно автоматизираното шофиране. Трудно е да се каже наистина, но вярваме, че ще се развият формите на индивидуалната мобилност. От днешна гледна точка не бих очаквал компанията да изглежда много по-различно, като предвиждам, че Bosch Group ще продължи да бъдем конгломерат - компилация от различни бизнеси с общо свързващо звено.

Какво ще кажете за бизнеса в България?

Наскоро казах, че 30-годишнината не е нещо, което обичайно се отбелязва (в Германия - бел.ред.). Обикновено празнуваме 25 или 50 години. Но мисля, че този юбилей е по-специален, тъй като е свързан със случилото се в тази част на света в началото на 90-те години. Европа беше разделена и изведнъж тя стана отново един континент. Особено впечатляващ е пътят, който е изминат тук. Бизнесът ни отбеляза доста значителен растеж в България, особено през последните години. Това е много привлекателен пазар за нас. Най-напред марката Bosch стана известна със своите електроинструменти, авточасти и домакински уреди. Но сега е на съвсем друго ниво - тук работят около 1000 души в различни области на бизнеса. По-голямата част от тях са ангажирани с дигиталните решения и софтуерния развой, които представляват бъдещето.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар