Бизнес с летящ старт

Преди седем години компанията за климатици "Темпекс" започва да предлага дронове, които днес й носят 20% от продажбите

Собственикът на "Темпекс" Атанас Лозанов отчита постоянен 30-процентен ръст на продажбите на дронове през последните години
Собственикът на "Темпекс" Атанас Лозанов отчита постоянен 30-процентен ръст на продажбите на дронове през последните години
Собственикът на "Темпекс" Атанас Лозанов отчита постоянен 30-процентен ръст на продажбите на дронове през последните години    ©  Михаил Ванчев
Собственикът на "Темпекс" Атанас Лозанов отчита постоянен 30-процентен ръст на продажбите на дронове през последните години    ©  Михаил Ванчев
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Преди седем години пловдивската компания за климатици "Темпекс" добавя дронове към дейността си.
  • Новото направление на бизнеса бързо расте и днес носи близо 20% от продажбите на дружеството.
  • Асемблирането на безпилотните летателни апарати ще бъде отделено в нова сграда с инвестиция за 2.5 млн. лв.

Дроновете се появяват в дейността на пловдивската компания за търговия и поддръжка на климатични системи "Темпекс" случайно. Преди седем години собственикът Атанас Лозанов сглобява за себе си първия безпилотен летателен апарат. Това обаче бързо се превръща в новата му страст, а скоро и в ново направление на бизнеса, което вече осигурява близо една пета от приходите на дружеството. Растящото търсене пък е причината компанията сега да предприема следващата стъпка - изграждане на нова сграда, в която екипът от 18 инженери и специалисти ще сглобява, ремонтира и продава дронове - от любителски до високоспециализирани машини.

От старта до специализацията

"Запален съм по авиомоделизма, така че бързо се заинтересувах от дроновете. Купих си един от китайската фирма DJI, сглобих го за една нощ и на сутринта машинката полетя. Стана ми новата страст. После и приятели започнаха да искат да си купуват. Помагах им при покупката и сглобяването. Така продадох първите 40-50 дрона и започнах новата насока на бизнеса на "Темпекс", казва Лозанов, който е инженер по образование.

Компанията работи като търговски представител на китайската DJI, като предлага асемблиране и сервиз на дронове. Фокусът й засега са специализираните апарати с индустриално приложение. "Не произвеждаме любителски дронове, защото не сме конкурентни. В България има и 2-3 други фирми, които имат опит в сглобяването на дронове", казва Лозанов и уточнява, че части за производство на безпилотни летателни апарати могат да се купят от Китай, Япония и Тайланд, но в Европа не се произвеждат. "При нас сглобяването на летящия апарат трае максимум една седмица. В това време влиза съживяването и тестването на дрона", обяснява той.

Технологията се развива

На практика "Темпекс" е не само сред първопроходците в този сектор, но по преценка на собственика й е и най-голямата компания за дронове в страната с пазарен дял от около 80-85%. Според експертни оценки от Института за космически изследвания към БАН досега тук са продадени около 10 хил. дрона. В началото са любителските летящи машини за заснемане от въздуха, като и в момента най-големи са продажбите именно на този тип дребни машини - около 80%. Но ако преди 7 години един дрон е летял 12-15 минути на разстояние 1000-1500 метра, сега пловдивската компания продава дронове, които летят 50 до 60 минути, могат да бъдат пратени на 20 километра, за да свършат работа и да се върнат на собствен ход. Това е видимото техническо развитие за кратко време.

После идват дроновете с все по-добри камери за заснемане от въздуха. През 2017 и 2018 г. пазарът се отваря към професионалните кинооператори и съвпада с бума на заснемането на филми в киностудия "Бояна". Най-новата работа на специализираните летателни машини е видеонаблюдение на хора, включително нощем с термовизионна камера. С нея може да се "засече" човек на 800 метра разстояние, ако неговата температура е с 1 градус по-различна от околната среда. Този вид дронове се ползват от полицията, армията и противопожарните служби. "За съжаление планинските ни спасители нямат нито един безпилотен летателен апарат с термовизионна камера. А става дума за машина с максимална цена от около 40 хил. лв. с ДДС", коментира Лозанов.

Растящ пазар, падащи цени

През последните години "Темпекс" отчита постоянен ръст на продажбите на дронове с около 30%, с двуцифрени темпове се увеличават и приходите от целия бизнес на компанията (виж таблицата). За това спомага и фактът, че цените на летателните апарати намаляват спрямо тези, които са били преди 5-6 години, и те вече са по-достъпни. Причините са две: технологиите за производство се усъвършенстват, а пазарът е станал силно конкурентен и не търпи ценови "своеволия".

От 700 до 3200 лв. е цената на любителските дронове на българския пазар, но специализираните са доста по-скъпи.

