Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (3 ноември)

Директорът на БНР оттегли оставката си; "Effie България" с нова категория; Инвестициите в онлайн реклама на американските кандидат-президенти и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Директорът на БНР Андон Балтаков оттегли оставката си

Генералният директор на Българското национално радио (БНР) Андон Балтаков ще оттегли оставката си. Той е взел решение след общото събрание на работещите в БНР, което се проведе в петък, научи "Дневник" от присъствали на срещата. По време на срещата Андон Балтаков е получил силна подкрепа от работещите в националното радио, включително и от кореспонденти в страната.

Той депозира оставката си миналата седмица, след като министерството на културата качи за обществено обсъждане проект за изменение в закона за радио и телевизията. Според Балтаков текстовете в него се различават от тези, около които се е обединила работната група по проекта, и на практика министър Банов е подменил волята на експертите.

Повече по темата може да прочетете тук>>

"Effie България" с нова категория

Организаторите на рекламния конкурс "Effie България", който цели да отличи най-ефективните български кампании през годината, добавят нова категория, в която агенции и рекламодатели ще премерят сили. Това е категорията "Маркетинг при актуални събития", насочена към краткосрочни комуникации, създадени да работят в рамките на ден, седмица или няколко месеца. От Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) уточняват, че "в нея могат да се състезават контекстуални кампании, създадени около конкретни събития и показващи изключителна маркетингова ефективност в отговор на неочаквани социални, културни и други явления". Така категориите в рекламната надпревара стават общо шест заедно с традиционните "Стоки", "Услуги", "Промоции", "Корпоративни комуникации" и "Социална, медийна, политическа кампания". Крайният срок за подаване на заявки от агенция и рекламодатели е 25 ноември, а церемонията по награждаване на победителите е планирана за края на януари 2021 г.

Херо Мустафа: През последната година не успяхме да защитим независимите медии

"През последната година не успяхме да постигнем голям напредък по темата с независимостта на медиите. Не успяхме да ги защитим достатъчно, а те са основополагащи за демокрацията." Това заяви посланикът на САЩ Херо Мустафа на конференцията "Медийна грамотност в България. Какво научихме от кризата", организирана от коалиция "Медийна грамотност" и фондация "Фридрих Науман".

Според нея в България трябва да има законови гаранции срещу опита за политически натиск върху независими медии. "Всеки опит тази независимост да бъде уронена или всеки опит да се концентрират медии в ръцете на няколко влиятелни хора позволява тези изключително важни пазители на обществения интерес да бъдат отслабени", заяви още посланик Мустафа.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Дигитален бизнес

Приходите на Facebook от реклама продължават да растат

Приходите на технологичния гигант Facebook продължават да се увеличават по време на коронавируса, но компанията предупреди инвеститорите си, че очаква трудна 2021 г. Приходите за третото тримесечие достигат 21.47 млрд. долара, повишение с 22% спрямо миналата година и над очакванията на анализаторите. Печалбата за периода е 7.85 млрд. долара.

Двете големи причини Facebook да не е сигурна в доброто си представяне през следващата година са, че нейните приходи са директно свързани с онлайн търговията, както и в промяна в политиката на друг технологичен гигант - Apple.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Apple може да изостави търсачката на Google

Най-скъпата компания в света Apple може да разработва своя собствена търсачка, за да спре да използва услугите на Google. Така Apple може да се превърне в конкурент на Google, а причините за решението са няколко. Според различни изчисления Google плаща между 8 и 12 млрд. долара всяка година на производителя на смартфони, за да може нейната търсачка да е зададена по подразбиране на всички устройства с iOS, операционната система на Apple.

Това прави Google пълен монополист на пазара на мобилните търсения, защото на пазара вече останаха само смартфони с iOS и Android - операционна система, собственост на Google и при която търсенето логично също става по същия начин.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Пандемията продължава да ускорява бизнеса на Microsoft

Приходите на технологичния гигант Microsoft продължават да растат над очакванията и през третото тримесечие, показва финансовия отчет на компанията. Общият оборот за трите месеца до края на септември е 37.2 млрд. долара, с 12% повече, отколкото година по-рано, и значително над средните очаквания на инвеститори и анализатори. Нетната печалба е достигнала 13.9 млрд. долара.

Така Microsoft затвърждава тенденцията, че големите победители от ситуацията са дигиталните гиганти, защото все повече граждани и бизнеси се насочват към техните услуги в условия на пандемия.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Медиен бизнес

Комисия в европарламента: Някои държави в ЕС опитват да заглушат критични медии

Свободата на медиите в ЕС се влошава напоследък и са притеснителни ситуации, в които журналистите се сблъскват с насилие, тормоз и натиск. Това казва Комисията за граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи (LIBE) към европарламента.

Евродепутатите осъждат неблагополучните усилия за ограничаване на медийната свобода и плурализъм чрез финансов патронаж, съобщава пресслужбата на парламента. Текстът обръща специално внимание на обществените медии, които трябва да разчитат на финансови модели, които осигуряват редакционната им независимост.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Рекламен бизнес

Онлайн реклама за кандидат президенти

На прага на президентските избори в САЩ изданието AdAge публикува данни за инвестициите в онлайн реклама на двамата кандидати - Джо Байдън и Доналд Тръмп. Общото между тях е, че и двамата влагат повече средства за реклами във Facebook, отколкото в Google. Според данните от 9 април досега като част от президентската кампания Тръмп е инвестирал общо 89.1 млн. долара в платформите, собственост на Facebook. Кампанията на Байдън за същия период се равнява на 85.1 млн. долара. Кандидатът демократът обаче води класацията на инвестициите в Google, където влага 60.4 млн. долара. Кампанията на Тръмп възлиза на 56 млн. долара.

Туристическата кампания на Казахстан, вдъхновена от Борат

Когато преди 14 години излезе първият филм за казахстанския журналист "Борат" със Саша Барън Коен, Казахстан остро разкритикува сценария, забрани излъчването му в страната и заплаши със съд Коен. В края на миналия месец излезе и втората част на "Борат", но този път реакцията на правителството на Казахстан беше коренно различна. Държавата избра да използва популярността на филма в своя полза и адаптира в туристическата си рекламна кампания станалия популярен израз Very nice! (много хубаво - бел. ред.). Във видеото, част от кампанията, се редуват красиви пейзажи и популярни дестинации в Казахстан, при вида на които всеки от туристите възкликва: Very nice!. По думите на зам.-председателя на туризма Кайрат Садвакасов пред Huffington Post адаптирането на популярната фраза на Борат "предлага идеалното описание на огромния туристически потенциал на Казахстан по кратък, запомнящ се начин".

Двуцифрен спад в приходите за тримесечието на гиганта Omnicom

Комуникационната група Omnicom, в чието портфолио влизат агенциите DDB и BBDO, отчете 11.5% спад в приходите за третото тримесечие на година спрямо същия период през 2019 г., пише WSJ. За юли - септември холдингът е отчел 3.1 млрд. долара в сравнение с 3.6 млрд. долара година по-рано. Все пак резултатите на групата отчитат подобрение, след като през второто тримесечие спадът в приходите беше 24.7%. Приходите от основна дейност на Omnicom намаляват с 11.7% общо за групата, като най-голям спад от 12.5% холдингът отчита на британския пазар. Приходите от основна дейност в САЩ намаляват с 11.4%, а в Европа с 9.6%. Цитиран от WSJ, изпълнителният директор на холдингът Джон Рен подчертава продължаващата несигурност за бизнеса през последното тримесечие на годината, когато обичайно рекламодателите увеличават инвестициите си.

WPP с по-добри резултати от прогнозите

Най-голямата комуникационна група WPP отчете близо 3 млрд. паунда приходи през третото тримесечие на годината при очаквани 2.3 млрд. паунда, пише WSJ. Приходите от основна дейност намаляват със 7.6% в сравнение със същия период година по-рано. Това е подобрение спрямо второто тримесечие, когато холдингът отчете спад от 15.1%. С 5.1% намаляват постъпленията от Северна Америка, което е значително подобрение след спадът от 10.2% за периода април - юни. "Имахме значително възстановяване в повечето дейности, особено в PR, а клиентите на GroupM започнаха да харчат повече пари за медии", казва изпълнителният директор на WPP Марк Рид, цитиран от WSJ.

Новата мрежа от международни рекламни агенции

Бившият глобален творчески директор на агенцията Grey Пер Педерсен създаде нова международна мрежа от независими агенции & The Network. В структурата участват общо 16 агенции, които работят на над 20 пазара, като сред тях са Free Turn от Лондон и The Sway Effect от САЩ. Всяка от тях участва като собственик на мрежата и притежава по 5% от акциите й. Идеята зад & The Network е да се създаде по-проста структура, която позволява на агенциите да запазят своята независимост и същевременно споделят умения и ноу-хау. Педерсен коментира пред изданието Campaign, че дори мрежата да се разрасне, целта им да не надминава общо 30 агенции, за да не се усложнява структурата.

Повече тук>>

Свободни позиции:

Все още няма коментари
Нов коментар