🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Такса или данък паркиране?

Местата с платено паркиране в центъра на София стават по-скъпи и ще работят с удължено време

Претрупването с указателни табели и знаци – една от "екстрите" на платеното паркиране
Претрупването с указателни табели и знаци – една от "екстрите" на платеното паркиране
Претрупването с указателни табели и знаци – една от "екстрите" на платеното паркиране    ©  Надежда Чипева
Претрупването с указателни табели и знаци – една от "екстрите" на платеното паркиране    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Защо софийската община разширява синята зона и в събота? За да събира повече глоби от петъчните купонджии, които са забравили къде са паркирали.

Този е един от меките коментари от засегнати софийски шофьори след решението на Столичната община да повиши таксата за паркиране на два лева. Така София се изравнява по цени с градове като Рим или с горната част на Манхатън в Ню Йорк. Което само по себе си не е нито лошо, нито добро. Важно е какво се цели с тази мярка.

Стимулиращото "поскъпване"

След разгорещени дебати мнозинството в общинския съвет "реши" проблема с продължаващия натиск от автомобилисти, които искат да паркират в центъра, като прие няколко нови разпоредби. Те трябва да влязат в сила от 1 септември.

Едното е разделянето на досегашната синя зона на две – "синя" и "зелена". Първата ще обхваща историческият център на града, както и улиците около Военномедицинска академия, а във втората попадат териториите от т.нар. широк център. Цената, действието на зоните, както и разрешеното време за престой ще са различни за двете. В "синята" паркирането ще струва 2 лв., престоят ще е ограничен до два часа. Зоната ще работи от 8 ч до 19 ч от понеделник до петък, и от 8 ч. до 14 ч. в събота. "Зелената зона" ще е с цена от 1 лв., максимален престой до 3 часа и работно време от понеделник до петък от 8 ч. до 19.00 ч.

Промяна има и при поставянето на скоба – това ще струва 30 лв., освобождаването на колите от т.нар. наказателни паркинги също ще е на по-висока цена – 60 лв. "Паяците" обаче няма да репатрират автомобилите по всяко време, а само след 19 ч., за да не затрудняват дневния трафик.

Резултатът от тези промени според столичния кмет Йорданка Фандъкова ще е, че хората ще бъдат стимулирани да ползват градски транспорт и ще се ограничи влизането на коли в идеалния център на града.

Подобрено движение или просто данък паркиране

Макар и облечени с "добри намерения", промените според опонентите на решението са прибързани, изпреварват други неотложни мерки, които общината трябва да предприеме, и са икономически необосновани.

"По принцип съм "за" разделянето на досегашната зона, защото определено централната градска част е много силно натоварена и е оправдано там да бъде малко по-скъпо. Не съм съгласен обаче с цената от 2 лв., тя не е съобразена с възможностите на българския шофьор", казва Вили Лилков, общински съветник от ДСБ.

Разликата между таксата и данъка е, че първият цели да постигне конкретни резултати, а последният - просто да събере пари. В случая с повишаването на цената за синята зона не се решават много проблеми - много тротоари в центъра ще продължат да бъдат паркоместа, градският транспорт - лош, а няма да има смислена система, която да насърчава софиянци да паркират в подземните паркинги. За да се ползват някои от буферните паркинги, от които да хванат метрото, много столични шофьори първо ще трябва да се отдалечат от центъра, което е не само загуба на време, но и допълнителен принос към задръстванията.

"Преди да се опиташ да ограничиш влизането на коли в центъра на града, трябва да си осигурил на хората добър, качествен, чист и бърз градски транспорт. Да имаш изградени ленти за трамваите, автобусите, да имаш метро във всички посоки на града, буферни паркинги... Това обаче все още го няма", е мнението на общинския съветник от ВМРО Ангел Джамбазки. Според него проблемът със синята зона не може и не бива да се вади и разглежда самостоятелно, защото той е част от генералния проблем с транспорта и трафика в София. Джамбазки каза още, че според него механичното вдигане на цените на час престой и санкциите за неправилно паркиране няма да решат други важни неуредици на самата досегашна "Синя зона" - толерирането на по-дълъг престой от регламентирания и завземането на цели улици от места, отредени в нарушение на всякакви разпоредби за служебен абонамент. Последният обаче се оказва златната кокошка за Центъра за градска мобилност, защото именно приходите от него позволяват на дружеството да излиза на положителен баланс, казват общински съветници от опозицията. Поради раздутите разходи на синята зона SMS-ите и талоните за паркиране всъщност почти не генерират доход за общината.

Перо "Служебен абонамент"

Освен цените за кратковременно паркиране общинските съветници от ГЕРБ приеха и увеличение на заплащането при ползване на служебни места на абонамент. Те гласуваха увеличение на месечната такса на служебните абонаменти и така цената на месец за новата "синя зона" от септември ще е 650 лв., а за "зелената" - 450 лв. Това стана въпреки категоричното настояване на опозицията "служебният абонамент" да отпадне изцяло и като понятие, и като възможност. "Според мен този регламент е незаконен, защото той предполага отдаване под наем на публична общинска собственост, каквато са улиците и площадите без правните основания, разписани в Закона за общинската собственост", казва Вили Лилков. Той е на мнение, че освен всичко друго "служебният абонамент" предполага и един по-особен начин на обозначаване на зоната. "Това е предпоставка за цялостно "замърсяване" на визуалната среда, претрупването с указателни табели и знаци. Всичко това пречи на едно модерно и единно обозначаване на зоната", допълва Лилков. Друга недобре обмислена промяна според него е цената на винетния стикер за паркиране по местоживеене.

След решението на мнозинството в общинския съвет живеещите в центъра на София ще плащат от септември по 15 лв. за месечна винетка за първия си автомобил и по 45 лв., ако имат втори. Таксите за хората от широкия център ще са съответно 10 и 30 лв. Със стикерите те ще могат да паркират автомобила си безплатно, но само в карето по местоживеене. Ако в този периметър няма свободно място, ще важат условията за съответната зона. "Според мен цената на винетния стикер не е обоснована и не е съобразена с платежоспособността на хората", казва Вили Лилков. Според него таксата от 150 лв. на година се изравнява с данъка на едно двустайно жилище и това е крайно неприемливо.

27 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gmalinov avatar :-|
    gmalinov
    • - 5
    • + 16

    Край няма тази епопея, а така като гледам... и решения. Трафик пак ще има, местните пак ще негодуват (и с право), а "Паркинги и гаражи" ще продължат да богатеят безотчетно!

    Нередност?
  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 10
    • + 28

    Не трябва да има паяци. Трябва да е като в САЩ - слагат ти глобата на предното стъкло и готово. И по тротоарите и градинките също. След като няма място за паркиране в центъра при 1 лев на час е нормално цената да стане 2 лева на час. Местните в центъра няма какво да се оплакват - там не е за всеки. Живееш в скъп имот значи имаш пари за паркинг - другият вариант е гараж да си имаш. Който му е скъпо не е за центъра. Тъжна картинка е този център - скъпи жилища, разпадащи се, за последно почиствани преди 30 години.

    Нередност?
  • 3
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • - 14
    • + 19

    Апартамент за 200 хиляди лева пък да няма 150 за паркинг на година...
    Хайде бе

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 26

    Същият принцип трябва да се пренесе и в кварталите извън центъра, защото там положението не е по-розово. Има ред бизнес центрове, административни сгради и др. средища, които правят живота на съседите ад. Около Агенция по вписванията в "Гео Милев" - доскоро тихият квартал е удавен в коли на служители и посетители. Бизнес паркът около "Токуда" - в радиус от 500 метра всичко е в паркирали коли, включително шубраците на парка. Здравната каса на "Кръста" - подобна работа... Но в същото време градският транспорт трябва да се отвори за частен капитал, по примера на Хонг-Конг. Който частник иска да вози пътници и има нов автобус/микробус - да си сложи номер на линията и да почва за своя сметка. Без никакви монополи, концесии и централни транспортни схеми. Защото сегашният градски транспорт на София е следващото БДЖ - бомбата цъка неумолимо...

