Доверието в медиите е рекордно ниско заради фалшивите новини

67% от хората твърдят, че медиите умишлено се опитват да подведат хората, показва проучване на Edelman Trust Barometer

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Общественото доверие в медиите продължава да бъде най-ниско. Това показва годишното изследване Edelman Trust Barometer 2021, проведено от компанията за комуникационен маркетинг Еdelman. През май 2020 г. 55% от запитаните са отговорили, че имат доверие на медиите, докато в края на 2021 г. това са отбелязали едва 50%. Най-значителен обаче е спадът на доверието в правителствата - повече от 15% за същия период. Това съвпада с времето на пандемията от коронавирус, когато се засили и общественият интерес към достоверна информация.

Вероятна основна причина за недоверието към медиите е рекордно високия страх на обществото към фалшивите новини и опасността от дезинформация. Като отговор "Притеснявам се, че фалшивите новини могат да ми навредят пряко" са посочили 76% от всички запитани, като по-висок процент отбелязват страни като Индонезия и Малайзия, а под средните стойности са Нидерландия, Франция и Япония.

Проучването е проведено онлайн в периода между 1-24 ноември 2021 г. в 28 държави сред над 36 хил. респонденти над 18 год., избрани на случаен принцип.

Порочният цикъл на недоверието

Почти един на всеки двама респонденти разглежда правителството и медиите като разделящи обществото институции - съответно по 48% и 46%. На държавните лидери и журналистите се гледа като на обществени фигури с влияние, които обаче получават и най-ниско доверие сред запитаните - по-малко от половината се доверяват на правителството (42%) и на журналистите (46%). В другия край на спектъра, с най-високо доверие, респондентите посочват учените и колегите им на работното място. 67% от запитаните твърдят, че медиите умишлено се опитват да подведат хората, като казват неща, които знаят, че са неверни или преувеличават, следвани от правителствата с 66%.

Тазгодишното 22-о издание на проучването е озаглавено "Цикълът на недоверието", който се посочва като основна причина за тенденциозно намаляващата вяра на обществото в институциите. В проучването се казва, че правителствата и медиите захранват този цикъл, водени от желанието си за повече гласове (при политиците) и по-висок рейтинг - гледаемост, кликания и продължителност на консумация (за медийното съдържание). Докладът заключва, че неправителствените организации и най-вече бизнесът са принудени да поемат отговорността за обществени проблеми извън техните компетенции.

Анкетираните не посочват нито един от основните източници на информация като достоверен - доверието в търсачките е 59%, следвани от традиционните медии с 57% и социалните медии само с 37%. Кръговете на доверие са силно стеснени в по-близки до хората групи - по време на пандемията споделят, че са установили по-близки отношения със своите колеги и съседи.

Недоверие основно сред по-бедните

Заключенията от изследването показват, че хората с по-високи доходи имат значително по-високо доверие в медиите - 62% срещу 47% за тези с по-ниски приходи. С годините разликата става все по-осезаема. Интересно е да се отбележи, че по-добре информираните хора са по-склонни да се доверят на казаното в медиите в сравнение с тези, които рядко се интересуват от събитията или не проверяват информацията в различни източници.

Други изводи от Edelman Trust Barometer 2022

Недоверие на обществото

Почти шест от десет човека казват, че не вярват на твърдения, докато не се уверят в достоверността им. 64% от запитаните твърдят, че сме стигнали до момента, в който хората са неспособни да водят конструктивни разговори по граждански въпроси, по които липсва съгласие - липсва ни способност да обсъждаме.

Бизнесът се радва на най-високо доверие

61% от запитаните са посочили бизнеса за най-достоверна индустрия, изпреварвайки неправителствените организации (59%), правителствата (52%) и медиите (50%). 77% обаче посочват, че вярват най-много на работодателя си, което прави отношенията между работодател и служител изключително важни.

Притесненията от фалшиви новини са рекордно високи

Опасения от фалшиви новини и дезинформация изпитват 76% от запитаните.

Обществените страхове нарастват

85% от респондентите се притесняват от загуба на работата си, а 75% се тревожат за изменението на климата.

Бизнесът трябва да се засили по въпросите на обществото

Докато бизнесът превъзхожда правителството с 53 точки по компетентност и 26 точки по етика, респондентите смятат, че той не прави достатъчно за справяне с обществените проблеми, включително изменението на климата (52%), икономическото неравенство (49%), преквалификацията на работната сила (46%) и надеждността на информацията (42%).
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hfh52646689 avatar :-|
    hfh52646689
    • - 1
    • + 3

    И заради грантаджийските манипулации. Геополитическо и идеологическо обслужване на външни сили срещу заплащане с грантчета ...

    Нередност?
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 1
    • + 4

    Първата най-древна професия била продаването на тялото. Втората - продаването на душата.

    На Инав Вазов е тържище - кой за каквото даде повече...

    Нередност?
  • 3
    BBB avatar :-|
    D.r D
    • - 1
    • + 3

    Само който не е чел Икономедиа, той няма да е съгласен с изводите за умишленото моделиране на информацията.
    След залязването на Пеефпрес, Прокопиевите медии поеха кафявото. Олигархатът в медиите е тумор. В мозъка на читателите.

    Нередност?
  • 4
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS
    • - 1
    • + 1

    А едно време какви мисирки имаше ...

    Нередност?
Нов коментар