Да пипнеш илюзията

Музеят на илюзиите в София е едно от най-нестандартните места за развлечение, които комбинират забавление с наука

"Забелязали сме, че повече от половината от доброто преживяване на посетителите е да бъдат посрещнати, да им бъде обяснено, да им бъдат направени снимки по конкретен начин", казва съоснователят на музея Деян Доков
"Забелязали сме, че повече от половината от доброто преживяване на посетителите е да бъдат посрещнати, да им бъде обяснено, да им бъдат направени снимки по конкретен начин", казва съоснователят на музея Деян Доков
"Забелязали сме, че повече от половината от доброто преживяване на посетителите е да бъдат посрещнати, да им бъде обяснено, да им бъдат направени снимки по конкретен начин", казва съоснователят на музея Деян Доков    ©  Цветелина Белутова
"Забелязали сме, че повече от половината от доброто преживяване на посетителите е да бъдат посрещнати, да им бъде обяснено, да им бъдат направени снимки по конкретен начин", казва съоснователят на музея Деян Доков    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Музеят на илюзиите в София е едно от най-нестандартните места за развлечение, които комбинират забавление с наука.
  • Обектът отваря в края на миналата година, като досега е посетен от над 30 хил. души.
  • 2020 г. започва силно, но заради епидемията създателите Деян Доков и Иво Ташков засега отлагат плановете си за втори обект.

Нестандартен. Така може да се опише Музеят за илюзиите, който отвори в София в края на миналата година. Ако обичайната представа за музей е за място, където хората могат да разглеждат предмети на изкуството, исторически артефакти или природни обекти като обикалят мълчаливо залите и не докосват експонатите, тук тази дефиниция не важи. Създаденият от Деян Доков и Иво Ташков обект е по-скоро обучително-развлекателен център, където хора от всякакви възрасти могат да видят и пипнат магията, да разберат какво е научното обяснение за нея, както и да си направят снимки. Със своите над 50 експоната, представящи различни физични и оптични илюзии, музеят започва ударно годината, докато потокът от посетители не секва покрай епидемията. След двумесечна пауза центърът сега отново работи, но новата ситуация, в която всички живеем, ще отложи плановете за втори такъв обект в страната.

По литовски модел

Подобни музеи станаха доста популярни в Европа през последните години. Оттам идва идеята и за българския. "Видях такива музеи на няколко места в чужбина и започнах да търся кой стои зад тях", разказва Доков. Така стига до литовската верига Tiesios Kreives, която работи на принципа на франчайз и която има два такива музея - във Вилнюс и Краков (Полша). Софийският обект става третият от веригата.

Партньорите от Литва осигуряват експонатите и цялото ноу-хау за музея. "На тях дължим експозицията и напътствията кое да променим, кое да направим по-добро, кое да добавим", уточнява Доков. Колекцията периодично се обогатява, като през няколко месеца се добавят нови предмети.

Организацията на цялото начинание отнема около половин година. Това включва търсене на помещение, подготовка на документи и т.н. Физическото изграждане - ремонт и монтиране на оборудването, става изключително бързо, като за малко повече от месец всичко е готово и музеят отваря на 26 декември, точно между празниците. Началната инвестицията е около 200 хил. лв. "Тя вече се е изплатила, като до момента музеят е посетен от над 30 хил. души", пояснява Доков.

Илюзия и реалност

Музеят е разположен на 400 кв.м на бул. "Мария Луиза" (срещу Халите) и включва над 50 експоната. Те представляват различни зрителни илюзии или загадъчни произведения на изкуството, за които обаче си има съвсем рационално обяснение. Експозицията включва и интерактивни инсталации - посетителите например могат да рисуват със светлина или да отпечатат сенките си върху стената. Сред най-популярните експонати са столът, който превръща големи хора в джуджета благодарение на перспективата, както и обърнатата стая, която е сред любимите места за снимки. Инсталацията с огледала "Замяна на лица" пък позволява на посетителите да се видят с очите на друг човек. Освен различни магични картини сред произведенията на изкуството може да се види и специална ваза, която очертава профилите на британската кралица и съпруга й. Тя е поставена върху грамофон и докато се върти, профилите си "говорят". "Този тип вази са много редки, произвеждали са се за кралското семейство и има много малко бройки от тях в света. Нашата е 399-и номер", обяснява Доков. "Като цяло най-много интерес предизвикват експонатите, с които хората могат да се снимат и да им остане траен спомен. Иначе има много занимателни предмети, от които посетителите научават нещо", добавя той.

Лично отношение

За това помагат и гидовете в музея, които винаги са готови както да обяснят и разкажат, така и да направят снимки на гостите. В момента в музея работят 12 души, като по думите на Доков служителите не е необходимо да имат някакви специални научни познания. "Единственото, което се изисква от тях, но то не е малко, е да обичат да работят с хора, да се срещат с хора и да предават това, което са научили от нас. Забелязали сме, че повече от половината от доброто преживяване на посетителите е да бъдат посрещнати, да им бъде обяснено, да им бъдат направени снимки по конкретен начин. Такива са коментарите и отзивите, които получаваме" добавя той.

Лицата зад проекта

Компанията "Музей на илюзиите" е създадена през октомври 2019 г. с предмет музейна дейност, организация на събития, продажба на сувенири, обучителна дейност и др. Партньори в нея с равни дялове са Деян Доков, който е и управител, и Иво Ташков.

"Двамата стоим зад цялата организация. Иво Ташков има опит с видеопродукция и видеореклама и се занимава с комуникацията и рекламните кампании, а аз отговарям за оперативната част", казва Доков. За него това не е първият опит в бизнеса. От осем години работи във фирмата на семейството си, която произвежда мебели по поръчка. "Още от съвсем ранна възраст моите родители ме вкараха в бизнеса и до момента работим. Идеята с музея дойде от само себе си, но се получи много добре, привлякохме доста интерес", добавя той.

Как работи

Основните приходи на компанията идват от продажбата на билети за музея. Входът струва 21 лв. за възрастни и 17 лв. за ученици и пенсионери, а малките деца влизат безплатно. Има и различни отстъпки - например за семейства или за организирани групи. "Посещават ни доста ученически групи, които идват организирано, и на тях съответно им предлагаме преференциални цени и обиколка с наш екскурзовод, който ги развежда из цялата експозиция и им разказва какво стои зад експонатите, прави снимки и т.н.", казва Доков.

На входа на музея има и тематичен магазин, където посетителите могат да си купят различни магически предмети, игри и аксесоари, комплекти и книги за фокуси и т.н. От компанията използват двумесечната пауза покрай епидемията за развитие и на онлайн магазин, където се предлагат подобни артикули. Засега това е и най-новият елемент от бизнеса, който на практика работи от около два месеца.

Преди и след пандемията

Новината за новия музей всъщност се разпространи веднага след Нова година и през първите два месеца привлече доста силен интерес от посетители. С началото на извънредното положение обаче музеят спря работа и остана затворен за два месеца. "Използвахме времето да донаправим някои неща, включително да довършим онлайн магазина", казва Доков. Сега музеят отново работи, но по думите на Доков това, което е било през януари и февруари като посещения, със сигурност няма да се повтори скоро. "Въпреки това интерес има, надяваме се, че когато хората се успокоят, ще започнат да идват повече", добави той. Решаващо за възстановяването на бизнеса е и завръщането на чуждите туристи, тъй като те са едни от основните клиенти на музея.

Пандемията променя и плановете на компанията, която допреди извънредното положение е обмисляла да открие втори музей в страната. Избрана е била дори локацията - Варна, където през февруари двамата партньори са разглеждали различни помещения. "Единственото, което ни спря тогава да започнем, беше, че нямаше подходящо помещение - такова, което като го видиш, да знаеш, че е точно каквото търсиш. Но може би това беше за добро", казва Доков. В момента проектът не стои на дневен ред, тъй като всички инвестиции са премерени. Независимо от това Доков е убеден, че има място за още един такъв музей в България, макар и със сигурност не на този етап. "Просто трябва да се успокои ситуацията", казва той.

Q&A

Кои са конкурентите ви?

Деян Доков: Като конкурент не бих разпознал никой. Донякъде имаме сходство с "Музейко", но ние установихме контакт с тях и си партнираме, дори подготвяме съвместни кампании. Така че в тяхно лице виждаме не точно конкуренция, а по-скоро партньорство. Имаме сходни цели, а и хората, които идват при нас и при тях, се интересуват от сходни неща.

Как популяризирате музея?

- Правим реклама в социалните мрежи - Facebook, Instagram, постоянно тече активна рекламна кампания и в Google. Скоро ще започнем кампания в YouTube, където ще подготвим различни наши клипове. Интересът на посетителите е провокиран основно във Facebook, там хората виждат снимки на приятели, които са идвали, и това е основната реклама. От Google също, когато хората търсят какво да правят или къде да отидат.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар