🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Българска компания разработи биоразградимо пакетиращо фолио

Продуктът на Анджела Иванова, Гергана Станчева и доц. д-р Филип Ублеков ще се произвежда от есента

Филип Ублеков, Гергана Станчева и Анджела Иванова създават LAM'ON, компания за биоразградим ламинат за печат и пакетиращо фолио
Филип Ублеков, Гергана Станчева и Анджела Иванова създават LAM'ON, компания за биоразградим ламинат за печат и пакетиращо фолио
Филип Ублеков, Гергана Станчева и Анджела Иванова създават LAM'ON, компания за биоразградим ламинат за печат и пакетиращо фолио    ©  Цветелина Белутова
Филип Ублеков, Гергана Станчева и Анджела Иванова създават LAM'ON, компания за биоразградим ламинат за печат и пакетиращо фолио    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Анджела Иванова, Гергана Станчева и доц. д-р Филип Ублеков създават биоразградим ламинат за хартия и фолио за пакетиране
  • Дружеството им "ЛАМ'ОН" получава първоначално финансиране 15 хиляди евро от European Institute of Innovation and Technology
  • През 2022 г. печели програмата EIC Accelerator за зелени стартъпи и привлича 1.28 млн. евро

Доц. д-р Филип Ублеков къса парче стреч фолио от ролката и го пуска в купа с вода и сол: "До края на разговора ще видите, че няма да е останала и следа", добавя, докато разбърква сместа. След минута в купата фолио вече видимо няма. Стреч фолиото, което се разгражда в солени води, е последният прототип на Lam'on. Компанията цели да замени опаковките, които не могат да бъдат рециклирани, с биоразградима алтернатива от полимлечна киселина, добита от царевица. Съвсем скоро създателите й планират масово производство на продуктите си в София, а продажби - в началото на следващата година.

Всичко започва от нужда от определен продукт, който Иванова и Станчева търсят, но откриват, че не съществува. През 2017 г. и двете работят в печатната индустрия и искат да работят с биоразградим ламинат за хартия, тъй като стандартният ламинат е почти невъзможен за рециклиране. След като не откриват такъв на пазара, решават да опитат да го произвеждат сами.

Без техническо ноу-хау, двете започват да търсят специалист за разработката на продукта. Пишат имейли на членове на БАН и всички катедри на българските университети, които се занимават с полимери. Така откриват бъдещия технолог на компанията - доц. д-р Филип Ублеков, който е завършил химия в Химическия факултет и разработва биоразградими полимери от 2006 г. Заедно тримата регистрират дружеството "ЛАМ'ОН" през есента на 2018 г., като стават съдружници с равен дял в дружеството.

Откриват, че е почти невъзможно да намерят финансиране без индустриален прототип. Парадоксът е, че такъв не могат да изработят без финансиране. Затова и решават да участват в европейски проекти с лабораторни условия, за да създадат продукта.

Как да създадеш изцяло нов продукт

Lam'on решават първо да участват в зелената програма на европейския технологичен институт EIT Climate Launchpad, където се явяват без продукт и стратегия. Иванова казва, че участието, което в крайна сметка не завършва с победа, е от огромно значение за развитието на бизнеса, защото разбират как работи екосистемата за зелени стартъпи.

Скоро след това решават да се включат в друга програма на EIT - Regional Innovation Scheme Accelerator. До края на участието си вече имат първия си прототип, връзки с потенциални клиенти, изградена бизнес стратегия, както и грант от 15 хиляди евро. Без европейските проекти, където се възползват от наличието на лаборатории, за да разработят прототипа си, не биха могли да се справят, казва Станчева. Добавя, че това не би могло да се случи и без технологичните познания на Ублеков, чието откриване е било и най-трудната част от стартирането на бизнеса за двете съдружнички.

След първоначалните 15 хиляди Lam'on се записват в The Chivas Venture, британска програма, която ежегодно инвестира 1 милион долара в зелени стартъпи, откъдето получават 30 хил. долара.

Скоро следва и първата по-голяма инвестиция - Саша Безуханова и съоснователят на "Телерик" Светозар Георгиев влизат в Lam'on през 2020 г. с обща дялова инвестиция в размер на 150 хил. евро, като Безуханова скоро инвестира още 75 хил. евро индивидуално.

