🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Образцов дом

Пазарът на професионални домоуправители порасна заради Закона за етажната собственост

   ©  shutterstock
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Един млад бизнес получи нетрадиционен тласък - нов закон. Доскоро услугата фирма домоуправител изкушаваше малко кооперации. В новоприетия Закон за етажната собственост обаче бяха записани доста повече задължения и отговорности за хората, нагърбили се със задачата да представляват съседите си и да се грижат за общите части. Така домоуправителите доброволци намаляха и нарасна нуждата от външен изпълнител, макар и срещу заплащане. И оказва се, вече има дузина фирми, които предлагат такава услуга.

Всъщност законът беше приет още през май 2009 г., но действията трябваше да се случат отложено. С промени отпреди седмица парламентът удължи още малко този срок - до 30 юни тази година. Най-общо новостите в закона са няколко: за недобросъвестните съседи са предвидени наказания, трябва да се води домова книга, да се свикат общи събрания и да се изберат управителни съвети. Управителят на етажната собственост е натоварен с най-отговорните задачи. Освен да води документацията, да организира събрания и да пише протоколи, той трябва и да комуникира с всички подизпълнители като чистачи, електро- и асансьорни техници. Събирането на месечни такси за горепосочените услуги от живущите в блока при липсата на касиер също трябва да се върши от него.

Моят дом е техният бизнес

Повечето фирми, които са специализирани във фасилити мениджмънт (дейността по поддръжка на имотите), се появиха в последните две години. Освен тях на пазара има и тенденция строителни компании след предаването на жилищна сграда да предлагат на собствениците й помощ в стопанисването на общите части. Посредническите агенции за недвижими имоти също поглеждат към нишата дали заради спадналия брой сделки или заради нарастващия интерес към услугата професионален домоуправител.

Пакетите услуги, които предлагат тези фирми, са гъвкави и варират от събиране на такси, плащане на общи сметки за електричество, водене на домовата книга и представяне пред институциите до почистване (включително на снега), озеленяване и охрана. Предлага се и поддръжка на асансьори, като това се възлага на лицензираните фирми. Въпрос на общо решение е какъв пакет ще изберат собствениците и съответно колко ще плащат.

"Цените ни са от 15 до 18 лв. месечно на апартамент за най-базовите услуги, а при ползване на озеленяване и охрана - до 50 лв.", разказва Цветан Йолов, собственик на специализираната фирма "Добрите съседи". Тя е създадена през 2008 г., но вече обслужва около 20 кооперации. Почти толкова са и клиентите на "Green clean city". Техните цени са между 20 и 30 лв. на апартамент за всички услуги - представителство пред общината, почистване, плащане на сметки и др., но без охрана и портиер.

"Когато става въпрос за ремонт на общите части, хората искат възможно най-евтиното, а когато става въпрос за услугите са склонни да плащат и малко повече", обяснява управителят на фирмата Георги Съев.

Разпределянето на тежестта на плащане може да бъде формирана по три начина - на апартамент, на човек или според дела на собственост в общите части. Повечето договори се сключват за една година, а в най-масовия случай клиенти са новопостроените кооперации. В старите жилищни блокове още има известна степен патриархалност и господства мнението, че тази услуга може да се извършва безплатно или срещу символично заплащане от някой съсед, твърдят представители на компаниите.

И не говорят за това колко печелят. Малко, лаконично отговарят компаниите от бранша. "Фирмата ни все още не е излязла на печалба, но очакваме да започнем да печелим след две години", обяснява Цветан Йолов от "Добрите съседи".

И все пак конкуренция

Услугата е станала все по-разпознаваема, търсенето й се е повишило, а и конкуренцията се засилва, обобщават представители на специализираните компании.

"Преди време имаше само две фирми, а положението на пазара беше почти монополно, заради малкото предлагане. През миналата година се появиха доста нови малки компании, което е добре за качеството", коментира управителят на Green Clean City Георги Съев.

"Фирмата ни "Триумф консулт" се занимава със сделки с недвижими имоти от пет години, започнахме да предлагаме услугата професионален домоуправител преди две и от тогава търсенето й непрекъснато расте", разказва собственикът й Анатоли Лалчев. Около 30% ръст на клиентите през 2009 г. има една от по-старите фирми - "Бул сървисис", по данни на управителя й Момчил Иванов.

Сега предизвикателствата, които конкурентната среда налага, стават по-видими. Фирмите всячески се опитват да устоят на конкурентите си. Пакетите от услуги стават все по-разнообразни, включват се нови дейности, като например борбата с вредителите или ремонти. Мисли се и в посока качество на комуникацията, например чрез монтиране на информационни табла във входовете, изпращане на електронни писма за предстоящи дейности. Green clean city за улеснение са предоставили възможността за плащане по банков път и чрез e-pay, предлагат и застраховки на имущество, чрез договор, който имат със застрахователна компания.

"Да, имаме растеж от гледна точка на обекти, но колкото повече обекти, толкова повече разходи, а колкото приходи идват, идват и повече разходи, като прибавим и несъбираемостта на приходите, се оказва, че колкото изкарваме, го вкарваме обратно", коментира Съев въпроса за печалбата си.

Най-големият проблем в работата на фирмите остава събираемостта на таксите. Във всяка кооперация има поне 1% живущи, които отказват да плащат. Законът позволява те да бъдат подведени под отговорност, но разходите по съдебните дела практически обезсмислят това.

