Проблемите на пекарните за кафе нарастват заради ограниченията във Виетнам
Мерките срещу вируса в азиатската страна допълват метеорологичните проблеми в Бразилия
Надежда Кашилска
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Водещите пекарни на кафе понасят удар, тъй като строгият локдаун във Виетнам, вторият по големина производител на кафе в света, доведе до по-високи цени на суровината заради притеснения относно доставките за износ. Виетнам е водещият износител на кафе робуста - зърното с горчив вкус, използвано за разтворимото кафе, както и в някои смеси за еспресо. Рязкото нарастване на заразените с Covid-19 и недостигът на ваксини накараха виетнамското правителство да наложи ограничения на пътуванията в районите на производство."Съществуват сериозни притеснения, че може да не успеете да транспортирате кафето си извън страната", казва Карлос Мера, анализатор в нидерландската банка Rabobank.
В петък бенчмаркът на фючърсите на робуста достигна четиригодишен връх от 2043 долара за тон - скок с почти 50% от началото на годината, пише Financial Times. Повишаването следва покачването на цените на арабиката до седемгодишен връх през юли, след като нетипични за сезона студове в Бразилия удариха дърветата, които вече бяха пострадали от суша.
Докато много пекарни имат сключени споразумения за хеджиране, които ги спасяват от колебанията в цените на кафето, анализаторите започнаха да понижават прогнозите за печалбата на някои компании.JM Smucker, американската хранителна компания, която стои зад кафенетата Folgers и Dunkin', миналата седмица отчете 17% спад на тримесечните печалби за своя бизнес с кафе в сравнение с година по-рано. Компанията също така намали очакванията си за целогодишната печалба с 5%, до 8.25-8.65 долара на акция, отчасти поради "множество екстремни метеорологични събития", които "са повлияли на ключови стоки, важни за нашия бизнес".
Сред компаниите с дългосрочни договори за хеджиране се нарежда Starbucks, които няма да усетят последиците от по-високите цени на международните стокови пазари. В края на юли от Starbucks заявиха, че цената на тяхното кафе ще остане непроменена до септември 2021 г., както и през следващата им финансова година.
Други компании, включително JM Smucker, са повишили цените си на дребно, за да укрепят маржовете, притиснати от по-високите разходи за кафе. Германският Tchibo, водеща кафе пекарна и търговец на дребно, и японската UCC Coffee бяха принудени да обявят увеличение на цените на дребно.
JDE Peet's, кафе пекарната на второ място след Nestlé и собственик на марките кафе DouweEgberts и Stumptown, заяви по-рано този месец, че е направила "доста добро хеджиране" и преговаря с търговците на дребно за цените. Въпреки това някои анализатори очакват рязкото покачване на цените на кафените зърна да се отрази на маржоветена листваната в Амстердам група. "Като се има предвид темпът на инфлация на кафето досега, смятаме, че е малко вероятно JDE Peet's да успее да възстанови пълния ефект от инфлацията през финансовата 2022 г.", заявиха анализатори от базираната в Хамбург банка Berenberg, които намалиха прогнозата си за печалбите на компанията.
Сега експертите са съсредоточени върху Бразилия. Очаква се дъждовният сезон да започне в началото на септември, което ще бъде от решаващо значение за кафеените дървета, преживели сушата и студовете през изминалата година. "Дъждовете ще бъдат изключително важни, за да се събудят спящи дървета и да се стимулира цъфтежът, да се възстанови почвената влага и растежът на листата, които дърветата са загубили заради студа", твърди Иля Бизов от търговеца на кафе Sucafina.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.