🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

За 30 години: От вратовръзки до пълна гама мъжка мода

Пловдивската семейна компания "Нов стил" продава основно в чужбина, но държи на българските клиенти

Силвия Каневска управлява семейната компания заедно с двете си деца - Виктор и Ренета Каневски
Силвия Каневска управлява семейната компания заедно с двете си деца - Виктор и Ренета Каневски
Силвия Каневска управлява семейната компания заедно с двете си деца - Виктор и Ренета Каневски    ©  Димитър Марков
Силвия Каневска управлява семейната компания заедно с двете си деца - Виктор и Ренета Каневски    ©  Димитър Марков
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Пловдивската компания "Нов стил" прави дрехи, аксесоари и обувки за мъже под бранда STYLER
  • Бързата адаптация към производство на маски носи значителен ръст през 2020 г., но инфлацията остава предизвикателство
  • Фирмата планира разширяване на пазара в Източна Европа с онлайн магазини в Гърция и Румъния

Липса на разнообразие на пазара. С това обикновено се свързват с началото на 90-те години на миналия век, когато България преминава през няколко кризи на прехода и дори стоки от първа необходимост често са дефицит. Това обаче се превръща във вдъхновение за Силвия и Свилен Каневски, които решават да започнат да правят вратовръзки. Тридесет години по-късно компанията им "Нов стил" в Пловдив произвежда пълна гама мъжки дрехи под бранда STYLER, продава голяма част от продукцията си в чужбина, а оборотът й надхвърля 7 млн. лв.

Глад на пазара

В онзи начален момент двамата са все още студенти, на които им предстои сватба. "Всичко тръгна от идеята да ушия вратовръзка на мъжа ми за сватбата, защото това е акцентът и завършекът на един стилен аутфит, а в търговската мрежа не открихме качеството и разнообразието, които търсехме", разказва Силвия Каневска. След първата изработена вратовръзка идва и идеята за масово производство. Бизнесът започва в края на 1991 г. и бързо се увенчава с успех. "Получи се много добре. Пазарът беше толкова гладен, че колкото и вратовръзки да произвеждахме, те се продаваха и все не ни достигаха", обяснява тя.

През годините "Нов стил" поетапно увеличава своя асортимент и с други стоки и така се стига до днес, когато всеки мъж може спокойно да изгради спортно-елегантна или класическа визия изцяло с дрехи, аксесоари и обувки на фирмата. "Много лесно беше да създаваме един-два продукта, но пазарът ни наложи да се разширяваме и адаптираме - започна да се запълва с брандови мъжки магазини за цялостна визия, от които избираш всичко и спестяваш време", споделя Каневска.

В началото компанията работи под наем, а първото помещение, което Каневски закупуват, е едва 500 кв. м и бързо отеснява. Така през 2002 г. те инвестират над 2 млн. лв. в изграждане на собствена фабрика с производство, склад, офис и шоурум с обща площ 2000 кв. м. Малко по-късно на същото място в Пловдив се открива и единственият официален магазин на компанията. Оттогава насам непрестанно се правят подобрения във фабриката и в оборудването за по-ефективно производство.

Партньорство с клиенти и екип

Каневска споделя, че от самото си създаване компанията разчита на трайни взаимоотношения както със своите контрагенти, така и в самия екип, който в момента наброява около 50 души. "80% от хората във фирмата работят над 15 или 20 години при нас, т.е.текучество почти няма. Това е много важно за успеха и духа на компанията", казва тя.

Компанията работи както с клиенти на едро, за които подготвя колекции, така и с крайни клиенти чрез изградените канали от търговци и магазини из цялата страна. В момента присъства в близо 30 населени места в България, като дрехите се продават в партньорски търговски обекти.

В същото време в цялата си история компанията непрестанно произвежда и корпоративни облекла за авиолинии, банки, ресторанти, хотели, училища и т.н. "Това е една съвсем отделна бизнес стратегия, която ние развиваме непрекъснато", коментира Каневска. "Нов стил" прави продукти с марката на клиента (private label), като има над 15-годишен опит с партньори от Австрия, както и със световни брандове във Франция и Италия. По думите на Каневска обемите за износ са доста по-големи от продажбите на вътрешния пазар.

Хамелеон със собствен стил

Модата е една от най-бързо развиващите се сфери, която често сменя посоката си на движение. "Модата се променя, но индивидуалният стил никога. Затова се стараем да сме в унисон с динамиката на пазара, но винаги запазваме отличаващата се визия за бранда. Защото пък ако една организация се променя по-бавно от обкръжаващата я среда, неуспехът е близо. Това ни кара да се чувстваме едновременно в постоянно състояние на увереност и амбиция за развитие", категорична е Силвия Каневска.

Тя разказва, че създаването на дизайните за една колекция отнема около 2 месеца, но процесът започва година преди колекцията да бъде пусната в продажба. За бранда се правят две основни колекции в годината и четири малки допълнителни линии. "Те не се доставят наведнъж в магазините, а поетапно. Точно както наложиха западните брандове, и ние ежеседмично зареждаме нова стока", обяснява Каневска. Дизайнът на дрехите - както за собствените колекции, така и за private label партньори и корпоративни клиенти, се прави изцяло от екипа на "Нов стил".

Каневска казва, че през през годините голяма пречка е неспиращата вълна на големите брандове, които завладяват пазара с разнообразие и конкурентни цени. "Ние като производители в България трябва да се позиционираме правилно на пазара и да знаем аудиторията, към която се целим, както и стойността на това, което предлагаме.

Непрестанно се стремим да доказваме на нашите клиенти защо сме различни и защо си струва да изберат български бранд", споделя тя. Основен приоритет за компанията е създаването не само на красива, но и на функционална визия - удобна и от естествен материал, с което да се осигури свобода на движение за клиентите, към които е насочен брандът - деловите мъже от всички възрасти.

Бърза реакция

Компанията отчита голям спад в търсенето на мъжко облекло в началото на пандемията през първата половина на 2020 г., но той е бил временен и впоследствие интересът плавно се е завърнал. Остава обаче проблемът с материалите, срока и цените на доставките, който се отразява на цикъла на производство. Компанията използва основно материали от български, италиански, турски и китайски сертифицирани фабрики.

Въпреки това за 2020 г. "Нов стил" отбелязва значителен ръст на продажбите и печалбата (виж таблицата). Причината: светкавична реакция и бърза адаптация към производството на предпазни маски. "Цялата база беше трансформирана, хората - обучени и за кратко време постигнахме много големи обеми. Това спаси фирмата и запази екипа. Ние дори наехме нов персонал. Доказахме, че в бизнеса няма нищо сигурно, има само възможности", коментира Каневска.

Въпреки това трудностите не спират. "В момента сме свидетели на увеличение на цените на всичко, което предполага една много сложна втора половина на годината. Инфлацията се отразява значително върху разходите ни - както за електричество, които са се увеличили с 50%, така и за материалите, които са с 30% отгоре. За нас е проблем как ще отразим това голямо покачване в крайната цена за българския клиент", казва тя, като уточнява, че сегашната колекция не е с повишени цени, тъй като е изработена при предишните условия, но за предстоящата есен-зима те ще са различни.

Тя споделя още, че в момента компанията е в етап на преговори за инсталиране на фотоволтаици, тъй като базата е подходяща за целта и с това ще се намалят разходите, понеже фотоволтаичните системи ще са достатъчни за покриване на консумацията на цялото производство.

Оф- и онлайн

Въпреки че основният пазар на компанията е в Европа, за фирмата на Каневски България винаги е била на фокус за бранда. "Българският пазар за дрехи е твърде малък в сравнение с голямото предлагане на вносните стоки и марки, но въпреки това ние имаме аудитория, която разпознава и подкрепя българския производител", обяснява тя.

По тази причина наред с всички търговски обекти, в които се предлагат стоките на STYLER, преди 7 години компанията стартира и онлайн магазин, който непрестанно се развива оттогава насам. Независимо че физическите магазини остават предпочитано място за пазаруване и носят повече приходи за компанията, ръст се забелязва и в пазаруването в интернет. "Благодарение на онлайн магазина достигнахме до много отдалечени населени места. Отчитаме постоянен ръст, предимно от по-младата аудитория", коментира Каневска. За популяризиране на бранда, както и увеличаване на трафика към сайта, компанията набляга предимно на реклами в Google и Facebook.

Онлайн търговията е и в близките планове за развитие на "Нов стил" в Източна Европа. По думите на Каневска такива платформи вече са подготвени за Гърция и Румъния и предстои рекламна кампания за запознаване на пазара с бранда.

Q&A

Жените са безспорно по-активни купувачи на дрехи. Защо залагате само на мъжко облекло?

- Много пъти са искали от нас да преместим фокуса към производство на дамско облекло. Жените са специална и приятно-капризна аудитория и не е лесно да се работи за тях. Но е интересно, че голяма част от клиентите ни онлайн са жени, които пазаруват за мъжете си, така че рекламата ни е насочена и към тях.

Кои са основните клиенти на марката?

- Визията на нашия клиент е деловият млад или не толкова млад мъж с функционално, модерно и удобно облекло.

Кой е отличителния за STYLER продукт от всички мъжки стоки, които произвеждате?

- Въпреки че стартирахме с производството на вратовръзки, в момента силата са ни тениските и по-специално тениските с яка (polo shirts) - там имаме неограничени възможности и като материи, и като модели. Това е непреходната, удобна дреха в нашето ежедневие.

Как се отразява на производител като вас разрастващият се бизнес с дрехи втора употреба?

- Със сигурност пазарът с дрехи втора употреба ограничава лимита на крайни клиенти за производители като нас и се отразява на ценовото ниво, но не ги чувствам като конкурент. Ние търсим нашите клиенти и те ни намират.
Все още няма коментари
Нов коментар