🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Проблемите на пекарните за кафе нарастват заради ограниченията във Виетнам

Мерките срещу вируса в азиатската страна допълват метеорологичните проблеми в Бразилия

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Водещите пекарни на кафе понасят удар, тъй като строгият локдаун във Виетнам, вторият по големина производител на кафе в света, доведе до по-високи цени на суровината заради притеснения относно доставките за износ. Виетнам е водещият износител на кафе робуста - зърното с горчив вкус, използвано за разтворимото кафе, както и в някои смеси за еспресо. Рязкото нарастване на заразените с Covid-19 и недостигът на ваксини накараха виетнамското правителство да наложи ограничения на пътуванията в районите на производство."Съществуват сериозни притеснения, че може да не успеете да транспортирате кафето си извън страната", казва Карлос Мера, анализатор в нидерландската банка Rabobank.

В петък бенчмаркът на фючърсите на робуста достигна четиригодишен връх от 2043 долара за тон - скок с почти 50% от началото на годината, пише Financial Times. Повишаването следва покачването на цените на арабиката до седемгодишен връх през юли, след като нетипични за сезона студове в Бразилия удариха дърветата, които вече бяха пострадали от суша.

Докато много пекарни имат сключени споразумения за хеджиране, които ги спасяват от колебанията в цените на кафето, анализаторите започнаха да понижават прогнозите за печалбата на някои компании.

JM Smucker, американската хранителна компания, която стои зад кафенетата Folgers и Dunkin', миналата седмица отчете 17% спад на тримесечните печалби за своя бизнес с кафе в сравнение с година по-рано. Компанията също така намали очакванията си за целогодишната печалба с 5%, до 8.25-8.65 долара на акция, отчасти поради "множество екстремни метеорологични събития", които "са повлияли на ключови стоки, важни за нашия бизнес".

Сред компаниите с дългосрочни договори за хеджиране се нарежда Starbucks, които няма да усетят последиците от по-високите цени на международните стокови пазари. В края на юли от Starbucks заявиха, че цената на тяхното кафе ще остане непроменена до септември 2021 г., както и през следващата им финансова година.

Други компании, включително JM Smucker, са повишили цените си на дребно, за да укрепят маржовете, притиснати от по-високите разходи за кафе. Германският Tchibo, водеща кафе пекарна и търговец на дребно, и японската UCC Coffee бяха принудени да обявят увеличение на цените на дребно.

JDE Peet's, кафе пекарната на второ място след Nestlé и собственик на марките кафе DouweEgberts и Stumptown, заяви по-рано този месец, че е направила "доста добро хеджиране" и преговаря с търговците на дребно за цените. Въпреки това някои анализатори очакват рязкото покачване на цените на кафените зърна да се отрази на маржоветена листваната в Амстердам група. "Като се има предвид темпът на инфлация на кафето досега, смятаме, че е малко вероятно JDE Peet's да успее да възстанови пълния ефект от инфлацията през финансовата 2022 г.", заявиха анализатори от базираната в Хамбург банка Berenberg, които намалиха прогнозата си за печалбите на компанията.

Сега експертите са съсредоточени върху Бразилия. Очаква се дъждовният сезон да започне в началото на септември, което ще бъде от решаващо значение за кафеените дървета, преживели сушата и студовете през изминалата година. "Дъждовете ще бъдат изключително важни, за да се събудят спящи дървета и да се стимулира цъфтежът, да се възстанови почвената влага и растежът на листата, които дърветата са загубили заради студа", твърди Иля Бизов от търговеца на кафе Sucafina.

Все още няма коментари
Нов коментар