Четири компании напускат "IAB България"
Представители на издателите се оттеглят от браншовото сдружение за дигитален маркетинг. Конкретните мотиви не са ясни.
Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
Целта на пазарните сдружения - асоциации и други подобни организации, е да обединяват специалистите от конкретен сектор и да спомагат за развитието му. През последната седмица обаче на комуникационния пазар се наблюдава известно разединение. В края на април четири компании взеха координирано решение да напуснат браншовата организация на дигиталната индустрия "IAB България", която обединява рекламни агенции, рекламодатели и медии*.
Решението на bTV Media Group, Investor Media Group, "Нет Инфо" и "OLX Group България" идва неочаквано за пазара, а като аргумент се посочва "нуждата от задълбочен и експертен разговор за развитието на дигиталния пазар".
Какво се случи
По думите на Управителния съвет (УС) на "IAB България" молбите за напускане на bTV Media Group (групата към момента е в едномесечно предизвестие за оттегляне от УС), Investor Media Group, "Нет Инфо" и "OLX Group България" са получени първо на мейл, а впоследствие на официалния адрес на сдружението на 26 и 27 април. Именно официалният и синхронизиран начин на комуникация с организацията е бил неочакван за останалите членове на УС. Ден по-късно четирите компании излязоха с общо изявление по темата, което гласи:
"Капитал" изпрати индивидуално въпроси на всеки от четирите издателя. Отговори на тях не бяха получени, а вместо това всеки отново изпрати общата им позиция по темата. Предвид липсата на ясни мотиви в изявлението, конкретните причини за решението им остават неясни. Затова от "IAB България" целят да организират лични срещи с представители на всеки от издателите, за да разберат подробностите около напускането им. През това време на пазара неофициално се разпространяват различни предположения за решението на четирите компании.
Къде е проблемът
"Формално причината за напускането е молба от Националния съвет по саморегулация (НСС) към нас за анализ относно наличието на работещ софтуер, който да бъде разработен, за да проследява лоши практики в рекламни кампании с инфлуенсъри", казват пред "Капитал" от УС. "IAB България" става член на НСС през юли 2021 г., като целта на съвета е да следи за спазването на правилата на професионалното поведение в областта на рекламата и търговските комуникации. Инициативата за мониторинг на инфлуенсър рекламата е съвместна на двете организации. По думите на УС по време на обсъждане и четиримата издатели не са имали нищо против инициативата, но са дали допълнителни препоръки за развитие.
Друга хипотеза на пазара е работата по създаването на метрика за измерване на ефективността на дигиталната реклама и противоречия от страна на някои издатели, тъй като може да се компрометират досегашните им данни. "Нека обясним каква е тя, нека вкараме кодови думи, пийпълметрия, способност за прецизирани показатели на гледаемост и обсег на мултимедийни и дигитални продукти. Постигнахме голям напредък, но нека бъдем честни - решението на големите медии поставя този толкова важен за прозрачността на целия наш дигитален пазар проект под риск. Умишлено или не", допълват още от УС.
Друга промяна в асоциацията е назначеният през октомври 2021 г. нов управителен съвет. Той се състои от девет членове, които се избират на квотен принцип - по трима представители от страна на рекламодателите, агенциите и издателите, с цел да има равно представителство от всички страни на комуникационния пазар. "През цялото това време те [членовете] са били съгласни с формулата на управителния съвет и нейната ефективност и значимост да бъде именно такава", пишат в отговорите си от УС. На въпросите на "Капитал" до четиримата издатели, решили да напуснат браншовата организация, дали одобряват този принцип, не получихме отговори.
В мандата на новия управителен съвет от 2021 г. от страна на издателите, представител има "бТВ медиа груп" в лицето на Зоя Василева, както и Христо Христов, от "Индипендънт медия БГ" и Сибина Григорова от "Публитикс медиа". Не за първи път обаче другите желаещи да напуснат асоциацията Investor Media Group, "Нет Инфо" и "OLX Group България" нямат представител в УС на "IAB България". През 2019 г. отново единствено "bTV медиа груп" са част от УС на сдружението, но до подобни вътрешни сблъсъци не се е стигало. Към момента председател на УС е Милена Mишинева от dentsu, а изпълнителен директор на асоциацията е Надя Гогова.
Какво следва
От УС на "IAB България" са категорични, че ще се опитат да говорят с всяка от компаниите, желаещи да напуснат с цел да стигнат до истинските причини за решението им. "Медиите са в ядрото на IAB, тъй като немалка част от стратегията, целите и проектите са насочени към увеличаване на дигиталните инвестиции в локалните медии", казват от сдружението. В допълнение от асоциацията ще организират срещи и с всички останали членове - издатели, и ще работят в посока увеличаване на броя им. "За нас е ключово да запазим големите медии, защото те са важна част от дигиталната екосистема. Излизането им от организацията ще ни отдалечи още повече от нивото на развитите дигитални пазари в целия Европейски съюз", казват от УС.
Подобни противоречия обаче в организация, която има за цел да обединява индустрията, а не да я раздалечава, поставя под въпрос, от една страна, необходимостта от нея, а от друга, дали целите на членовете съвпадат с общата визия за развитие на пазара или се използват за постигане само на индивидуални интереси.
За "IAB България"
Организацията "IAB България" е основана преди повече от десет години с цел да разработва и прилага стандарти в онлайн бизнеса, да развива дигиталната индустрия и реклама. Сред ключовите за индустрията събития, организирани от сдружението, са наградите за най-добрите дигитални кампании IAB MIXX Awards и представяне на проучването AdEx за инвестициите в онлайн реклама в страната. Паралелно сдружението, с общо към момента 91 члена, организира редица събития и обучения за участниците на пазара.*Компанията - издател на "Капитал" - "Икономедиа", също членува в "IAB България", но активността там се управлява от административната част на компанията, докато този текст е написан и редактиран от журналисти на медиата.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.