Нови правила на хоризонта

Google се договори с френските антитръстови регулатори

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Нов ден, поредно антитръстово дело срещу технологични гиганти. Само през май главният прокурор на окръг Колумбия подаде жалба срещу Amazon, германският орган за защита на конкуренцията започна да преследва Amazon и Google, за да определи дали имат "първостепенно значение за конкуренцията на пазарите", а италианският им колега удари Google със 100 млн. евро глоба за ограничаване на достъпа до Android Auto - версия на мобилната операционна система на компанията за автомобили.

И темпото може тепърва да се ускори. На 4 юни британският антимонополен регулатор Competition and Markets Authority (CMA) и Европейската комисия, изпълнителният орган на ЕС, пуснаха паралелни проучвания, за да проверят дали Facebook използва данните, които събира, за да има неправомерно надмощие в онлайн рекламата. В същия ден германските антитръстови регулатори започнаха още едно дело срещу Google за това дали новата им услуга News Showcase, в която показва колекция от новинарски статии, не се приоритизира при резултатите от търсенията. На 7 юни пък френският надзорен орган за конкуренцията обяви, че е постигнал споразумение с Google заради исковете, че фирмата злоупотребява с господстващо положение при онлайн рекламите. Google ще плати глоба 220 млн. евро и ще промени някои свои бизнес практики.

Отчасти регулаторите реагират според политическите ветрове. "Те няма как да сбъркат, преследвайки технологични гиганти", казва Юстус Хаукап от университета в Дюселдорф. Америка имаше подобна вълна от свързани с технологичните гиганти дела миналата година, когато Министерството на правосъдието стартира такава срещу Alphabet (компанията - майка на Google) и Федералната търговска комисия започна да разследва Facebook със съгласие на държавните прокурори. Но друга динамика в работата предполага, че подобни случаи ще станат още по-чести.

От една страна, органите за защита на конкуренцията все повече се състезават помежду си. Първо в Америка, а сега и в Европа, всички искат да оставят следа в регулирането на технологичните гиганти, отбелязва Томас Виндже от адвокатската кантора Clifford Chance. Новото звено за дигитални пазари на CMA трябва да си изгради име. Андреас Мунд, който оглавява германския еквивалент на CMA, иска да установи своята агенция като пионер в антитръстовата технологична регулация. Новите дела на местно ниво също са опит да се отблъсне мощта на Европейската комисия, на която ЕС възложи да отговаря за Закона за дигиталните пазари в частта за конкуренцията.

"Това мерене на мускули е основополагащо за правилата за конкуренцията", казва Кристина Кафара от консултантска компания Charles River Associates - от фактологичните антитръстови дела до прогнозните правила, които предварително ограничават дигиталните компании. Новият закон за конкуренцията в Германия, който влезе в сила през януари, беше първият, който заложи на този подход - германските дела срещу Amazon, Google и Facebook го използват. Очаква се дигиталният блок на CMA да следва подобен път, ако британският парламент одобри необходимото законодателство. Ако Законът за дигиталните пазари на ЕС влезе в сила, технологичните гиганти ще трябва да се съобразят с дълъг списък от прогнозни правила.

Всичко това може да накара антитръстовите регулатори, особено в Европа, да разчитат по-малко на няколко големи разследвания, а повече на множество по-малки - подобни на контрола над "по-старите" индустрии. Регулаторите ще работят бързо, ако смятат, че технологичните гиганти са направили (или са на път да направят) нещо неприятно. Надеждата е, че фирмите след това ще трябва да помислят два пъти, преди да разширят своите дигитални владения, като обединят стария продукт с нов например или използват данните, събрани другаде, в полза на собствените си услуги.

Но не затаявайте дъх. Във френския случай Google се съгласи да улесни живота на конкурентите си, например чрез подобряване на достъпа до данни. Но това е малко вероятно да намали доминацията на компанията в дигиталната реклама. Инвеститорите в технологичните гиганти се отърваха от антитръстовия натиск. Вероятният резултат - постоянна връзка между фирмите и регулаторите - е приемлив за всички.

За да разберете защо, спомнете си по-старото дело на ЕС срещу Google. Преди три години Европейската комисия глоби компанията с 4.3 млрд. евро и я принуди да отдели търсачката си от мобилната си операционна система Android. Купувачите на нови смартфони можеха да си изберат алтернативни услуги за търсене, които бяха представени на видно място. Победителите не привлякоха много потребители, повечето от които все още харесват Google. На 8 юни комисията заяви, че вместо това възможността за избор ще класира услугите за търсене по техния пазарен дял - което трудно може да се нарече антитръстова революция.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved