🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Мобилен ръст

Големите телекоми увеличават рекламните си бюджети в пресата

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Първата половина на 2010 г. вероятно ще остане като един от най-тежките периоди в рекламната история на България.

Рязкото свиване на рекламните бюджети, особено в печатните медии, доведе до огромни размествания в подреждането на най-големите рекламодатели. На първо място се изстреля Корпоративна търговска банка, която през 2009 г. дори не присъстваше сред 50-те топ инвеститори в пресреклама. Обяснението за това феноменално представяне е, че банката е рекламирала единствено в издания, част от "Нова българска медийна група". Банката финансира придобиването на медиите от групата, която формално се притежава от Ирена Кръстева, майка на депутата от ДПС Делян Пеевски.

Мониторингът на TNS/TV Plan отчита 13% спад на инвестираните в пресреклама средства през първите шест месеца на 2010 г. Реално спадът е много по-голям, но механизмът, по който агенцията наблюдава и изчислява вложенията, не дава възможност за реално изчисление на бюджетите. TNS/TV Plan измерват площта на рекламите в изданията и пресмятат на база официалните тарифи, обявени от съответните издания. Мониторингът не включва отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори. В сумите не са включени рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. За да се придобие по-реална представа за вложенията в пресреклама, обикновено се вадят между 10% и 50% от официалните стойности. В отделни случаи отстъпките могат да стигнат и по-големи стойности.

Досегашният постоянен лидер при прекрекламодателите - MTel, заема втората позиция с инвестиции от близо 3.8 млн. лева. Мобилният оператор е увеличил бюджета си с цели 66% спрямо първите шест месеца на 2009 г. Преките конкуренти Globul, които заемат третата позиция, също са повишили значително вложенията си в печатните медии с над 34% до 1.2 млн. лева. Разбира се, има голяма вероятност тези позитивни резултати да са плод на по-изгодни условия, които рекламните отдели на печатните медии са предложили на компаниите и реалните приходи да не са се повишили.

Общо 18 компании влизат в топ 50, без да са присъствали в класацията през 2009 г., което прави сравнението на бюджетите им невъзможно. Ако изключим КТБ, най-големият нов рекламодател е "Сердика център София" (иначе казано, молът на бул. "Ситняково"), заемащ 10 позиция.

Традиционно силен пресрекламодател, банковият сектор се завърна към рекламирането на кредити - услуга, която почти бе изчезнала от маркетинговите комуникации. Банка ДСК, Raiffeisen Bank, Първа инвестиционна банка, Пощенска банка, МКБ Юнионбанк и Unicredit Bulbank са вложили немалка част от бюджетите си в представяне на кредитните си продукти.

До края на годината едва ли може да се очаква пазарът на пресреклама да се възстанови напълно. Но по традиция рекламодателите са по-активни през есенния сезон, така че годината вероятно ще завърши с по-малък спад от 2009 г. А това си е добра новина.