🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Геновева Христова, "Лигна груп": Продължаваме да доставяме мебели на пазарите в Германия и Франция

Най-важното е да не спираме, защото производството се рестартира много трудно, казва съдружничката във фирмата пред "Капитал"

Геновева Христова    ©  Личен архив
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Повече от 15 години "Лигна груп" обзавежда с български мебели стотици хотели, автосалони и корпоративни офиси в Германия, Франция, Великобритания. Обзавеждането на един обект е комплексно, като изисква доставки от няколко продуктови групи: маси, столове, дивани, кресла, гардероби, легла, матраци, огледала, лампи и др. Компанията не притежава свое собствено производство, а работи на принципа на клъстерното коопериране чрез директно конкуриране. За целта "Лигна" договаря сделките на международните пазари и ги изпълнява чрез обединение на продуктово специализирани български производители, с които договаря, контролира и отговаря за срокове, цени, качество и финансиране на сделките. Фирмата работи с над 40 мебелни фирми, като осигурява заетост на 2500-3000 души от цялата страна. Някои от партньорите ангажират близо 70% от капацитета си, за да изпълняват поръчките към "Лигна".

"Капитал" попита Геновева Христова - съдружник в "Лигна груп", за ситуацията на пазара сега - след въвеждане на извънредното положение.

Какви проекти и къде изпълнявате сега?

- Дори и в днешните условия продължаваме нашата дейност основно на пазарите в Германия и Франция. Нещо повече, от Германия и Австрия пренасочват повече поръчки към нас, основно на хотели. Предполагам, че това е заради факта, че ние сме една от малкото групи, които продължават да произвеждат, доставят и монтират мебели в условия на COVID-19. Успяхме да задържим монтажната ни група в Германия, на която е осигурено поле за работа.

Как се промени бизнесът ви в резултат на извънредното положение в условия на пандемия?

- В "Лигна" ние с моя бизнес партньор Анелия Касабова винаги сме залагали на трите основни фактора - бързина, гъвкавост и интуиция. Така направихме и сега. Реагирахме проактивно и адекватно, за да си оптимизираме разходите, да преподредим приоритетите и да се адаптираме в новата реалност. Въведохме преждевременно система за хоум офис и онлайн проджект мениджмънт например. Целта е да спечелим повече бизнес и доверие от партньорите ни в извънредната ситуация, като им вдъхнем спокойствие и сигурност. Според нас най-важното е доверието и сигурността - това и направихме, успокоихме първо нашите служители - в "Лигна" няма нито едно съкращение и хората продължават да работят от домовете си, даже още по-ефективно и мотивирано от преди. Успокоихме партньорите си - българските производители, че ще има работа за тях. Успокоихме и нашите клиенти - че не сме спрели производствата и ще се погрижим за тях и техните проекти.

С колко подизпълнители работите сега, каква е ситуацията в мебелните фирми в групата?

- Всички основни производители в групата продължават работа, като се опитваме да я разпределим така, че за всички да имат заетост, разбира се, при намален капацитет и оптимизиран персонал. Но най-важното е да не спираме, защото много трудно се рестартира едно производство. Разработваме нови продукти - последният например е дизайн на стъклени паравани за пред каса в търговски обекти или пред гише за обслужване на клиенти. Някои от колегите в групата вече започнаха производството им и даже скоро ни предстои износ за Румъния.

Каква е ситуацията в мебелния бранш като цяло в условия на криза?

- Онлайн търговията с мебели и особено ремонтите по домовете вървят активно, защото, както се вижда, това лято няма да е много отпускарско. Затова в сектора като цяло има работа, дори и в намален капацитет и с намалени обороти. Важното е производствата да не спират, защото за някои от по-малките населени места те осигуряват основната заетост и поминък на десетки хиляди хора.

Как се справяте с логистиката?

- Въпреки забавянията и трафика по границите продължаваме да изнасяме мебели основно към Германия и Франция. Най-големият ни проблем са доставките на материали, особено от страните от най-засегнатите региони като Италия и Испания, но заместваме или търсим алтернативи. Много е важно да продължи да се осигуряват зелени коридори за каргото от България и благодарим на правителството за действията в тази посока.

Имате ли проблеми с разплащанията?

- Най-важното в условия на криза като днешната е ликвидността. Радвам се за това, че винаги благодарение на моят бизнес партньор Анелия сме имали желязна финансова дисциплина, което изключително много ни помага в момента.

Планирате ли промени в бизнес модела?

- Ние с Анелия сме непоправими оптимисти и винаги търсим положителното във всяка ситуация. Във всяка криза има печеливши и губещи, аз вярвам, че ние можем да сме от първите. За целта маркетинговият ни отдел в момента работи на много високи обороти и вече предлагаме все повече услуги като интериорен дизайн, проектиране, рендеринг (3D визуализации). И ни се получава.

Какво най-много ви затруднява и какво ви помага в тази ситуация?

- Ние винаги сме работили с нашите клиенти от разстояние, защото те не са в България, така че комуникацията с тях продължава нормално, колкото може да е нормално при тази ситуация. Въпросът е колко от тях ще замразят проектите си, имайки предвид огромните загуби в хотелиерския бранш. Това е основното, което ни притеснява - инвестиционните планове на големите хотелски групи в средносрочен план. Но от друга страна, някои от тях, като Великобритания, започнаха да преосмисли доставките си от Азия и да ги преориентират към Източна Европа. Така към нас се върна хотел от веригата "Хилтън" в Лондон, който бяхме загубили, така че монетата винаги има две страни.

Вие сте международен консултант по развитие на клъстери по проекти в Европейския съюз, Румъния, Сърбия, Хърватия, Турция, Грузия, Украйна. Какво се случва с клъстерите в тази ситуация, пожалени ли са от стрес или напротив?

- Реалните, работещи клъстерите винаги са били пример за креативност и иновативност. Това се случва и в момента. Казах за ситуацията в мебелния клъстер, мога да дам пример с колегите от "Биотех Клъстера", които в момента работят денонощно по разработването на ваксина за COVID-19 в партньорство с други клъстери от ЕС. Автомобилният клъстер също работи активно, като се преориентира към производството на вентилатори.

Какво от вашияфирмен опит може да е полезно за останалите компании?

- Моят съвет е да действат без страх и паника. Да оптимизират разходите си и да въведат желязна финансова дисциплина. Трябва да защитят служителите си и да осигурят доверие в партньорите си. Съветвам ги също да преразгледат бизнес стратегията си и да въведат нови продукти или услуги. А също и да се подготвят отсега за времето, когато няма да сме в COVID-19, защото то ще дойде рано или късно.

Има ли плюсове от кризата, какви са перспективите?

- Във всяка криза има и плюсове, но, разбира се, след нея животът няма да е абсолютно същият. Прегряването на пазара на труда ще се нормализира, бясната скорост и темпове на живот преди кризата ще намалеят, ще се отсеят еднодневните и нелоялни бизнеси и работодатели. Според мен ние, хората, много повече ще започнем да мислим преди да действаме, особено по отношение на консуматорското си поведение. Надявам се повече хора да се замислят, да направят равносметка за начина си на живот и да заживеят още по-качествено след кризата. Специално за "Лигна" смятаме, че доверието, което сме изградили и затвърдили, особено сега в условията на криза, ще ни донесе още повече бизнес и нови сделки.

Интервюто взе Мара Георгиева

Все още няма коментари
Нов коментар