Възможности и заплахи

Естествено всички собственици на фирми за фасилити мениджмънт си задават въпроса как биха могли да развият бизнеса си. Това може да стане в посока франчайз, обяснява Георги Съев. Цветан Йолов разказва, че вече е получил запитвания от Варна, Велико Търново и Русе за извършване на дейност там. "Засега те са недостатъчни като брой, за да се разширим в тази посока, иначе защо не", казва той.

Според него все още има някои неща, които трябва да се подобрят, за да бъде този бизнес достатъчно успешен. Трябва да се помисли за някакво адекватно обучение на кадри, защото в момента фирмите решават този проблем с вътрешни обучения, което струва допълнителни усилия. Хората, които упражняват професията, трябва да имат освен познания в областта на управлението и минимално техническо образование, за да работят ефективно.

Други заплаха за бизнеса според Йолов е потенциалната възможност Законът за етажната собственост да остане само на хартия, тоест да не се спазва.

Конкуренцията засега остава между малките фирми, които отчитат повече клиенти. И вече имат страх - на пазара да навлезе голям играч, който да убие мечтите за растеж.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    бивш Домоуправител
    • + 18

    Много тежко ще бъде, да се разработи този пазар. Спомням си един младежки лагер, в който двама съученици още с настаняването си заявиха "претенциите": да не ги занимаваме с чистене. Или другите да чистят, или заедно да живеем в мръсотията, което не ги бъркало. Учудващо, повечето от останалите това и очакваха да чуят, за да въздъхнат с облекчение. Подът не видя метла 2 седмици. Докато бях домоуправител, същото се повтори с порасналите. Пари за асансьор нямам, ако ще го плащайт сами, ако ще го спирайте за всички. Да асфалтираме двора: я съм свикнАл да си паркирам у калта, ако искате праете си го вие....Дай да сменим щранговете: аз съм на 65 години, малко ми остана на тоя свят че и щрангове да сменям. Само че след 5 години кой го продаде за 100 хиляди евро, на кого децата се нанесоха да живеят, кой поусна наематели вътре, но никой не се сети да върне в общата каса парите за асфалта или за щранга. А иначе на драго сърце са се изфукали с тях, за да вдингат цената или наема.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Труден бизнес
    • + 6

    Труден бизнес е това , защото чипът не е сменен. Като си отраснал в панелна гарсониера и десетстаен да си вземеш, пак си оставаш пейзан и не ти се дават 10 лева "за блока".

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    as
    • + 4

    При монтирани 3 антени за интернет на блока и да ти искат пак двойно пари за всичко - на какво прилича това???

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    an
    • + 3

    Най-големият проблем в работата на фирмите остава събираемостта на таксите. Във всяка кооперация има поне 1% живущи, които отказват да плащат

    ей този въпрос няма отговор.
    и платен, и неплатен управител да има, като се запъне и каже "нЕма да плАтим"
    и се блокира системата.

    Нередност?
  • 5
    vladimiryosifov avatar :-|
    Владимир Йосифов
    • + 3

    В тозибизнес парите се взимат само какт ое при сделка с гърци :
    В брой и предварително !
    Ако не са платени такси за извършени услуги за няколко месеца - забравете печалба от дейността.
    Ако не са платени всички дължими суми до момента - няма да плащат и в криза.
    ---
    Не забравяйте и Нородопсихологията на българските селяни - днешни съсобственици в блокове и нови сгради. Нещем да плащам !
    ---
    Доверието се гради на база на платени суми !
    Всичко друго е " СВетло бъдеще ".
    ---
    Законъте е бомба със часовников механизъм. В определеният момент - избори - ще гръмнне и ще понесе хиляди парчета / човечета .

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    Стойнов
    • + 4

    До коментар [#5] от "Владимир Йосифов":
    Закона просто не върши работа защото няма съществена съставна част -административно наказателна. Т.е. няма я веригата - по закон правиш това, ако не го направиш дотогава следва еди какво си(глоба, затвор и т.н). И още как именно ще се изпълнява това "еди какво си". Без тези неща просто закона го няма. Кметовете ще организират събранията - отново как, кога по каква процедура - мрак не само в моята глава но и в общинските.

    Нередност?
  • 7
    malta avatar :-|
    Malta
    • - 1

    Касиер съм на входа и да ви кажа - нямам проблем със събирането на месечните вноски за почистване, поддръжка асансьор, електричество стълбище и асансьор. Когато става дума, обаче за наемателите - собственикът, който не живее в блока си пита ушите..Пусна 4 студентки в апартамента си, покрай тях преспиват и "студенти", пък си паркират колите направо в зелената площ или на пътеката, защото в Кюстендил те така си правели..Взеха да ми късат списъка с дължимите суми - изобщо вкараха неподражаем стил в съседските ни отношения -една чалгария в най-лошия смисъл.
    Домоуправителят е безпомощен, а аз на кого да звъня да се оплаквам, като по-оперената от тези буйни "девици" заплашила моята дъщеря (с малко дете), че ще се обади тук-там по приятелчетата си, па да видим дали ние ще се оплакваме в полицията от техните нощни подвизи.
    Дължат пари, не плащат, не им дреме и никакъв закон не може да им даде чувството за принадлеждост към един общ дом, в който всички живеем, щем нещем.

    Нередност?
Нов коментар