🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Семейна устойчива мода

Приходите на blonde gone rogue за 2020 г. са 100 хил. евро, като екипът очаква 2021 г. да приключи с 300% ръст.

През 2017 г. сестрите Гергана и Деница Дамянови осъществяват мечтата си и основават модния бранд blonde gone rogue.
През 2017 г. сестрите Гергана и Деница Дамянови осъществяват мечтата си и основават модния бранд blonde gone rogue.
През 2017 г. сестрите Гергана и Деница Дамянови осъществяват мечтата си и основават модния бранд blonde gone rogue.    ©  Капитал
През 2017 г. сестрите Гергана и Деница Дамянови осъществяват мечтата си и основават модния бранд blonde gone rogue.    ©  Капитал
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • През 2019 г. сестрите Гергана и Деница Дамянови основават в Лондон компанията за дрехи blonde gone rogue.
  • Всяка година те лансират по две колекции, които се произвеждат в Русе от остатъчни и органични платове.
  • Бизнесът е набрал до момента над 150 хил. евро инвестиции, които ще използва за разрастване на екипа и портфолиото от артикули.

През последните години определението "устойчива мода" се превърна повече в рекламен слоган, отколкото в реално действие за справяне с отпечатъка на индустрията върху околната среда. Малко са брандовете, които отиват отвъд маркетинговия трик и представят подробна информация за материалите, които използват, производствения процес и отношението към служителите.

Сестрите Гергана и Деница Дамянови се водят именно от тези критерии, когато преди две години създават бранда за екосъобразна мода blonde gone rogue. Макар компанията да е базирана в Лондон, те избират да работят с фабрики в родния им град Русе. Във времето колекциите им се увеличават, но основната им цел остава непроменена - прозрачен производствен процес и използване на остатъчни и органични материали. Бизнесът им привлича вниманието и на инвеститори, а през юни затварят рунд от българския CEO Angels Club в размер на 35 хил. евро. Сумата ще бъде използвана за разрастване на екипа и добавяне на нови артикули в колекциите им.

От детска мечта до бизнес

Още от тийнейджърските си години Деница Дамянова иска професионално да се занимава с мода. Затова, когато сестра й Гергана заминава да учи икономика и бизнес в Университета в Утрехт, двете започват да обсъждат възможността да създадат собствен моден бранд. В годините напред обаче те тръгват в различни посоки. Деница Дамянова учи моден дизайн в Nuova Accademia di Belle Arti в Милано и работи за модния бранд Tommy Hilfiger. Сестра й пък продължава магистърското си образование в INSEAD и паралелно работи във финансовия отдел на Philips.

През 2017 г. обаче пътищата им се пресичат и за една година живеят заедно в Амстердам. Именно там решават да осъществят дългогодишната си мечта да създадат собствена компания. Професиите им се допълват, както и вижданията, че модната индустрия трябва да бъде отговорна към околната среда, природата и хората в сферата. Така те решават да основат собствен бранд blonde gone rogue. "Идеята ни беше това да е страничен проект, с който да се занимаваме извън основната ни работа", разказва Гергана Дамянова, която поема бизнес управлението на компанията.

В продължение на близо две години те развиват бранда повече като хоби, отколкото като основен бизнес, до 2019 г., когато напускат работните си места и решават да се преместят в Лондон, където регистрират компанията и изцяло се фокусират върху blonde gone rogue. "Места като Берлин и Амстердам са съсредоточени върху технологични стартъпи, а в Лондон има изградена креативна индустрия. От друга страна Милано и Париж са възприемани като центрове на традиционната мода, а Лондон, Ню Йорк, Шанхай и Сеул - като иноватори и експериментатори в модата", обяснява Гергана Дамянова.

Устойчиво русенско производство

Двете сестри залагат на дрехи със стандартни модели в ярки младежки цветове. Te произвеждат 80% от модните си колекции от остатъчни платове, които са били в излишък от други по-големи производства. "Казваме на фабриките какво търсим, а те ни изпращат подбрани платове, от които избираме. Отскоро работим и с фирми от София, Варна и Русе, които изкупуват остатъчни платове и ги препродават", казва Деница Дамянова. Избират да шият дрехите в родния им град Русе и лично се запознават с условията на труд във фабриките.

При работата с остатъчни платове обаче от blonde gone rogue са ограничени в обема производство на различните модели дрехи. Затова 20% от колекциите им са направени от сертифицирани органични материали като памук и вискоза. "blonde gone rogue има и B-corp сертификат, който е единственото удостоверение, гарантиращо, че целият бизнес е фокусиран над производството на устойчиви и етични продукти", казват още от компанията.

Екипът създава две колекции на година, всяка с по 20 модела дрехи, 85% от които са дамски, а останалите мъжки. Производството им пък варира между 100 и 200 броя от модел. След изработването им в Русе дрехите се изпращат към склада на blonde gone rogue във Великобритания. Заради Brexit обаче от компанията са принудени да открият и склад в Германия за поръчки в рамките на Европейския съюз.

Цар онлайн

Сестрите Дамянови основават бранда с идеята да продават дрехите онлайн и през т.нар. pop-up магазини на временни локации. Пандемията обаче променя плановете им и интернет магазинът се превръща във фокус на бизнеса. По думите на Гергана Дамянова средната поръчка през сайта на blonde gone rogue е в размер на 110 паунда, а основните пазари, на които продават, са Германия, САЩ и Великобритания. Около 85% от клиентите им пък са жени. "Таргет аудиторията ни е млади дами, които се интересуват от устойчива мода и екосъобразен начин на живот, обичат свежите цветове, а дрехите за тях са начин за себеизразяване", казва Деница Дамянова.

Фокусът върху развитието на онлайн магазина води и до повече продажби. Приходите на blonde gone rogue за 2020 г. са 100 хил. евро, като екипът очаква 2021 г. да приключи с 300% ръст. Все още компанията не работи на печалба, а по думите на Гергана Дамянова това трябва да се случи в края на 2022 г. или началото на 2023 г.

Инвеститорски интерес

Потенциал в бизнеса на сестрите Дамянови виждат и различни инвеститори. От основаването си blonde gone rogue е привлякла капитал в размер на 120 хил. евро от ангел-инвеститори в България, Великобритания и САЩ. През юни тази година компанията затваря и нов рунд на финансиране. Тя набира капитал от 35 хил. евро от инвеститори, част от общността CEO Angels Club. "Това е вълнуваща възможност, тъй като е ориентирана към бизнес концепция на пазар за милиарди долари. Освен това има положително въздействие върху социалните, екологичните и климатичните проблеми", коментира за "Капитал" Десислава Ковачева, водещ инвеститор в blond gone rogue и член на CEO Angels Club. Директорът на клона на CEO Angles Club в Лондон Кирил Минчев добавя, че сред причините за вложението е и опитът на екипа зад blonde gone rogue, както и амбицията им за навлизане на нови хоризонти в света на модата.

От компанията ще използват свежия капитал, за да разраснат екипа си. Към момента той се състои от трима души, като целта е в близките месеци да наемат и асистент-дизайнер.

Плановете на Гергана и Деница Дамянови са през следващата година да разширят колекциите си, като прибавят към тях също устойчиво произведени бельо и аксесоари. Целта им в дългосрочен план да продават и обувки под бранда blonde gone rogue. "Модната индустрия е силно конкурентна, но ние искаме да предложим на клиентите лично отношение, прозрачност на производствения процес и добавена стойност, че участват във важна кауза. Именно това ни отличава от останалите на пазара", казват в заключение основателките.

Q/A

Как измислихте името на бранда?

Деница Дамянова: Беше много спонтанно. Точно преди да основем компанията, отидохме на почивка в Токио. В един от креативните им квартали с екстравагантна мода забелязахме момче с коса, боядисана в неоновожълт цвят. Казахме си, че това е точно blonde gone rogue, и осъзнахме, че е подходящо име и за бранд.

Как се отрази пандемията на бизнеса ви?

Гергана Дамянова: Пандемията ускори две много важни тенденции - онлайн пазаруването и интересът на клиентите към устойчиви продукти. Прогнозираният растеж за 3-4 години напред се случи за по-малко от година и това помогна на blonde gone rogue да разшири базата си с клиенти, каналите за продажби и да обособи Германия като основен пазар за бизнеса.

Имаше ли отражение върху работата ви Brexit?

Гергана Дамянова: Доставките до някои държави отнемат повече време. Някои клиенти се наложи да платят мита за поръчките си, които ние покрихме като разходи. В началото имахме един склад във Великобритания, но заради Brexit ни се наложи да отворим втори в Германия, през който да изпълняваме доставки на клиенти от ЕС. Промените продължават, но се надяваме, че догодина ситуацията ще бъде по-ясна.
Все още няма коментари
Нов коментар