🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Продажбите на Bosch в България са скочили с 57% през 2022 г. до над 570 млн. лв.

Инженеринговият център на германската група в София ще продължи да расте с по 100 души годишно

Голяма част от растежа през миналата година се дължи на инженеринговия център, каза управителят на "Роберт Бош" Константин Конов
Голяма част от растежа през миналата година се дължи на инженеринговия център, каза управителят на "Роберт Бош" Константин Конов
Голяма част от растежа през миналата година се дължи на инженеринговия център, каза управителят на "Роберт Бош" Константин Конов    ©  Роберт Бош
Голяма част от растежа през миналата година се дължи на инженеринговия център, каза управителят на "Роберт Бош" Константин Конов    ©  Роберт Бош
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Германската група Robert Bosch е увеличила продажбите си на българския пазар с 57% през миналата година, достигайки оборот от 295 млн. евро (576 млн. лв.). Ръст отбелязват практически всички дивизии в страната, като резултатите включват както продажбите на трите местни дружества, така и директно на групата.

Компанията продължава да разширява екипа си в България, като през миналата година служителите са се увеличили с близо една четвърт до 850 души. Данни на АПИС към март 2023 г. пък сочат, че заетите вече са над 900. Най-много специалисти работят в инженеринговия център в София, който разработва автомобилен софтуер, а плановете са той да продължи да расте с по 100 инженерr през следващите няколко години. Това стана ясно на събитие по случай 30-ата годишнина на групата в страната.

Пазар по дивизии

Голяма част от растежа през миналата година се дължи на инженеринговия център, който работи към компанията "Роберт Бош". "Той се развива изключително бурно", коментира управителят Константин Конов за "Капитал", но добави, че увеличение има и при търговските поделения, което не е просто инфлационно, а резултат от по-големи обеми.

Двуцифрен ръст на продажбите отчита дивизията за автомобилно оборудване, която включва автомобилни сервизи и части, както и звеното за електроинструменти. Домакинските уреди, които са към дружеството "БСХ Домакински уреди България", също бележат значително повишение на продажбите през 2022 г.

От компанията отчитат като добри резултатите на дивизията за термотехника, което по думите на Конов се дължи на преминаването към алтернативни източници като термопомпи и климатици след поскъпването на газа. Очакванията са европейските програми за енергийна ефективност допълнително да подкрепят търсенето. В сегмента на сградните технологии Bosch продължава да поддържа бизнеса си в България, но от компанията посочват, че на дейността влияе глобалният недостиг в доставките на електронни компоненти, както и забавянето на инвестициите в строителни и индустриални проекти през 2022 г.

Все повече инженери

Основната част от служителите на Bosch в страната са специалисти в сферата на научно-развойната дейност. Това включва заетите в инженеринговия център, който от създаването си преди пет години се разширява постоянно и в момента в него работят около 600 инженери. Около 290 души са заетите в "Бош.ИО" - звеното за проекти в областта на IoT и AIoT, по данни към март 2023 г.

Нещо повече, инженеринговият център се предвижда да продължи да расте с по около 100 души годишно, докато достигне 1000 специалисти. "Това все пак ще зависи от бъдещите проекти и от пазара. Растежът за нас не е самоцел. Растем дотолкова, доколкото можем да даваме добра добавена стойност за компанията", уточни Конов.

Той признава, че кадрите са проблем за всички високотехнологични компании, тъй като България е ограничен пазар. "От една страна, ние сме атрактивни, защото проектите, които правим, като съдържание и технологии нямат аналог в България и привличат хора, които искат да се развиват професионално. От друга страна, даваме си сметка, че за да растем устойчиво, трябва да разчитаме на млади хора", каза Конов. По тази причина компанията направи собствена академия за обучение на младши софтуерни инженери. Работи активно и с Техническия университет - София, където има съвместна бакалавърска програма по "Интелигентни системи и изкуствен интелект", която според Конов е една от топ специалностите, а наскоро финансира и оборудва и лаборатория в университета.

Нови разработки

Инженеринговият център участва в разработката на над 60 международни проекти, свързани с технологии за автомобилната индустрия. Голяма част от софтуера за електрически велосипеди на Bosch също се прави в София.

Сред стратегическите проекти са системите за разпознаване на предмети (object recognition), които използват изкуствен интелект и позволяват на автомобила да взима поведенчески решения - например да паркира автоматично. Центърът работи също и по системи за вътрешен мониторинг, които следят поведението на шофьора и предотвратяват заспиване. По думите на Конов тези системи могат лесно да се развият с други функционалности, като например да сигнализират за забравени вещи или да следят пътниците на задната седалка, което има приложение при автономните коли. Друг съществен проект е разработката на т.нар. gateway - централен мощен компютър, който събира в едно и управлява всички останали устройства в автомобила.

Интересен нов проект е електрическият каяк, който се разработва концептуално и предстои да бъде патентован, след което да се намери производител. Той е изцяло инициатива на софийския инженерингов център. Макар че според Конов в България потенциалът за такъв продукт не е голям, пазар със сигурност ще има в страни като САЩ, където карането на каяк е разпространен спорт.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    datahustler avatar :-|
    Соколов
    • + 1

    Това, че Бош са решили да се възползват от данъчните закони в България е похвално.

    Нередност?
Нов коментар