В началото на 2022 г. компанията получава 1.28 млн. евро след участие в поредна програма за стартиращи компании - EIC Accelerator, насочена към стартъпи в зеления сектор. Средствата ще бъдат вложени в разширяването на екипа, закупуването на машини и суровини, както и засилване на оборотите на производство. "За да се разраснем достатъчно бързо, просто ни трябват още ресурси за производство", казва Станчева.

Според нея все повече фондове и програми се ориентират към зелените инвестиции, тъй като става все по-очевидно, че там има огромни възможности за печалба. Въпреки все още преобладаващата неинформираност за зелени бизнеси и продукти в България, Lam'on не е ограничен по никакъв начин. "Имаме възможността да избираме с кого искаме да се обвържем като компания, искаме да си прилягаме по морал и практики", казва тя.

Стъпка по стъпка

Първоначално Lam'on се концентрира изцяло върху разработката на един продукт - ламинат за хартия. Той е и причината Станчева и Иванова да стартират компанията. Едва по-късно се ориентират към производството на биоразградимо пакетиращо фолио, а в момента е в процес на създаване и прототип на стреч фолио, което се разгражда в студена солена вода.

Екипът вече очаква да получи машини за масово производство в седалището си в София и да стартира продажби на пакетиращото си фолио до края на октомври. До началото на 2023 г. пък по план трябва да започне разпространението на ламината и кислородното фолио за храни със специални изисквания.

Началният капацитет на производство на пакетиращо фолио ще бъде около 70 тона месечно, стига да има доставки на суровини. "Стартираме бавно - първоначално с една машина, по-късно с повече, за да валидираме производството си, на този етап не можем да отговорим на търсенето, нямаме капацитета", казва доц. д-р Ублеков.

А търсене има. По време на участията в програми компанията е набрала достатъчно клиенти, които вярват в идеята, и в момента предоставя мостри на бизнеси в цяла Европа. Запитвания има и от бизнеси в Африка, Австралия и Корея.

От потенциални клиенти идват и самите идеи за нови продукти в портфолиото - след изразено желание за разградимо фолио в солена студена вода Ублеков започва да разработва прототип, наречен Pack'on Ocean. Именно негова версия показва на "Капитал" в началото на срещата ни.

Ролките фолио са предназначени за продажби бизнес-към-бизнес (B2B), но следващата цел на компанията е да разработи стреч фолио за масова употреба. Проблем обаче е недостигът на квалифицирани кадри.

"През последните десет години в България няма изобилие от студенти, които да искат да учат химия. Ще бъде предизвикателство да намерим специалисти, за да създадем цял екип за разработка и да смогнем да следим качеството на производството", казва Ублеков.

Митът "биото е по-скъпо"

"Основната ни цел е да сме конкурентна алтернатива на настоящите продукти - ценово и като качество", казва Станчева. Проблемите в глобалните веригите за доставки също помагат - обратно на очакванията, световната обстановка улеснява конкурентоспособността на Lam'on. Според екипа предвид покачването на цените на петрола и петролните пластмаси, е съвсем вероятно биоразградимият продукт да струва колкото висококачествените конвенционални пластмаси.

Необходимата за изработка на продуктите lam'on и pack'on полимлечна киселина, която се извлича от царевица, става все по-популярна, с което пада и цената на производството, тъй като има известен брой производители на суровината.

Според Ублеков ходът към по-природосъобразни и биоразградими опаковки в рамките на ЕС допринася значително за достъпността на продукти като Lam'on: "Преди 20 години, когато започнах работа в тази сфера, цената на подобен продукт щеше да е твърде висока, защото нямаше производство."

Допълват, че клиентите в България продължават да са доста консервативни, макар и да се наблюдава засилващо се търсене на достъпни биоразградими опции в Централна и Източна Европа. И все пак има български бизнеси, които са проявили интерес към Lam'on, казва Станчева. А това, което търсят, е да има баланс между качество и цена.

Q&A


Какъв е размерът на екипа ви?


Гергана Станчева: Ядрото сме ние тримата. Бизнес ангелите ни са много активно замесени в изграждането на бизнес стратегията ни. Работим и с експерт по логистиката и производството - Иво Борисов. За финансите, стратегии и структуриране разчитаме на CFO Insights.


Какви кадри търсите?


Филип Ублеков: Най-важната позиция е технолог, който да контролира качеството на производството. Търсим и работници и оператори на машините, които да съблюдават процеса, за да мога аз да се концентрирам върху разработката на нови продукти в портфолиото.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар