🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

На хартиени мускули

Пресрекламата продължава свободното си падане

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Сухите цифри могат да ти отворят очите. Или да ти постелят пътя право към ада.

С данните от мониторинга върху инвестициите в печатна реклама, извършван от TNS/TV Plan, е същото. От една страна, те показват мракобесната ситуация, в която се намират печатните медии в България - повсеместен, огромен спад. От друга, те не могат да пресъздадат истинската картина в пълната й страховитост. Според мониторинга през първите шест месеца на 2010 г. вложенията в пресреклама са спаднали с 13% спрямо същия период на 2009 г. Но реалното сриване е далеч по-голямо. Благодарение на особеността на мониторинговия процес и на свързаните компании, които поддържат нереални инвестиции в някои издания, положението изглежда по-добро, отколкото всъщност е.

TNS/TV Plan изчисляват площта на рекламите в изданията и пресмятат на база официалните тарифи, обявени от съответните издания. Мониторингът не включва отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори. В сумите не са включени рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. За да се придобие по-реална представа за вложенията в пресреклама, обикновено се вадят между 10% и 50% от официалните стойности. А в кризисната ситуация - и повече.

Двете основни издания на управляваната от Ирена Кръстева "Нова българска медийна група" - "Монитор" и "Телеграф", отчитат убийствен, почти двоен ръст на продадените рекламни площи. Тези числа обаче не отразяват същинското положение. Сред основните рекламодатели в изданията на групата са фирми от кръга на банкера Цветан Василев, председател на надзорния съвет на Корпоративна търговска банка, както и реклами на самата КТБ. Банката финансира сделките по придобиването на медии от "Нова българска медийна група".

Подобно е обяснението и за огромния ръст от близо 157%, който отчита бизнес всекидневникът "Класа", свързван с рекламно-медийния бос Красимир Гергов. Така се оказва, че всекидневниците отчитат ръст на привлечените инвестиции от 8.1%, докато всички останали типове печатни издания се сриват. Само ако беше истина...

При седмичните вестници общият спад е над 24%. Най-малко намаление според мониторинга отчита "Капитал" (-4.4%). И тук представителят на "Нова българска медийна група" - "Политика", отчита огромен ръст от 140%.

Изданието за свободно време Light, което се разпространява заедно с "Капитал", e бялата лястовица в сегмента, с 27% ръст за шестмесечието. "Паралели" също отчитат леко покачване на привлечените инвестиции от 6%.

Официално рекламите в месечните списания са спаднали с 30%. Но реално спадът е много по-голям, тъй като при тях е особено популярна практика на бартерни реклами. Само две списания в топ 20 отчитат ръст - Motor Show и Glamour. Женското издание обаче стартира през май 2009 г., което обяснява голямата разлика през двата периода (подробен анализ на пазара на месечните списания можете да прочетете в архива на capital.bg).

До края на годината единствената светлина в тунела, която дава надежда на издателите, са предстоящите коледни и новогодишни шопинг истерии. Но те едва ли ще могат да компенсират негативните натрупвания през годината и 2010 г. за втора поредна година пазарът ще падне надолу.