Плодове и билки в бутилки
Компанията на Славей Димов и Димитър Николов "БъзКо" произвежда чисти сиропи и сладка от български плодове
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
- Въпреки предизвикателната година приходите на компанията през 2020 г. растат с 50%.
- Тази година предприемачите ще опитат за втори път да продават на чужди пазари.
Здравословното хранене бавно си проправя път и в България. Все повече потребители се интересуват от състава на продуктите и къде са произведени, расте търсенето на натурални, био- и екологични храни и затова асортиментът им постоянно се увеличава. В този сегмент влизат Димитър Николов и Славей Димов. Те са дългогодишни приятели, а от повече от пет години и бизнес партньори. Събрани от идеята да предлагат чисти плодови напитки, те създават широка гама сиропи под бранда "БъзКо". Наричат ги домашни лимонади, а както подсказва и името, започват бизнеса с производство на сироп от бъз. Разнообразието от вкусове бързо се разраства, но основен принцип на предприемачите остава в производството да използват единствено първокачествени сортове български плодове и билки.
В началото беше бъзът
Дълги години двамата предприемачи се развиват в различни бизнес направления. Славей Димов е бил финансов мениджър на малки и средни бизнеси, а Димитър Николов се е специализирал в търговията на дребно на алкохолни и безалкохолни напитки в Западна България. "Наблюдавайки пазара, установих, че има бизнес ниша в предлагането на чисти и здравословни напитки, сегмент, който дотогава не беше изобщо развит", разказва пред "Капитал" Николов. Идеята допада на Славей Димов и през 2015 г. двамата основават "Бъз-Компани".
Започват бизнеса с 10 хил. лв. начален капитал, които решават да инвестират в производството на сиропи за домашни лимонади. Разработват четири вкуса на основата на плод и цвят от бъз, които се разреждат с вода. "Първите месеци бяхме само двамата и по цял ден тествахме рецепти и комбинации от плодове и билки. Произвеждахме сами и продавахме сами", спомня си Димов. Двамата основатели държат продуктите им да бъдат чисти, без добавени сухи субстанции и аромати, а плодовете и билките да бъдат отглеждани в България. Така се ражда и слоганът на компанията - "Плодове и билки в бутилки".
Палитра от вкусове
С времето екипът на "БъзКо" се разраства до 12 души, а с него и продуктовата гама. Към момента компанията произвежда близо 30 вкуса сиропи за разреждане, като за почти всички от тях екипът изкупува суровина от български производители. Изключение правят единствено лаймът, лимонът, нарът и джинджифилът. По думите на основателите плодовете се берат в сезона им, след което се замразяват шоково, за да запазят качествата си и да могат да поддържат целогодишно различните вкусове. Сиропите произвеждат в собствена фабрика в Долни Богров. "Билките накисваме за 20 часа, пресоваме аронията и касиса, а ягодата, малината и вишната например пасираме", обяснява Славей Димов. За естествен консервант на продуктите от компанията използват захар, но през годините разработват и сиропи с агаве и кленов сироп, подходящи за диабетици.
По думите на основателите продуктите на "БъзКо" могат да се използват за домашни лимонади и чай, разредени с вода, или като съставка за коктейли. Сред най-предпочитаните вкусове са ягодата и малината, за които миналата година компанията е използвала общо 19 тона ягоди и 17 тона малини. "Покрай пандемията вкусът на сиропа лайм с джинджифил беше сред най-продаваните", казва Николов.
Миналата година под бранда "БъзКо" компанията започва да произвежда сладка и шипков мармалад. "Търсим ниша, в която няма подобни качествени продукти. Сладката имат между 30% и 35% захар, което е много по-малко от масовите продукти на пазара. Най-често се използва 50% плод и 50% захар", обяснява Димитър Николов. Компанията има седем вида сладка, които също се произвеждат в завода в Долни Богров.
В заведения и ресторанти в страната
Бизнесът на "БъзКо" е фокусиран основно към партньорства със заведения и ресторанти в цялата страна. Продажбите към тях генерират около 90% от приходите на компанията. "Продуктите ни могат да бъдат намерени и в малки магазини или млекарници, където се продават качествени и натурални стоки. Не работим с големите вериги", заявява Николов.
В търговската мрежа продуктите на "БъзКо" се продават към крайните клиенти на цена между 6 и 10 лв. в зависимост от разфасовката и типа им. От компанията разработват отделно еднолитрови бутилки плодови сиропи и пюрета, предназначена само за заведения и ресторанти.
В София компанията има изградена търговска структура и собствена логистика. В страната предприемачите работят с партньорски фирми, които изпълняват доставките в рамките на ден след поръчката. "Имаме базова цена, на която продаваме продуктите в цялата страна. Логистичните ни партньори пък ползват търговска отстъпка", обясняват от "БъзКо".
Продажбите на компанията растат всяка година. През 2019 г. "Бъз-Компани" отчита приходи в размер на 1.6 млн. лв. и печалба от 760 хил. лв. Въпреки предизвикателната изминала година и сериозния спад в продажбите към заведения и ресторанти в периода, когато бяха затворени, компанията успява да продаде рекордните за бизнеса й 270 хил. продукта и постига ръст в приходите с 50% на годишна база. Печалбата също пораства до 817 хил. лв. "2021 г. също очакваме да увеличим продажбите, като целта ни е ръст с между 15 и 30%. Наясно сме, че за да растем, трябва да предлагаме и нови продукти на клиентите", казва Славей Димов. Затова тази година от "БъзКо" ще произведат нови вкусове от листа от смокиня, дюля и алпийски клек.
С поглед към чужди пазари
Миналата година компанията за първи път прави опит да излезе на чужди пазари. Фокусира предлагането на продуктите в Малта, Кипър, Северна Македония и Австрия, но заради пандемията, затруднената търговия и намалено търсене екипът замразява проекта. Тази година обаче основателите целят да възобновят плановете за продажби в чужбина, като фокус ще им бъдат отново заведенията и ресторантите. "Искаме така да популяризираме и българското производство. Няма да променяме дори етикетите на продуктите и брандът ще продължи да се изписва на кирилица", категоричен е Николов.
Сред плановете на компанията за 2021 г. е обновяването на сайта им и евентуално изграждане на онлайн магазин, така че продуктите им да бъдат достъпни до повече хора.
Бъдещите планове на "БъзКо" включват и отглеждане на собствена реколта, разбира се, от бъз. Преди две години компанията купува 80 декара земя в района на Ихтиман и прави своя градина с насаждения от бял и черен бъз, които предстои да бъдат биосертифицирани. Двата вида бъз са в процес на растеж, а до две години реколтата ще е достатъчна, за да могат да произведат сиропите изцяло от собствената си градина.
1 коментар
Току що изчетох една дълга статия билката за жълт кантарион https://dietyc.com/jult-kantarion-polzi/ и ме впечатли това, че в България има изобилие от много полезни билки, които никой не използва. Съпругата ми прави домашен сок от бъз за децета и те го харесват, но се зачудих, дали някой все пак прави бизнес в тази ниша. Когато прочетох, че "БъзКо", правят и сладко от шипки се пренесох в детските си години. :) Зарадвахте ми с тази статия. Успех с проекта и пожелавам да покорите и световните пазари с българските билки, във възможно най - био и екологичен вариант.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.