Стартовата пазарна цена на дронове на българския пазар започва от 700 лв. С покачването на нивото на дроновете се повишават устойчивостта, обхватът и качеството на използваните камери, а цените достигат до 2000-3200 лв. В този ценови диапазон са любителските дронове.

Маркетинговата тактика на китайските дронове на DJI е да имат модели с цени през 50 евро, започвайки от 400 евро и достигайки 1500 евро. По този начин те задоволяват много широк кръг от потребители. "Наблюденията и анализът на пазара показват, че има потенциал за увеличаване на продажбите на безпилотни летателни апарати и още не сме достигнали "платото на продажбите", коментира Лозанов.

Нови ниши

Пловдивската компания е пробвала и пазара на противодронни "пушки", с които безпилотните летателни апарати се принуждават да кацнат. Засега обаче търсенето е много малко, защото цената на устройството е между 15 хил. и 25 хил. евро.

Перспективно направление в бизнеса на "Темпекс" обаче е поддръжката и ремонтът на катастрофирали дронове. Най-често причината за това е човешка грешка - операторът не е преценил добре действията си и дронът се е разбил. Цената на ремонта на един катастрофирал дрон е между 20 и 90% от продажната стойност на безпилотния летателен апарат. Тук не влиза цената на дистанционното управление, на батериите и зарядните устройства, а те формират 60% от стойността на целия комплект. Най-уязвими са камерите на дрона. Лозанов уверява, че от 4 години няма грешки в механиката на дрона от страна на производителя. Софтуерните проблеми се отстраняват веднага. Затова пазарът на DJI е много голям - около 60% от световните продажби.

Земеделски предразсъдъци

Пазарът на любителските дронове в известна степен копира пазара на мобилните телефони: собствениците искат да купят най-новия модел. Засега няма специализирани компании за изкупуване на употребявани дронове, а замяната на стар срещу нов дрон с доплащане още не е позната в страната.

Според Лозанов перспективният пазар на аграрните дронове у нас се спъва в предразсъдъците на земеделците. Някои от агропроцедурите като пръскане и торене мотат да се свършат по-евтино с дрон. "Но за земеделците е по-престижно да си купят трактор за 400 хил. лв. вместо дрон за 25 хил. до 40 хил. лева. Те са по-склонни да се качат и да управляват един такъв скъп трактор, отколкото да управляват един относително евтин дрон. Има някаква психологическа бариера", счита той.

Лозанов обяснява, че безпилотните летателни апарати се ползват в земеделието там, където тракторът не може да влезе - например при терасирани селскостопански култури. Дронът е най-добър в прецизното земеделие - с камерите му се заснема състоянието на културите, данните се вкарват автоматично в паметта на дрона, качва се препаратът за пръскане - тор, пестициди, фунгициди и др. В зависимост от картината, която е получил, му се задава къде и колко да пръска. Прецизността на пръскане е с точност до 1 см. Впрочем подобно пазарно поведение спрямо аграрните дронове показват и земеделците от останалите балкански страни, за които "Темпекс" е търговски представител на китайската DJI.

Разширяване

Новото направление на бизнеса на "Темпекс" се развива така, че старата й сграда в Пловдив отеснява. Затова и компанията пристъпва към разширение, като в момента изгражда нова сграда в съседство, в която ще се помещава и лаборатория за асемблиране на дронове. Инвестицията е 2.5 млн. лв. и е осигурена с банков заем. А плановете са производството на новото място да започне догодина.

Q&A

Колко души работят в компанията и какви специалности?

- В "Темпекс" работят общо 120 души. По-голямата част от този екип са "техничари" - инженери, техници по поддръжката, IT специалисти и, разбира се, търговци. В направлението с дроновете са заети 18 души от същите специалности. В нашето производство най-важните специалисти са инженерите със специалност електроника и фина механика. Много е важно да са любознателни и сръчни. Това са хора, които от ентусиазъм да научат нещо ново са си разглобили телефона, компютъра, дрона. Развалили са го 2-3 пъти, чоплили са го да го оправят.

Как популяризирате бизнеса си с дронове?

- Участваме на различни изложения като Пловдивския панаир, както и на специализирани агроизложби.

Кандидатствали ли сте за финансиране по оперативните програми за новата сграда?

- Пробвали сме десетина пъти да получим финансиране по различни национални и международни програми. Най-често ни отказват по една причина - основната дейност на "Темпекс" е търговия. Навремето допуснахме грешка, че не регистрирахме отделна фирма за дроновете, която да е чисто производствена компания. Но практиката ни показва, че фирма, която само произвежда дронове, но не търгува с тях и не извършва сервиз, няма как да оцелее на пазара.
Все още няма коментари
Нов коментар