🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Колко синьо е в синята зона

Паркирането в центъра на София все още не е изгладено от неуредици

Тръгни, ако можеш    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На входа на Центъра на градска мобилност на ул. "Будапеща" в София доскоро имаше бележка "Тук не е психодиспансерът". Тя беше поставена заради близостта на съответното здравно заведение на съседната улица "Искър". Но на всеки занимавал се с общинското предприятие преспокойно може да бъде поставена психиатрична диагноза. Паркирането в центъра на София никога не е било лесно. Но въпреки добрата идея за облекчаване на натовареното движение недомислиците около синята зона могат да скъсят живота на всеки шофьор.

Максималният заплатен престой на едно паркомясто в синя зона е два часа. Това правило никога не се е спазвало и стига да си плащате, може да стоите и по цял ден. Трябва обаче да си плащате, в противен случай ви слагат скоби. И тук става интересно. Ако много бързате и искате да си платите глобата от 10 лв., няма гаранция, че това ще стане на часа. Според наредбата на Столичния общински съвет времето за реакция на eкипа за сваляне на cкобата е "не повече от един час след получаването на сигнал от водача, собственика на ППС или диспечера". Проблемът е, че има случаи, когато шофьорът чака по половин час да се свърже само с диспечера, защото системата е натоварена. Оттам - още време до чакането на екипа. Според юристи, ако забавянето е голямо, шофьорът може да си търси правата в съда с искания за пропуснати ползи - например изпуснат полет или важна сделка. Тогава изрично трябва да докаже точно какво и колко губи. Същото се случва и с вдигането на колата от паяк заради неплатено паркиране в синя зона или затрудняване на движението. Колата ви може да бъде вдигната във ваше отсъствие, при което трябва да се обадите на телефон 983 67 47 или да проверите на www.sofiatraffic.bg/bg/tow-away. Разбира се, всеки сблъсквал се със системата знае, че плаща 30 лв. за "евакуиране" на колата до наказателния паркинг и още по 2 лв. за престой на наказателния паркинг (при условие че в синята зона цената е левче на час). Преди време за неплатено паркиране и вдигане с паяк се плащаше и акт към КАТ, но тези разпоредби отпаднаха, тъй като имаше противоречие между общинските наредби и Закона за движение по пътищата.

При взимане на колата от наказателния паркинг е хубаво да огледате автомобила и за някакви драскотини или други щети, тъй като няма да можете да предявите иск, ако ги установите, след като сте напуснали паркинга. В случай на такива трябва да се обърнете към служителите на Центъра на градска мобилност и да сравните състоянието на колата по снимките, които те са направили при вдигането й. Тогава вече може да подадете жалба. В много от случаите с вдигнати коли много често собствениците първо се хващат за сърцето, защото мислят, че возилата са откраднати. Има и редки случаи, когато те си търсят правата в съда за морални вреди - стрес, нерви и уплаха. "В подобни дела (за морални вреди) българските съдилища присъждат минималните обезщетения от няколкостотин до хиляда лева", казва адвокат Михаил Екимджиев. Самият той има опит в тази сфера заради продължаващ спор с Центъра за градска мобилност и Столичната община: колата му беше вдигната през лятото от площадка на бул "Евлоги Георгиев", която е извън синята зона и на която няма никакви знаци за забранено спиране. "Това място се използваше за рекет", категоричен е юристът, който съди общината. После се оказа, че площадката е частен имот, върху който общината няма никакви права. Той е продаден на търг през 2003 г. от тогавашния областен управител на София-град Росен Владимиров, но и до днес стои неизползван. Екимджиев все още не е получил отговор от Столичната община и кмета Йорданка Фандъкова.  

Друг е въпросът дали неплатеното паркиране в синя зона изисква такива крути мерки като вдигане на автомобилите. "Самият замисъл на паяците в Европа е да се използват само когато колите пречат и има непосредствена опасност за движението", коментира Екимджиев. Скобите също са спорни и на всеки е ясно, че се налагат заради по-добра събираемост на парите от глобите. Но в повечето европейски столици санкцията е чрез фиш, след което, ако не се заплати в срок, следват тежки лихви.

Хубаво е да следите и дали сините зони не са в противоречие със Закона за движение по пътищата. Все още има табели за синя зона от 8.30 ч. до 18:30 ч., а отгоре им има знак "Забранено паркирането" с пояснение, че нарушителите се вдигат с паяк от 7.30 до 21.30 ч. Което означава, че като нищо може да ви вдигнат колата след 18 и 30 ч. Всъщност е заблуда мнението, че наказателните екипи на Центъра за градска мобилност работи до 19.30, когато изтича времето за служебните паркоместа. Истината е, че те работят до 21.30 часа.

За живеещите в районите със синя зона все още няма нова наредба. В момента те могат да паркират безплатно с копие от талона по местоживеене или със старите си стикери, за които преди се плащаше по 70 лв. на година. Те бяха отменени с решение на съда миналата година заради протестите на граждани, че има улици, на които няма достатъчно паркоместа за всички. В началото на годината беше предложено новата годишна такса за спиране в центъра по местоживеене да е 120 лв., но тя така и не влезе в сила. Идеята е да се паркира до края на улицата, на която живее собственикът на колата, като паркомястото никога не е гарантирано, особено на по-малките улички. Всеки дом има право на един място.

Естествено най-доброто решение на проблема с паркирането в София е построяването на подземни и надземни паркинги на ключови места в столицата - решение, което се отлага от всички кметове досега. Подобно предложение се обсъжда от години, но досега няма готови проекти освен вече готовите до метростанциите.

През миналата година приходите на "Центъра за градска мобилност" ЕООД от паркирането в синя зона са 8.48 млн. лв., с 2.8 млн. лв. повече от 2009 г. Това вероятно е станало заради увеличаването на синята зона, а не заради по-доброто управление на фирмата.  Почти непроменени са останали постъпленията от наказателните мерки, обозначени като "принудително евакуиране и специализирани паркинги": 1.415 млн. лв. спрямо 1.474 млн. лв. през 2009 г. Цената на услугите може и да бъдат увеличена през 2012 г., но шофьорите се надяват поне това да доведе до нови паркинги и паркоместа в София.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lorem_ipsum avatar :-|
    lorem_ipsum
    • - 3
    • + 4

    Надписът "Тук не е психодиспансерът" онагледява проблемът с бг администраторите - не те съществуват заради тебе, а ти заради тях. Ако целта им беше да помогнат на хората, щяха да сложат надпис къде е въпросният психодиспансер, напр. "Психодиспансерът е в съседния вход". Но не; целта на бюрократчетата е да им се махнеш от главата. А ако случайно ги обезпокоиш, важно е не да ти помогнат, а да могат да те унижат: "Ама не видяхте ли надписа, какво ме питате".

    Останалото от статията са глупости и мрънкане. Ако не ви кефят скобите и паяците, паркирайте правилно.

    Нередност?
  • 2
    agaidov avatar :-@
    arko
    • + 3

    http://talkinghead.blog.bg/
    І. Основните недостатъци на метода “Синя зона” са;
    1. Общините организирали предварителна продажба на “талони-билети”, например София не предлагат качествена услуга, защото действат дискриминационно към водачите на МПС дошли по работа с личен или служебен транспорт от провинцията в централната градска част, както от страната, така и от периферията на София. Възможността подобни водачи директно да бъдат рекетирани със заплаха за отвеждане на наказателен паркинг е много голяма, тъй като те са затруднени да си закупят бързо талони.
    2. “Въвеждането” на SMS плащане от мобилен телефон така като се прилага в момента липсва най-важното звено регистър/ статус регистър / за съхранение на данни (база данни back-office).
    3. Фалшифициране на талони/билети/ издавани за паркиране.
    4. Много високо е изкушението на служителя на терен, да му бъде платено на ръка, при заплахата от извозване в наказателен паркинг чрез т.нар. “паяци”.
    5. Липсата на интегрирана информационна система за следене натоварването на улиците, регистриране на най-честите нарушители и контрол върху приходите от паркирането и глобяването (регистър за съхранение на данни(база данни back-office).
    6. Липса на възможност за изграждане култура на движение и паркиране във водачите на МПС. Пример за това е гр. София, където хаоса при паркирането в централната градска част е пълен.
    7. Натиск върху общината от фирми инвестирали в т.нар. “паяци”, да се заложи на репресивни модели за организиране на дейността. По-точно, използвайки заплахата от вдигането на колите на наказателен паркинг, като основно средство за регулиране на оборота на коли, общината не реализира пълния потенциал от приходи възможен в София.
    “НЕ МОЖЕ ЛИЦЕ РЕГИСТРИРАНО ПО СМИСЪЛА НА ТЪРГОВСКИЯ ЗАКОН ДА НАЛАГА САНКЦИИ/ГЛОБИ/, ТОВА МОЖЕ ДА СТАНЕ САМО ОТ АДМИНИСТРАТИВЕН ОРГАН НА ОСНОВАНИЕ, УКАЗ, ЗАКОН, НАРЕДБА И Т.Н.

    Нередност?
  • 3
    agaidov avatar :-@
    arko

    В-к Капитал 2002 г. http://www.capital.bg/show.php?storyid=214613 В-к Дневник статия-анализи от 17.05.2004 г. http://www.dnevnik.bg/analizi/2004/05/16/157868_paeshki_resheniia_ili_raboteshta_strategiia/

    Нередност?
  • 4
    vanko62 avatar :-|
    vanko62
    • - 1

    до арко служител съм в синята зона и мога да ти кажа че мнението ти по точка 4 е доста смешно
    как си представяш че за 50ст ще стоя цял час да му пазя колата

    Нередност?
  • 5
    vens avatar :-|
    Christo Shemtov
    • + 1

    Къде могат да паркират безплатно живеещите в район със синя зона? На улицата, където им е постоянния адрес, или и на пресечките, или в целия административен район? Как стои въпросът, ако живеещ в синя зона има лизингов автомобил, който още не е на негово име? Ами ако автомобилът е на фирмата му?

    Нередност?
  • 6
    agaidov avatar :-|
    arko


    До vanko62,
    Твои колеги от англо-саксонските държави нямат този ваш проблем. Заплатите им са достатъчно високи. Тук продължава соц-милиционерската практика на управление.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал