🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (26 април)

Победителите в IAB MIXX Awards; Мъск става собственик на Twitter срещу 44 млрд. долара; Соня Момчилова е новият председател на СЕМ; Netflix отбелязва първи спад от десетилетие насам и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Соня Момчилова е новият председател на Съвета за електронни медии

Назначената от президента преди година в Съвета за електронни медии (СЕМ) Соня Момчилова стана негов председател няколко дни преди съставът на регулатора да бъде обновен с трима нови членове, съобщава "Дневник". Това стана ясно в края на миналата седмица, когато съвеъта проведе извънредно заседание с една-единствена точка - избор на нов председател. Досегашният председател беше Бетина Жотева, чийто мандат изтича на 9 май. За Момчилова са гласували четирима души, като не става ясно как е гласувал петият член на регулатора.

Соня Момчилова е бивш шеф на пресцентъра на второто служебно правителство, назначено от президента Румен Радев. Тя има опит като журналист и пиар, работила е в различни телевизионни формати на Българската национална телевизия като репортер, редактор и продуцент. Момчилова ще встъпи в длъжност от 28 април.

Повече около казуса от сайта на "Дневник">>>

Едва пет първи места от общо 19 категории бяха връчени на тазгодишните награди IAB MIXX Awards

В края на миналата седмица се проведе церемонията по връчването на наградите IAB MIXX AWARDS, отличаващи рекламните кампании с най-значими постижения в дигиталния маркетинг през последната година. Общо 152 бяха подадените заявки, с 15% повече от предходното издание на конкурса. Тази година кандидатите се оценяваха от изцяло международно жури от 12 дигитални, стратегически и творчески експерти.

Сред нововъведенията на наградите на IAB тази година беше и отпадането на задължителното отсъждане на награда. Журито се възползва от това си право и в повечето категории не бяха обявени победители. В категориите Brand Activism, Digital Craft & innovation и Programmatic нито един от финалистите не бе отличен с награда.

Тази година трима от големите победители получиха възможността да участват в IAB MIXX Awards Europe, кaто IAB Bulgaria финансира участието им. За това отличие журито се спря на:

  • кампания" Knocking on wood", aгенция guts & brains DDB, рекламодател DZI
  • кампания "New Chapter", aгенция together&, рекламодател Us, kids/ Ние децата
  • кампания "highway delivery", агенция proof., рекламодател Skapto


Още по темата и списък с всички отличени може да видите тук>>>

Един от най-популярните влогъри е рупор на руска пропаганда в България

"Рисковете и щетите, които рупорите на руската пропаганда носят и нанасят, са много. Поддържането на конспиративни теории и манипулации очевидно се трансформира в гласове на изборите", пише в материал на "Дойче веле", поместен в "Дневник". Според него българският "ютубър" с над 380 хил. последователи Станислав Цанов е точно такъв солиден канал на проруски идеи у нас, който успява да всява в аудиторията си тезите си за политиката, икономиката, пандемията и историята на българския преход.

Цанов набира популярност главно с видеата си за пандемията, в които често поставя под съмнение съществуването на вируса, рисковете, които носи, а впоследствие и безопасността на ваксините. Сега на дневен ред е войната в Украйна. В поредица от видеа Цанов споделя антинатовските си позиции, а гостите му оправдават руската агресия в Украйна.

Целия материал и позициите по темата може да прочетете от сайта на "Дневник" тук>>>

Онлайн реклама специално за технологични компании и стартъпи

Правилното събиране, управление на данни и използването им за рекламни цели е в основата и на бизнеса на българската агенция Verto Digital, основана през 2018 г. от дългогодишния кадър на Telerik Зоран Арсовски. От създаването й Verto Digital отчита най-малко двоен ръст на приходите си всяка година, а до 2025 г. очакванията са екипът да наброява сто души.

Дигиталната агенция предлага услуги с фокус анализиране на данни, оптимизиране на доклади, платена дигитална реклама и SEО. Отскоро екипът се специализира и в имейл маркетинг. Над 80% от клиентите на Verto Digtal са B2B софтуерни компании от САЩ и Великобритания. Останалата част от портфолиото им са български стартиращи компании от екосистемата около Campus X. По думите на основателя идеалният профил на клиентите на Verto Digtal са бизнеси, които инвестират между 100 и 300 хил. евро на месец в реклама.

Повече по темата може да прочетете тук>>>

Културни дейци протестират срещу нова схема за непрозрачно финансиране на медии във Варна

Повече от 60 представители на културната общност във Варна изразиха в открито писмо несъгласието си местни медии да бъдат финансирани с 200 хил. лв. от общинския фонд "Култура" без ангажимент да популяризират с тях изкуствата или дейности от духовната сфера, пише "Дневник". Според подписалите писмото с това ще бъдат нарушени принципите на прозрачност и свобода на словото на местния медиен пазар.

През последните 20 години местната администрация във Варна беше сред водещите в страната при прилагането на порочната практика медии да бъдат финансирани с публични средства. Това ставаше с решение на Общинския съвет на основание на писмено заявени искания за "медийно партньорство". Така, пари от общинския бюджет получаваше всеки, който ги е поискал.

Повече по темата от сайта на "Дневник">>>

Дигитален бизнес

Илън Мъск купува "Туитър" за 44 млрд. долара

Милиардерът Илън Мъск сключи сделка за придобиване на Twitter за приблизително 44 млрд. долара. Той се споразумя с управителния съвет на компанията, собственик на една от най-влиятелните социални мрежи в света, за цена 54.20 долара за акция. Главният изпълнителен директор на Tesla нарече сумата "най-добрата и окончателна" оферта, която ще отправи към социалната мрежа. След приключване на сделката Twitter ще стане частна компания и няма да се търгува на борсата.

След като Мъск извести за намеренията си, акциите на Twitter поскъпнаха с 4.5%, достигайки 51.2 долара. Мъск, също любител на комуникацията чрез туитове, обяви, че за да се разрасне и превърне в истински символ на свободата на словото, Twitter трябва задължително да бъде частна собственост. 50-годишният предприемач заяви, че след покупката на Twitter ще обяви война на троловете в платформата, и предложи промени по услугата за премиум абонамент Twitter Blue, включително намаляване на цената и забрана на рекламата. Милиардерът предложи да се добави и криптовалутата dogecoin като опция за разплащане в Twitter.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Сигурността на Зукърбърг струва 26.8 млн. долара

15.2 млн. долара са били похарчени от името на Meta Platforms за личната сигурност на собственика на компанията Марк Зукърбърг през 2021 г. Освен това други 10 млн. долара са били необходими на основателя на Facebook и неговото семейство за "допълнителни разходи по осигуряването на безопасността им", а още 1.6 млн. долара са използвали за частните си самолети.

Специалната програма за подсигуряване на безопасността на Зукърбърг в дома му и по време на пътуване е създадена през 2013 г. Оттогава са натрупани разходи за близо 127.5 млн. долара. Това вероятно е и най-скъпо пазеният изпълнителен директор в света. Германското издание Spiegel публикува материал, който сравнява тези числа с подобни разходи на други световноизвестни IT мениджъри. В него се посочва, че сигурността на Джеф Безос е струвала на Amazon само 1.6 млн. долара за миналата година, а същите разходи за главния изпълнителен директор на Google Сундар Пичай възлизат на 4.3 млн. долара. Най-скромен е шефът на Apple Тим Кук, който е успял да се опази само за 630 хил. долара.

Медиен бизнес

Netflix отчете спад на потребителите за пръв път от десетилетие

Netflix обяви загуба на близо 200 хил. абонати за първото тримесечие на 2022 г. Обявените резултати са неочаквани, тъй като компанията прогнозираше ръст с 2.6 млн. потребители, и слагат край на ерата на разрастване, продължила близо десетилетие. След новината акциите на стрийминг гиганта се сринаха с 25% в следборсовата търговия, съобщи Financial Times. Netflix обяснява забавянето отчасти с насищането на най-големите пазари, но признава и влиянието на нарастващата конкуренция в лицето на стрийминг услугите на традиционни медийни групи като Disney, Warner Bros Discovery и Paramount.

Нетната загуба на абонаменти възлиза на 640 хил. в САЩ и Канада. Netflix повиши цената на услугата си в региона, като ефектът за приходите е положителен. Спад от 300 хил. потребители е регистриран в Европа, Африка и Близкия изток и 350 хил. в Латинска Америка, показва още отчетът на компанията. Нетен ръст от 1.09 млн. абонамента има единствено в азиатско-тихоокеанския регион, но той не е достатъчен да изкара платформата на плюс. Netflix също така се оттегли от Русия след началото на войната в Украйна, което ѝ струва около 700 хил. абонати.

Подробности по темата тук>>>

Рекламен бизнес

Ogilvy спира да работи с инфлуенсъри, които променят лицата и телата си с рекламна цел

Рекламната агенция "Ogilvy Великобритания" спира да си партнира с инфлуенсъри, които променят или добавят разкрасителни филтри по телата или лицата си за целта на рекламни кампании. По този начин от агенцията изразяват своето неодобрение към "системните" вреди, които социалните медии нанасят на психичното здраве на хората. В свое интервю пред The Drum ръководителят на звеното за работа с инфлуенсъри на Ogilvy UK Раул Титус казва, че "инфлуенс кампаниите трябва да отразяват автентичното лице на рекламата, не да произвеждат главно инсценирано съдържание".

От края на миналата година в Обединеното кралство се разглежда законопроект, който ще регулира модерирането на изображенията и видеата, публикувани от инфлуенсъри с рекламна цел. Новият закон ще задължи създателите на съдържание изрично да посочват "редактираното съдържание" като такова. От Ogilvy се надяват, че действията им ще помогнат на законопроекта да бъде приет. Забраната важи за всички агенции в групата Ogilvy UK, която работи за марки като Dove.

Свободни позиции

Тази седмица цели две вакантни позиции за Account Executive и Account Manager обявяват златните победители от IAB Together&. От Nexo са в търсене на нов Brand Marketing Specialist, а от Acronis подбират подходящи кандидати за Marketing and Special Projects Coordinator. UNICEF също са в търсене на Digital Marketing Consultant, която позиция е отворена само за български кандидатури.