Различната оптика

Веселин Истатков отваря своята оптика Super 9000 с идеята да предложи продукти и услуга, които липсват на пазара

"Всички оптики в България са пълни с два вида стока – много евтини китайски очила или очила на една голяма италианска корпорация, която притежава всички марки. Аз смятам обаче, че хубавите очила се правят от малки производители, наричам ги крафт очила", обяснява Истатков
"Всички оптики в България са пълни с два вида стока – много евтини китайски очила или очила на една голяма италианска корпорация, която притежава всички марки. Аз смятам обаче, че хубавите очила се правят от малки производители, наричам ги крафт очила", обяснява Истатков
"Всички оптики в България са пълни с два вида стока – много евтини китайски очила или очила на една голяма италианска корпорация, която притежава всички марки. Аз смятам обаче, че хубавите очила се правят от малки производители, наричам ги крафт очила", обяснява Истатков    ©  Цветелина Белутова
"Всички оптики в България са пълни с два вида стока – много евтини китайски очила или очила на една голяма италианска корпорация, която притежава всички марки. Аз смятам обаче, че хубавите очила се правят от малки производители, наричам ги крафт очила", обяснява Истатков    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Веселин Истатков отваря своята оптика Super 9000 с идеята да предложи продукти и услуга, които липсват на пазара.
  • Освен прецизен преглед на очите, нови за страната брандове, рамки на малки производители клиентът получава и пълна консултация при избора.
  • Предприемачът започва бизнеса си точно преди пандемията с лични спестявания и помощ от приятели.

За потребителски бизнес изборът на централна, но непешеходна улица като "Патриарх Евтимий" на пръв поглед изглежда странен. Той обаче не е случаен. Точно такова място търси Веселин Истатков, когато в края на 2019 г. решава да отвори оптиката си Super 9000 в София. То чудесно отговаря на идеята му да предложи различни продукти и начин на обслужване, от които опитът му е показал, че има нужда на пазара. Освен прецизен преглед на очите и качествени рамки и стъкла клиентът получава и цялото му необходимо време, за да бъде консултиран и да избере своите очила. Както и чаша кафе на фона на хубава музика. И макар че първата година в пика на пандемията е трудна, предприемачът вярва, че личното отношение и вниманието към клиента са правилната посока.

Началото

Истатков е свързан с оптиката от малък. Майка му Валентина Пейнова, която работи заедно с него в Super 9000, е оптик по професия и като дете Истатков често се навърта покрай нея в работилницата. Въпреки това казва, че в гимназията не си е представял, че ще се занимава с това. След като завършва обаче, започва да му става интересно и изкарва средно специално образование като очен техник в тогавашния техникум "Ломоносов", а впоследствие започва работа в оптика. Там се раждат и първите му идеи как бизнесът може да работи по-добре, макар че като служител не може да ги изпълни.

Това го кара да смени посоката и да се заеме с готвене, като заедно с приятел създават КЕКС - Кулинарно-експериментален колектив София. Организират социални готвения заедно с хора, които се вълнуват от кулинарията, спорадично правят и кетъринг, "но само за много специални хора и по изключение" - например за откриването на SOHO в София, за Betahaus, за отварянето на новия офис на Eleven или за TEDx. "Опитахме да живеем от това, но ако искаш да живееш от готвене, трябва да ставаш в 5 ч. и да си лягаш в 2 ч. през нощта", казва Истатков.

Скоро след това започва да работи като продуктов мениджър за френската Essilor - най-големият производител на диоптрични стъкла в света. Междувременно завършва "Оптометрия" във Физическия факултет на Софийския университет и става оптометрист - специалистът между оптика и очния лекар. Остава в компанията малко повече от 7 години, а опитът там му дава важна основа за собствения бизнес. "Натрупах наблюдения в оптиката, в бизнеса на едро, добих много по-добра представа за голямата картина, запознах се с много хора и в чужбина по различни изложения. Следващата логична стъпка беше да направя оптика така, както знам, че трябва да бъде", казва той.

Не най-добрият момент

След дълго търсене избира идеалното място - току-що освободен магазин на бул. "Патриарх Евтимий" 18. "Хареса ми, защото има широк салон и близка стаичка за преглед, която не е малка", уточнява Истатков. Напуска Essilor и през септември 2019 г. започва да подготвя своята оптика. "С всичките усложнения и забавяния, които са типични за нашия климат, отворих чак на 19 декември и изпуснах целия сезон", казва той и обяснява, че най-силните месеци са септември, когато хората се връщат от почивка и се подготвят за активна работа, и периодът на предколедното пазаруване. Както и лятото, когато най-много се търсят слънчеви очила.

След традиционно слабите януари и февруари обаче, вместо да потръгне бизнесът, започва пандемията. "Оптиките не бяха длъжни да затварят, но улиците бяха празни, а на всичко отгоре моят бизнес беше нов", обяснява Истатков. Клиенти все пак има - най-вече по препоръка на познати, но приходите не стигат за покриване на наема и другите разходи. "Не беше лесно и все още не е. Тази година имах един много силен месец и след това пак стана трудно. Не мисля, че има връзка с ковид, по-скоро влияят икономическата и политическата нестабилност", казва той.

За първата си пълна година - 2020 г., компанията му "Супер 9000" отчита 94 хил. лв. оборот и 36 хил. лв. загуба. По думите на Истатков инвестицията в бизнеса не е малка, но не е и огромна и е финансирана с лични спестявания и помощ от приятели и познати. Най-скъпа е стоката - около 50 хил. лв., както и специалните витрини, които са направени по поръчка. "Хубавото е, че поне в тази ковид криза не дължа пари на банки. Засега все още не съм започнал да връщам инвестицията, но съм позитивно настроен", казва той.

Виж разликите

Няколко детайла правят Super 9000 различна от традиционните оптики и значително улесняват избора. Като начало очилата са разделени на две - мъжки и женски, което веднага насочва посетителя. Друго нововъведение е опростената комуникация на цените - всички очила с една цена са в една витрина, така че на клиента не му се налага да проверява всеки етикет. Освен това цените са кръгли - 200 лв., 300 лв. и т.н. до 900 лв., като има и обикновени варианти по 70 лв. "Винаги съм бил против идеята нещо да струва 149 лв., не смятам, че това по някакъв начин стимулира клиентите", коментира Истатков.

Най-голямата разлика според него е т.нар. customer journey. Всеки посетител се посреща с кафе, периодично с крафт бира, а през зимата и с други напитки, като всичко това се случва на фона на музика от грамофон. На всеки клиент се отделя цялото нужно време, за да бъде консултиран и спокойно да разгледа очилата, като по думите на Истатков нормално хората прекарват поне един час в оптиката. Затова и най-добрият вариант е човек да си запише час, което може да стане както в календара на сайта на компанията, така и във Facebook.

Оптиката разполага и с много модерен и прецизен апарат за определяне на диоптър, за който Истатков казва, че е първият и засега единствен в България. Той обяснява, че голямата иновация в него е малка леща, пълна с гел, която си променя дебелината и така за секунди човек може да сравни различни диоптри и лесно да прецени как вижда най-добре.

Крафт очила

Ключова особеност на Super 9000 е, че там не се продават популярните брандове. "Всички оптики в България са пълни с два вида стока - много евтини китайски очила или очила на една голяма италианска корпорация, която притежава всички марки. Аз смятам обаче, че хубавите очила се правят от малки производители, наричам ги крафт очила. Западна Европа е пълна с тях, особено във Франция, Германия и Дания. И понеже са малки, се стараят да направят много интересни очила, имат много технологични въведения, които на мен ми се струват изключително интересни", обяснява Истатков.

Такива нововъведения например са 3D принтираните рамки - освен че при производството им се спестяват много отпадъци, те са по-леки и по-здрави от традиционните ацетатни рамки. Този начин на изработка пък позволява да се добавят и други екстри като специални "стави" или магнити, които заместват най-често чупещите се панти при дръжките. В най-високия ценови клас са карбоновите рамки, които могат да имат титанови дръжки и т.н. "Не съм слаб откъм брандове, просто всички са нови и непознати в България, като например Francois Pinton, която е много стара и реномирана марка в Европа", казва Истатков и добавя, че към момента предлага рамки на 12 производителя.

Изборът за стъклата на Истатков е Essilor. "Като бивш продуктов мениджър на компанията знам, че може да им се има доверие. А при очилата е важна технологията - големи скъпи машини, екип от хора с бели престилки, които знаят как да направят нещо хубаво, което хората да носят дълго време", уточнява той.

Изрязването на стъклата и монтирането им в рамката се възлага на външна работилница, която е собственост на приятели и бивши колеги на Истатков от бранша. "Те разполагат със специално модерно оборудване, което е ужасно скъпо, а аз не мога да си позволя да имам всички машини", обяснява той.

Да имаш човек

По-малко от две години след началото на бизнеса за бъдещи планове все още е рано, но по думите на Истатков в тях със сигурност не влиза втора оптика или онлайн магазин. "Хората очакват да видят мен тук. Препоръчан съм или са прочели сайта ми и са решили, че искат тази услуга от този човек. Не смятам, че ще ми бъде лесно да намеря служител, който да върши всичко така, както аз бих го свършил, и който да има същата нагласа и цели за удовлетвореност на клиента", казва той. При онлайн търговията пък според него цялата магия се губи, защото човек трябва да пробва поне няколко чифта, за да си хареса очила, а има нужда и от консултант, който да му препоръча правилния продукт според начина му на живот.

Крайната цел на Истатков е за него да казват "имам човек" (по Ицо Хазарта), но не в смисъла на някой, който ще ти ходатайства, а някой, който ще ти свърши работа, когато имаш проблем. "Целя да бъда този човек - дори да не ме познаваш, да знаеш, че като дойдеш при мен, аз със сигурност ще се погрижа да получиш суперуслуга, суперзрение и много хубави рамки на разумна цена", казва той.

Q&A

По какво хората си избират очила?

- Обикновено накрая решаващо е дали стоят добре на лицето. Хората понякога си избират очила според марката и даже не искат да разгледат нещо алтернативно, но за щастие това е по-рядко. Казвам "за щастие", защото, когато отворих оптиката, не бях сигурен, че ще бъда успешен с всички тези нови колекции. При нас хората като че ли са по-склонни да пробват нови неща.

Как научават клиентите за вас?

- Първо от огромния балон на приятели и познати, които още в началото ми даваха рамо. Също ме препоръчват. Опитвам се да създавам и интересно съдържание във Facebook, от време на време пиша по някоя история. Спонсорирам съдържанието във Facebook, за да може да стигне до повече хора, които се интересуват от оптика. Тук не разчитам на много силен трафик, защото хората рядко се разхождат по този булевард. Това, от една страна, е недостатък, но, от друга, е предимство, защото дава спокойствие - когато човек влезе, да не бъде притискан от чакащи клиенти, а да се чувства комфортно.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар