🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Лошото време в Бразилия ще покачи рязко цената на кафето

Очакваният са ръстът да продължи

Най-лошото застудяване в Бразилия от 1994 г. насам доведе до внезапен скок в цената на зелените кафеени зърна, които достигнаха най-високата цена от почти 7 години.
Най-лошото застудяване в Бразилия от 1994 г. насам доведе до внезапен скок в цената на зелените кафеени зърна, които достигнаха най-високата цена от почти 7 години.
Най-лошото застудяване в Бразилия от 1994 г. насам доведе до внезапен скок в цената на зелените кафеени зърна, които достигнаха най-високата цена от почти 7 години.    ©  Reuters
Най-лошото застудяване в Бразилия от 1994 г. насам доведе до внезапен скок в цената на зелените кафеени зърна, които достигнаха най-високата цена от почти 7 години.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Най-опустошителната слана от десетилетия в най-големия производител на кафе Бразилия, както и рекордните разходи за превоз заради коронавируса ще доведат до скок в цените на дребно до рекордни нива през следващите седмици. Това допълнително ще се отрази на т.нар. потребителски пазарни кошници след видимия ръст в цените на други продукти като хляб, растителни масла и захарта. Индексът на световните цени на хранителните продукти на Агенцията на ООН за юли показа годишен ръст от 31%.

Най-лошото застудяване в Бразилия от 1994 г. насам доведе до внезапен скок в цената на зелените кафеени зърна, които достигнаха най-високата цена от почти 7 години. Кафето арабика на борсата на ICE Futures в САЩ се удвои през последните 12 месеца, след като културите на сорта в Бразилия увехнаха след най-лошото суша в последните 90 години, съобщава Reuters. Степента на щетите все още не е ясна, но в райони, където кафеените дървета не са оцелели, може да отнеме до седем години, докато производството се възстанови напълно.

Прекъсванията на доставките, причинени отчасти от нарастващото търсене на потребителски стоки и недостатъчното кораби по време на пандемията, също доведоха до рязко покачване на разходите за транспортиране на зърна до големи страни консуматори в Северна Америка и Европа.

Търговците смятат, че въпреки че потребителите скоро ще трябва да плащат повече за закупуване на кафе от супермаркетите, цената на едно лате в големите вериги за кафе няма да се покачи на този етап.

"Печеното и смляно кафе в супермаркетите съдържа единствено кафе и опаковка. Вашето кафе в Starbucks може да не се покачи (толкова), защото плащате повече за магазина, безплатния интернет, преживяването", твърди източник на Reuters.

Данни, публикувани от Бюрото по трудова статистика на САЩ, показват, че средните цени на смляното кафе са се повишили до 4.75 долара за половин килограм през април, с 8.1% повече от миналата година, достигайки най-високото ниво от юли 2015 г.

В Бразилия, втората по консумация кафе в света след САЩ, цените на печено и смляно кафе са се увеличили с 3.4% през юни според статистическата служба IBGE. Очаква се да се покачат още. След сланата през юли бразилската група за производство на кафе Abic каза на производителите да анализират разходите си и да коригират съответно цените, за да запазят устойчивостта на бизнеса си. Компанията изчислява, че цените на зеленото кафе за печене в Бразилия са се увеличили с около 80% от декември до края на юли.

JDE Peet's, чиито марки включват Douwe Egberts, Kenco и Peet's, също отбелязаха, че през последните 12 месеца е имало рязко покачване на разходите за съставки, товари и други. "В исторически план значителните колебания в цените на зеленото кафе са се отразили на пазара (цените на дребно) и очакваме този прецедент да продължи", заявяват от компанията.

По-големи транспортни разходи

Повишаването на транспортните разходи, свързано с недостиг на контейнери за транспортиране, също ще изиграе важна роля за повишаването на цените. Кафето обикновено се превозва в контейнери за разлика от стоки като зърнените култури.

Карлос Сантана, главен търговец на кафе в Eisa Interagricola, звено на ECOM Trading, казва, че е много предизвикателно да се доставя кафе, особено в Америка. "Не е рентабилно да се използва този маршрут в момента. Пристанищата в САЩ са пълни, корабните компании не искат да превозват повече товари до там, така че те таксуват повече. Цените са повече от три пъти по-високи, отколкото преди пандемия", добавя той.

Тиаго Казарини, брокер на кафе в Бразилия казва, че дори да плащат много по-високите цени, за да си осигурят контейнер, износителите не смогват да ги натоварят в корабите. Казва, че проблемът е широко разпространен и засяга всички играчи. "Бразилия е такава логистична каша в момента. Имам кафе, което трябваше да пристигне преди два месеца, но още не съм го получил", каза един американски вносител на кафе.

Джулиан Томас, управляващ директор на Maersk Brazil, част от най-голямата контейнерна корабна компания в света, заяви, че "настоящите затруднения от ограничителните мерки по време пандемията и силното търсене също оказват влияние върху веригите на доставки в и извън Бразилия".

"Ние все още обслужваме нашите клиенти и можем да отговорим на нарастващото им търсене", казва той пред Reuters. Германският превозвач на контейнери Hapag Lloyd добави, че е имало закъснения за доставка на стоки, но определено "не само кафе".

Все още няма коментари
Нов коментар