🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Интервю | Кенечи Белушевич, Warner Bros. Discovery: Българите още ползват платената телевизия

Вицепрезидентът бизнес развитие и разпространение в американската медийна група в Югоизточна и Източна Европа, Балтийския регион, ОНД, Средиземноморието и Израел, пред "Капитал"

Тенденцията е за хибридно ползване - през оператор и стрийминг платформа, казва мениджърът за региона
Тенденцията е за хибридно ползване - през оператор и стрийминг платформа, казва мениджърът за региона
Тенденцията е за хибридно ползване - през оператор и стрийминг платформа, казва мениджърът за региона    ©  Warner Bros. Discovery
Тенденцията е за хибридно ползване - през оператор и стрийминг платформа, казва мениджърът за региона    ©  Warner Bros. Discovery
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Визитка

Кенечи Белушевич е вицепрезидент по бизнес развитие и разпространение, отговаряща за бизнеса на Warner Bros. Discovery (WBD) в Югоизточна и Източна Европа, Балтийския регион, ОНД, Средиземноморието и Израел, както и ръководи развитието на спортното съдържание в комбинирания регион. Завършила е MBA в Cardiff University, учила е и в Vrije University Brussels и University of Nigeria.

Warner Bros. Discovery, Inc. e американска медийна група, създадена след отделянето на WarnerMedia от AT&T и сливането й с Discovery, Inc. през миналата година. Под шапката й са студиото Warner Bros., DC Comics, Home Box Office, Inc. (HBO, Cinemax и Magnolia Network), U.S. Networks Group (каналите Discovery, Scripps Networks, Turner Broadcasting и Warner), CNN Global (CNN и CNN International), спортните платформи Eurosport, Motor Trend Group, AT&T SportsNet и TNT Sports, стрийминг платформите Discovery+ и Max, и др. Приходите й за 2022 г. достигнаха 33.8 млрд. долара.

Как се развива пазарът на Warner Bros. Discovery (WBD) в региона и специално България? Има ли разлики като потребление и тенденции?

Като говорим за съдържание, смятам, че има много прилики, но и някои специфични черти на всеки пазар. Присъствието ни на пазара след сливането като обединената Warner Bros. Discovery е невиждано, досега не е било правено. Обединяваме филми, спорт, документалистика, лайфстайл - все неща, които хората харесват. И заради тази пълнота на бранда можем да погледнем всички тези жанрове и категории и да разберем какво работи, как работи, къде са приликите и какви са силните страни. И за първи път имаме цялото това телевизионно съдържание с различни сегменти и категории, които обикновено покриват различни демографски групи. Що се отнася за България, първото, което забелязах, е, че платената телевизия и линейните доставки на съдържание продължават да са силни, а потребителите гледат всичко. От една страна, всеки има достъп до локално съдържание, а от друга, потребяват и много международно съдържание.

Много българи имат абонамент за десетки, дори стотици канали, но гледат малка част от тях...

Да, но я се опитайте да им ги вземете. Те просто искат да имат тези опции. Така че това е една тенденция, която все още не виждаме да отшумява тук. И за нас е привилегия, защото сме много силни с новия си бранд, в комбинация с HBO и Discovery+, която пуснахме преди време в Европа. Според мен основната тендeнция, в която операторите на платена телевизия ще играят главна роля, е създаването на тъй наречената хибридна среда. В нея ще виждаме широко предлагане на линейна телевизия в комбинация със собствени платени стрийминг платформи, които са лесни за ползване и предлагат много възможности. Те ще искат да задържат абонатите си в тази среда, докато им предлагат толкова много неща. Така че това е нещо, което и двете страни в индустрията полагат усилия да развият и наложат. Не бих използвала думата преход, защото потребителите не искат преход, а искат да имат най-доброто и от двата свята - технология и страхотно съдържание. Точно там се случва "магията", която влияе и върху потребителското поведение. И дали ще останат във вашата екосистема зависи от това как може да ги привлечете и какво съдържание ще им предложите, за да ги задържите в това пространство.

Българските потребители се запознаха със стрийминга през HBO MAX (преди HBO Go) далеч преди навлизането на други платформи като Netflix, защото имаха телевизионен абонамент за HBO...

Да, това беше много добра основа. HBO успя да научи хората какво е стрийминг, без да ги отучва от линейната телевизия, т.е. да живеят и в двата свята. И Netflix също се възползва от тази основа, в която HBO MAX държи основно място, и то не само в България. И затова и ние като доставчик на съдържание сме привилегировани, че тази основа вече е положена.

Споменахте, че линейната телевизия все още има силни позиции тук. Но как ще се развие тази тенденция в бъдеще - кога ще наблюдаваме случващото се на други места явление на прекратяване на дългосрочни абонаменти (т.нар. cord cutting)?

Не мисля, че ще е скоро. И говоря на база на наличните данни. Такава тенденция не се наблюдава в Югоизточна Европа. Да, има повишено търсене на абонаментни стрийминг услуги, но то не е за сметка на платената телевизия. Затова и казах, че операторите играят основна роля в тази екосистема, в която всеки може да спечели. Операторите ти предлагат телевизия, интернет и дигитални услуги. И тези конвергентни услуги са много удобни, защото потребителят няма нужда да помни десет пароли за десет различни услуги, обслужван е през "едно гише", не звъни на отделни доставчици и т.н. И явно линейната и платената телевизия заедно с интернет остават константни като услуги за всяко домакинство, те просто са включени в семейния бюджет. След това идва стриймингът, който често зависи и от предложенията и премиерите за съответния месец. Така че не виждам задаващ се cord cutting, просто хората искат да имат опции и да избират. Очевидно вече има и далеч по-смарт начини да се продава съдържание през линеен абонамент. Не мисля, че хората приемат пакет с 200 канала само защото операторите им го налагат. Те просто искат да ги имат всичките. Въпросът е как да надградиш тези предложения, за да предложиш по-добра стойност, а потребителят да не мисли, че нещо му отнемаш. И затова смятам, че в WBD можем да предложим много - имаме HBO, имаме спорт, имаме лайфстайл, имаме Discovery. Много от тези предложения се справят добре и през линейна телевизия. За съжаление все още не предлагаме Discovery+ в този регион като стрийминг, а линейните канали са много силни. В това отношение HBO вече е доста напред, защото потребителят има достъп до тази услуга през всякакви канали. Дори аз често се усещам как гледам някоя филмова премиера през телевизията, макар да имам стрийминг.

Като стана дума за Discovery+, как се променя потреблението на спортно съдържание след навлизането на все повече технологии? Например ще се променят ли навиците на гледане на мачове по телевизията, какво се случва с Pay-per-view (PPV) събитията и т.н.?

Има две неща при спортното съдържание. Да, от една страна, са технологиите, а от друга, парите. Всеки знае, че спортните права са много скъпи и все още е под въпрос как най-добре могат да бъдат монетизирани. Всеки - от телевизиите до доставчиците, иска да намери най-добрия модел за монетизирането им. И когато плащаш много пари за права, означава, че трябва да искаш пари и от потребителите. И точно тук е големият въпрос. Лично мое мнение е, че традиционно PPV моделът работи много добре в несезонни събития като боксови мачове. Но сезонните спортове не работят добре с такъв модел. Не че не може да бъде направено, но ще е скъпо. И затова доставчиците трябва да мислят кой е най-добрият начин. Има спортове, които създават общност и са най-добри за гледане в общност. И затова такива спортове ще останат и в бъдеще по телевизията. Не мисля, че този тип на гледане на спорт ще изчезне, и затова ще има различни модели за предлагане на спортно съдържание. Естествено, телевизиите трябва да знаят кой е най-добрият начин за монетизиране. Затова като допълнение има и дигитални разговори - хора, които искат само най-добрите моменти от даден мач, други обсъждат в Twitter/X или TikTok и т.н. И трябва да отговориш на всички тези желания. Но за истинския спортен фен, който иска да гледа даден спорт от началото до края, всичко ще опира до продукцията и достъпа, които предлагаш. Така че спортното съдържание ще продължи да съществува под различни форми. Американският пазар е съвсем друга тема, но в нашия регион в зависимост от оператора продължаваме да получаваме спортните канали в абонаментния си пакет на цена, която клиентът може да приеме.

В нашия случай Eurosport e изключително добър бранд, който е във всеки дом и който успя успешно да се наложи и в дигиталната сфера.

Немалко потребители плащат за няколко отделни стрийминг услуги. Смятате ли, че в бъдеще ще има повече начини платформите да се предлагат в някакъв пакет, който да е удобен за потребителите, предвид и инфлацията през последната година?

В индустрията от години се говори за някакъв вид агрегация на съдържание. А в случая дори не става и дума толкова за инфлацията, колкото за прекалено много съдържание. При нашето натоварено ежедневие колко можеш да изгледаш? Така че е нормално клиентите да започнат да оптимизират потреблението си. И при условие че линейната телевизия остава константна величина, е нормално пазарните играчи да обмислят някакви хибридни партньорства. Друга важна част ще е локалният елемент - дали имаш локален стрийминг и съдържание. И третата важна част е свързана с оптимизацията - кой ти дава най-добро качество за парите. И смятам, че това сме ние. Видяхме как HBO прехвърли хората от линейна телевизия към стрийминг. И в крайна сметка след сливането вече говорим за една услуга, комбинираща много неща на едно място, която постепенно ще бъде налична в повече държави.

Интервюто взе Константин Николов

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cccd avatar :-|
    cccd
    • - 2
    • + 7

    Българите ползват платена телевизия, защото друга няма. Беше направено всичко възможно безплатната наземна цифрова телевизия да бъде саботирана, като бъде дадена в ръцете на монополист (НУРТС), за да продължават българите да плащат за кабелна/сателитна телевизия. България продължава да е една от малкото държави в целия свят с празен наземен дигитален ефир.

    Нередност?
  • 3
    gun avatar :-|
    gun
    • - 5
    • + 4

    До коментар [#1] от "cccd":

    БНТ 1,2,3, НОВА ТВ, БТВ, НОЕА НЮЗ, БГ ОН ЕЪР... Това не е празен ефир. Това са на практика всички телевизии, по които си струва да гледаш нещо. Е, липсват Евроком и ТВ 1. Но всичко останало е боза. Аз не плащам за кабел, гледам горните канали и ми стигат. Освен това имам сат.чиния и имам новинарските канали. Филми имам на дискове и... Не казвам, че да не дойдат от ГДБоП;))) А българинът обича да плаща за глупости като Слави, цигари, бензин. Но всеки сам си преценя:)))

    Нередност?
  • 4
    uys1511761111541407 avatar :-P
    Emil Dimov
    • - 2
    • + 2

    Интервю | Кенечи Белушевич, Warner Bros. Discovery: Българите още ползват платената телевизия ?!

    ми сигурно след като "бабичките" опс да не обидим някого? казват че се били "греели" на телевизора!
    Много от хората с които говоря казват че не гледат телевизия и това е нормално, защото там с малки изключения са големи бози и ако си имаш интернет можеш да гледаш много неща стига да знаеш как?! и не ти трябва да се набутваш с платената телевизия (ха-ха=ах!)

    Нередност?
  • 7
    oilumiun12 avatar :-|
    oilumiun

    Всеки знае, че спортните права са скъпи и остава въпросът как най-добре да се правят пари. https://fnafpro.io

    Нередност?
Нов коментар