🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Чрез конкуренция към прогрес

Борбата за потребители накара тв рекламодателите да увеличат бюджетите си

Телекомуникационните компании, като производителите и вносителите на храни ще са основните двигатели на рекламния пазар до края на годината
Телекомуникационните компании, като производителите и вносителите на храни ще са основните двигатели на рекламния пазар до края на годината
Телекомуникационните компании, като производителите и вносителите на храни ще са основните двигатели на рекламния пазар до края на годината    ©  Юлия Лазарова
Телекомуникационните компании, като производителите и вносителите на храни ще са основните двигатели на рекламния пазар до края на годината    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Казват, че в екстремните ситуации в живота си проличава кой е истински мъж

Нещо подобно се случва на българския рекламен пазар. Той е в екстремна ситуация вече втора година. И от началото на 2010 г. си пролича кой е научил най-добре уроците, които историята на минали кризи предоставя на всеки желаещ да оцелее.

Това, както и все по-гъвкавото поведение на тв компаниите доведе до забавянето на спада, който изяжда пазара на тв реклама. За периода януари - юни 2010 г. рекламодателите са вложили в него 300.6 млн. лева - с 9.3% по-малко, отколкото през първото шестмесечие на 2009 г. За сравнение - общият спад на тв рекламата за 2009 г. спрямо 2008 г. бе 20%.

Данните са от мониторинга, провеждан от TNS/TV Plan. В сумите не са включени и рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, вестници, списания, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. Тъй като отстъпките и намаленията са обект на договорка между изданията и рекламодателите, техният размер също не е отчетен в данните. Така цитираните суми се разминават с реалните покупки на тв време (с от 10% до 50%, понякога и повече), но дават обща база за сравнение и откриване на тенденции.

След масовото рязане на маркетингови бюджети през 2009 г. сега няколко компании се осмелиха да проверят вярността на твърдението, че кризата е най-удобният момент за завоюване на пазарен дял. Може би най-красноречивият пример за това е глобалният гигант Procter & Gamble. Компанията е увеличила бюджета си за тв реклама със смайващите 65% през първите шест месеца на годината в сравнение със същия период на 2009 г.

Въпреки това увеличение първата позиция в класацията на най-големите тв рекламодатели продължава да се държи от хранителната компания Nestle, чийто бюджет отчита минимален ръст от 2%.

Преките конкуренти на P&G също запазват нивата на бюджетите си от 2009 г. Henkel остава на трето място в класацията със спад от 1.5%, а Reckitt Benckiser заема 10-а позиция, но със спад от 4.7%. Unilever пък отчитат сериозен ръст на вложенията от 29%.

Телекомуникационните оператори също продължават борбата във все по-наситения си пазарен сегмент. Globul отчита ръст от над 26% и изпреварва MTel, въпреки че те също са увеличили бюджета си с малко над 23%. Vivacom се изкачват от 16-а на 12-а позиция в класацията, като са инвестирали над 30% повече средства в тв пазара.

Световното първенство по футбол повлия на рекламните бюджети на производителите и вносителите на бира. "Загорка" отчитат минимален спад от 4.4%, докато Carlsberg (58%) и "Каменица" (44%) сериозно са увеличили инвестициите си през първата половина на годината.

До края на годината едва ли ще има сериозна промяна в поведението на рекламодателите и отново производителите и вносителите на храни и продукти за бита, както и телекомуникационните компании ще са основните двигатели на пазара. Това едва ли ще е достатъчно за ръст, но поне със сигурност спадът ще е много по-малък от този през 2009 г.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bzm6 avatar :-P
    bzm6
    • - 1
    • + 9

    4е каква конкуренция има между 3 основни мобилни оператора,или пък между разли4ните бензиностанций или между безбройните търговски вериги?
    ГЛУПОСТИ!
    Събрали са се,разбрали са се,а КЗК патки пасе

    Нередност?
  • 2
    leo_k avatar :-|
    Лео
    • - 5
    • + 7

    Какъв "рекламен пазар" в България бе? Кои от посочените в таблицата компании са български? И кои от агенциите? И кои от телевизиите? И кои ги гледа тези реклами? И каква възвръщаемост имат?

    Нередност?
  • 3
    bill_doors avatar :-|
    bill_doors
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#2] от "Лео":

    Може да е малък, но го има. Само мобилните оператори наливат десетки милиона за реклама всяка година (а може би и повече).
    Това, че компаниите са мултинационални и не се включват в шовинистичната ти таблица, никой не го бърка.

    Мен друго ме дразни - всички тези милиони можеха да се инвестират в качество. А вместо това се трансформират в билбордове...

    Нередност?
  • 4
    indica avatar :-?
    indica

    в двете класации присъства М-во на земеделието?!

    Нередност?
  • 5
    nshopov avatar :-|
    Kobra
    • + 1

    ТВ Рекламите трябва да ги забранят със закон!
    Особено тези дето ти прекъсват филма!

    Нередност?
Нов коментар