🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Глобалните лидери - инвестиционна стратегия за търпеливи

Най-големите компании дават възможност за дългосрочна доходност без излишни движения и риск

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Най-големите компании в света винаги са интересни. Те са във фокуса на вниманието, което, съчетано с размера им, ги прави предпочитана дългосрочна инвестиция, която не изисква специализирани познания за инвестиционна оценка. Да се заложи на пазарните лидери е стратегия, която далеч не е лишена от смисъл. Тя не е агресивна и едва ли може да предложи доходност, надхвърляща пазарната, но и управлението й не е толкова трудно.

Компаниите, които са на върха, обикновено са символ за състоянието на икономиката към дадения момент и за това кои са нейните основни кръвоносни системи. Разместванията по върха на класацията не са резки и в общи линии могат да бъдат предвиждани, тъй като достигането на висока пазарна стойност отнема време. Ако успеем да разгадаем това, дори да не го направим в съвсем начален стадий на промяна, можем да получим добра възможност за доходност.

Инвестиционната стратегия в акции на глобални лидери има висока популярност. Към нея се насочват дългосрочни вложения основно на инвеститори, които нямат ресурсите - познания или време, сами да управляват спестяванията си. Главната цел на такава стратегия е да се използват предимствата, които имат пазарните лидери - стабилност, предвидимост на резултатите, голям пазарен дял, при по-ниско ниво на риск.

Как да инвестираме в глобални лидери?

Самостоятелно чрез търговия с акции или договори за разлика (CFD). Добра практика е да добавяме втората и трета компания в избрания сектор към портфейла. Така общият риск значително ще се понижи.

Пасивно чрез борсово търгувани фондове (ETF) или взаимни фондове. Предимството на първите е в по-ниските разходи, докато взаимните фондове предлагат повече сигурност заради регулаторните изисквания.

Кои са лидерите в момента? Най-големите пет компании в света сега са свързани с дигиталния бизнес. Преди десет години обаче ситуацията далеч не беше такава. Да се върнем обратно в 2006 г. и да видим кои бяха тогавашните господари.

2006-а: кредити и петрол

Световната икономика върви стремглаво нагоре, търговията се развива, а в САЩ ипотечният балон е съвсем близо до зрелищното си пръсване. Икономиката изглежда здрава. Компаниите, които обират инвеститорския интерес, са тези, от които практически зависи благоденствието – петролните гиганти и основните кредитори – банките.

В този момент класацията на десетте най-големи компании в света включва четири енергийни компании и три банки. Останалите са General Electric, Microsoft и Pfizer.

Причините са ясни – петролните гиганти и банките са безспорните фаворити на инвеститорите – стабилни, със сигурни и растящи приходи и раздаващи щедри дивиденти. Банките се радват на раздуването на ипотечния балон в САЩ и манията по секюритизацията, а енергийните компании – на психозата, че петролът е на привършване.

Превъртаме напред – 2016-а

Петте най-големи компании в света са свързани с дигиталния бизнес. Петролните гиганти един по един са отпаднали от топ 10, където вече няма нито една банка. Apple, Facebook, Alphabet, Amazon и Microsoft са новите властелини на пазара. При това заедно петте компании струват почти колкото целия топ 10 през 2006 г.

Как се стигна до преобръщането на класацията е въпрос, който дава посока и на разсъжденията как да забележим бъдещи промени в икономическите условия.

Привидно безоблачната икономическа обстановка на 2006 г. крие няколко риска. При банките все по-настойчиво се появяват сигнали, че секюритизацията излиза извън разумните граници, а на пазара се появяват все по-странни банкови продукти, които никой не разбира. Петролните компании пък са на върха, борейки се за изчерпаем и ограничен ресурс.

Докато погледите на инвеститорите са насочени към петрола и банките, се заражда тенденция, която съвсем за кратко ще преобърне статуквото – дигиталните технологии са във възход. Борейки се за все по-голяма ефективност и търсейки бизнес модел, инвеститорите в технологии, изглежда, са научили тежък урок от спукването на балона от 2001 г. За да бъде успешен, един продукт трябва да решава реални проблеми на потребителите.

Интернет постепенно набира сила – технологията се развива и компаниите напипват начина, по който да достигат до клиентите си. Започва трансформация на индустрии, предстои истинската дигитална революция.

През 2016 г. бизнесът вече е променен. Десетилетие по-рано за разрастването на компания от традиционната търговия например е от ключово значение откриването на нова локация, а това е свързано с инвестиции, хора и логистика. При дигиталните компании ситуацията е друга – те могат достигнат до много повече клиенти със своите услуги и да се възползват от икономиите на мащаба. Дигиталните компании цъфтят и благодарение на специфичните услуги, които предлагат. Бизнес моделите на петте големи са съвсем различни, което ги отличава от директно конкуриращите се гиганти на миналото.

Какво се случи

Катализатори на промяната станаха кризите от 2001 и 2008 г. Спукването на технологичния балон през 2001 г. извади от пазара компаниите, които не притежаваха реален и устойчив бизнес модел. Това накара Google, Amazon, Apple и Microsoft да потърсят нови възможности и даде възможност за възхода на Facebook.

Кризата от 2008 г. пък притисна банките, поставяйки ги на ръба на оцеляването, като вече почти десетилетие продължава адаптацията на сектора към новите реалности. При енергийните гиганти ударът от 2008 г. също беше оглушителен. Сривът при петрола от 150 до 30 долара за барел направи огромна част от новите инвестиции нерентабилни, което, съчетано с тенденцията към ВЕИ и ефективност, сякаш завинаги ги извади от списъка с инвеститорски предпочитания.

Какво предстои

По всяка вероятност клубът на най-големите компании през следващите години ще продължи да приема представители на дигиталния бизнес. Трансформацията към споделена икономика и интернет на нещата ще са в основата на бизнес моделите поне през следващото десетилетие. Фармацевтиката и биотехнологиите също са сектори, които дават заявки за глобално господство, отново заради икономиите от мащаба и напредъка на технологиите.

Какво да следим, за да не изпуснем тренда

За да напаснем инвестиционната стратегия за следване на глобалните лидери, трябва да насочим усилията си към:

- Проследяване на IPО-тата и компаниите, които излизат на борсата

- Кои са бизнес моделите, които взимат превес, и как те привличат клиентите си

- Какви са входните бариери за навлизане в новите горещи сектори

- Какви са предпочитанията на потребителите
Все още няма коментари
Нов коментар