🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Българският споделен модел при мебелите

"Лигна груп" работи с 20 местни производителя и печели международни търгове за обзавеждане на хотели и други търговски обекти в Западна Европа

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Приятелството между Геновева Христова и Анелия Касабова - съдружници в "Лигна груп", започнало във фитнес салон, прераства в колегиално партньорство в Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост. В организацията Геновева Христова работи отначало като координатор на европейски проект, а после и като изпълнителен директор, а Анелия Касабова - като маркетинг мениджър. После пишат европроекти за компании в сектора, докато един германски хотелиер не им отваря врата за участие в търгове за обзавеждане. За повече от 10 години двете съдружнички са доставили български мебели за десетки хотели, автосалони, пощи и т.н. в Германия, Франция, Великобритания и др.

Случайният хотел

Годината е 2002, на фирмите им липсва опит да кандидатстват за финансиране от предприсъединителните фондове. Христова и Касабова заедно с четирима колеги от браншовата камара учредяват "Лигна" (ligna - лат. "дърво") и започват да предлагат консултантски услуги, свързани с еврофинансиране.

Януари 2005 се оказва преломен за фирмата и съдружниците. Поредното посещение на мебелно изложение в Кьолн започнало с огромно разочарование от хотела. Студените стаи отприщили предвидимо недоволство, а германският мениджър буквално изгонил българските гости и ги пренасочил към хотел на свой роднина. "Решихме да се оплачем в централата на веригата B&B Hotels. Нямахме очаквания. Но нашето писмо доведе до проверка и уволнение на въпросния шеф, който, оказва се, криел и приходи", разказва Геновева Христова.

Новият мениджър - Петра Фрьобел, съобщава на българките, че предстоят търгове за реновиране на два хотела от веригата – във Франкфурт със 156 стаи и в Мюнхен със 102 стаи. Решават да участват. Процедурата започва с обзавеждане на помещение с мостри по зададен дизайн. След вътрешен търг в браншовата камара Христова и Касабова успяват да подберат шест фирми, които да изработят зададеното оборудване. Състезават се с германски и полски конкуренти. Срещат много скептицизъм и предразсъдъци и към "Произведено в България", и към тях самите ("две момичета"). България не е член на ЕС по това време. Печелят търга. Осигуряват логистика и монтаж на мебелите.

Напускат работата в камарата, за да не ги упрекнат в конфликт на интереси. До 2007 обзавеждат осем хотела на B&B. С времето германските партньори започват да се договарят с "Лигна груп" директно. Защото сроковете, качеството и цените отговарят на изискванията. Български мебели и монтажници неведнъж преодоляват разстояние от 2000 км.

Днес "Лигна груп" е основен партньор на B&B главно в Германия - до декември 2017 българската фирма е обзавела 100 хотела на веригата. От миналата година обзавежда обекти на B&B и в Швейцария и Австрия.

От Citroen към Marriott, Toyota, L'Oreal...

През 2010 г. Геновева Христова и Анелия Касабова изкупуват дяловете на останалите съдружници. Следва нов скок – през 2011 г. "Лигна груп" сключват сделка със Citroen за обзавеждане на шоурумите на автомобилната компания във Франция. Българското дружество осигурява и изнася 300 камиона с мебели за една година, с които обзавежда 1000 помещения. Резултатът е - оборот от 2 млн. евро само от тази сделка.

Тази година Citroen започва отново да обновява корпоративния дизайн на залите си. Обявен е нов търг. Сега екипът на "Лигна груп" подготвя мостри, ценообразува и се готви за участие.

През годините българското дружество трупа опит. През 2010 е първото му участие със собствен щанд на специално изложение в Англия за обзавеждане на обществени сгради, а през 2011 открива свой офис във Великобритания. Печели търгове, обзавежда хотели от веригите Marriott и Ampersand в Лондон и Pullman в Ливърпул.

Бизнесът зад граница се разраства въпреки строителния бум, когато мебелните фабрики са вторачени основно в българския пазар, и навлизането на международни хипермаркети за обзавеждане, както и след финансовата криза и фалитите на някои предприятия в бранша. През 2013 г. компанията печели нов търг и започва да доставя обзавеждане за офисите на френските пощи. Досега са обновени 3000 пощенски клона във Франция, а промяната на интериора продължава. Две години по-късно идва сделката с Toyota - "Лигна груп" обзавежда 220 шоурума на автомобилната компания във Франция, а освен това и 30 магазина на L'Oreal.

Без собствено производство

"Лигна груп" не участва пряко в производствения процес. Компанията не притежава своя мебелна фирма. Обзавеждането на един хотел изисква мебели и аксесоари от няколко групи продукти - маси, столове, дивани, кресла, гардероби, легла, матраци, огледала, лампи и др. "Лигна" намира и обединява различни производители, за да изпълни поръчката, договаря и отговаря за срокове, цени, качество. Работи с около 20 подизпълнителя, като основните предприятия са 10-11. Осигурява заетост на 2000-2500 души в цялата страна. Някои от партньорите ангажират 70% от капацитета си, за да изпълняват заявеното.

Геновева Христова и Анелия Касабова изискват оферти от минимум три компании, след това осредняват цените, към които добавят своята търговска печалба. "Фирмите само произвеждат договореното. Цялата грижа е наша – проектиране, чертане, качествен контрол, организация, логистика, монтаж. Производителите определят своята продажна цена с включена печалба. Ние сме техен стратегически партньор, но не печелим на техен гръб. Всички по веригата печелят стабилно и непрекъснато", коментира Геновева Христова. "Лигна груп" носи финансова отговорност за всяка сделка. "Ако някой чуждестранен клиент не плати или забави плащането, ние сме длъжни да платим на производителя независимо от трудностите", обяснява Анелия Касабова.

"Предлагат ни да купим производство. Но ние държим на гъвкавостта, която ни позволява да се адаптираме към търсенето. Ние сме независим и неутрален играч. За нас е много емоционално, когато, обикаляйки мебелен завод в Русе например, чуем как някой, застанал зад кантираща машина, ни казва: "Благодаря ви, че мога да се прибера вкъщи и да кажа на децата си, че баща им прави мебелите за офисите на "Тойота". Осигуряваме работа, задържаме хора по тези места и се чувстваме горди с това, което правим", казва Анелия Касабова.

Да добавим дизайн

Поръчките за обзавеждане се изпълняват по чертежи на чужди архитекти и дизайнери. Преди две години обаче българската компания създава собствен дизайнерски отдел, за да предлага услуги за хотели, обществени сгради и частни домове. По това време фирмата се обръща и към българския пазар - "Лигна груп" вече е доставила мебели за три хотела в Слънчев бряг, един в Сливен, два в София, обзавежда и столичния "Балкан" (бивш "Шератон").

Заетите в "Лигна груп" са 32-ма, от които шестима са дизайнери, а 10 - проектант-конструктори. Фирмата има и собствена монтажна група. Съдружниците инвестират основно в обучение на заетите, в техника за чертане и проектиране, в специален софтуер. Притежават и голям собствен автопарк.

Оборотът на "Лигна" за 2015 и 2016 е по около 9.3 млн. лева, печалбата също е непроменена - по 1.39 млн. лв. "За 2017 очакваме същия оборот, но по-ниска печалба – около милион лева, заради по-високата цена на труда и нарастващите постоянни разходи", отчитат съдружниците.

През 2017 компанията започва обзавеждане на обект от веригата Accor във Франция. Печели търг и за пет хотела в Холандия, където планира да обзаведе още 20 до 2020 г.

През тази година на "Лигна груп" й предстои да обзаведе Hilton и Maximilian в Прага, както и клуба на Кралските военновъздушни сили във Великобритания. Очаква се официалното откриването на Garlick Hill в английската столица, където 92 стаи вече са с български мебели.

Фирмата прави първи крачки на пазара в Грузия. Има запитвания от Австралия, като там участва в търг за обзавеждане на петзвезден хотел. А в София предстои покупка на сграда за собствен офис, който да се превърне в творчески център за дизайнери.

"Нашата компания съществува напук на ината и индивидуализма на българина. Прилагаме в действие познатата максима "Съединението прави силата". Това е клъстерен подход в действие. За всички има работа. Всеки получава заслуженото. Но, ако един се провали, всички се проваляме", казва Геновева Христова.

Q&A

Кои са най-големите трудности, с които трябва да се справяте?

Анелия Касабова: Най-трудно е да управляваш растежа. Ръстът се приема като нещо хубаво, но трябва да го владееш, за да не потънеш изведнъж. Скоковете са еуфорични, но целта ни винаги е била устойчив растеж.

Геновева Христова: Ние сме млади предприемачи и правим бизнес на пазарна основа. Не участваме в обществени поръчки. Най-трудно ни е било да се запазим като екип въпреки ударите под кръста и опитите да ни разделят, да си вярваме, да не се лакомим, да се подкрепяме. Миналата година например имахме много голям проблем с персонала. Преживяхме вътрешен саботаж, завист, нелоялност.

Какво ви помага?

Геновева Христова: Това, че сме заедно, амбицията, спортният хъс. Искаме да наложим един бранд и бизнес модел за подражание. Сред основните фактори за печелене на търгове са гъвкавост, отношение, сигурност. Винаги ще има някой, който може да произведе по-евтино, но не всеки може да покаже на клиента, че е специален и приоритетен. Трябва да се демонстира разбиране към проблемите на другия, а не "Ти се оправяй както можеш, аз си искам моето".

Анелия Касабова: Мотивацията идва не от парите, а от удовлетворението от свършената работа. За нас е много важно, че сме обзавели сграда и тя е приета с възторг от инвеститори в Лондон, Берлин, Париж.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    running_spirit avatar :-|
    running_spirit
    • + 8

    Браво! Голямо постижение и удовлетворение за работата и всеотдайността им.

    Нередност?
  • 2
    nafta1986 avatar :-|
    Neno Mihnev
    • + 7

    Браво!

    Нередност?
  • 3
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • + 10

    ИКЕА също не произвежда сама мебелите които продава. Аппъл не прави самата телефоните си. Явно разделяне на дизайн, маркетинг и реализация от самото производство е повсеместен печеливш бизнес модел.

    Много ме радва че наши момичета правят толкова интересни сделки. Живи и здрави и да се развиват! Браво и от мен.

    Нередност?
Нов коментар