    Нередност?
  • 5
    zvetan avatar :-|
    Florentin
    • - 8
    • + 12

    До коментар 3 от Батков-вън.Е,това си е чиста злоба породена от завист.Ами нали затова данък сгради е по голям, а от там и с нищо не обоснованите промили за такса смет.Излиза,че живущите в центъра още веднаж ще бъдат дискриминарини,защото са дръзнали да живеят там и с допълнителни винетки за колите си.Защо?Защото на некъдърната ни администрация и трябват още пари за "бонуси".Мисля че в случая Омбустмана трябва дасе самосезира.

    Нередност?
  • 6
    tukashen avatar :-|
    tukashen
    • + 2

    10.03.2012.тукашен:Всеки който притежава бдителност срещу домогванията, обикновенно с добри намерения ,до кесията му може да се позове на Решение №15599/17.12 .2009 на ВАС а.дело с № 6988/2009 което постановява-О Т М Е Н Я н-ба за изменения и допълнение на н-бата за организация на дв-то на територията но соф. община в частта"Режим на платено преференциално паркиране на ППС по постоянен адрес" и да поиска от съдия прекратяване на незаконните действия(АПК ЧЛ.250.АЛ1) при наличието на присъдено нещо.ИСКАНЕТО СЕ РАЗГЛЕЖДА НЕЗАБАВНО-Чл.252.ал.2 .

    Нередност?
  • 7
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 6
    • + 8

    До коментар [#5] от "zvetan":

    Данък сгради е за имота, не е за паркиране извън имота. Да не говорим, че данък сгради е символичен в България. На всякъде другаде е около 1% от цената на имота. А в центровете на градовете даже и повече.

    Нередност?
  • 8
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 7
    • + 3

    До коментар [#5] от "zvetan":

    В центъра дупки по улиците няма, за разлика от кварталите. Не че е много, но за тези сивмолични данъци - толкова.

    Нередност?
  • 9
    minimala avatar :-@
    minimala
    • - 10
    • + 7

    НИКОЙ НЕ МОЖЕ ДА МЕ СТИМУЛИРА ДА ИЗПОЛЗВАМ ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ, КАТО МИ ЗАБРАНИ НЕЩО!!! ИЛИ КАТО МИ ИСКА ПАРИ ЗА ДА ПАРКИРАМ. Пак ще карам кола, пак ще паркирам. Не могат да ми искат 1 лев за да паркирам на улицата, при положение, че а/ няма алтернатива, и б / не е уредено заобикалянето на центъра за достигане до други квартали. Нека направим гражданско сдружение за прекратяване на архитектурни, градоустройствени и икономически безумици в София! Аз се движа с кола, няма да почна да се движа с рейс, моля Ви се, Г-жо Фандъкова, не разсъждавайте по този начин! Работя в Индустриален Клъстер Електромобили, АВТОМОБИЛИТЕ ЩЕ СТАВАТ ВСЕ ПОВЕЧЕ И НЯМА ДА ЗАМЪРСЯВАТ, ВСЕКИ ЩЕ ИМА ЛИЧНА КОЛА И НИКОГА, АМА НИКОГА ХОРАТА НЯМА ДА ПОЧНАТ ДА СЕ ВОЗЯТ НА ТРАНСПОРТ, СЛЕД МАСОВОТО ИМ НАВЛИЗАНЕ. ТОВА БЯХА ПОЛИТИКИ ОТПРЕДИ 10 ГОДИНИ МИСЛЕТЕ ЗА ОГРОМНИ, МАСОВИ ПАРКИНГИ И ЗА МНОГО ГЪСТО МЕТРО.

    Нередност?
  • 10
    minimala avatar :-@
    minimala
    • - 3
    • + 6

    И ОЩЕ НЕЩО, ПАК С ГЛАВНИ БУКВИ:
    НЕКА ВСЕКИ СЕ ЗАГЛЕДА КАК РАБОТЯТ СФЕТОФАРИТЕ ПО ГОЛЕМИТЕ КРЪСТОВИЩА И ДА ПОТЪРСИМ СМЕТКА НА ОБЩИНАТА ЗАЩО ЦЕЛЕНАСОЧЕНО ПРИЧИНЯВА ЗАДРЪСТВАНИЯ! ТОВА Е ОТ ОКОЛО ПОЛОВИН ГОДИНА!!!

    Нередност?
Нов коментар