Пловдивската "Булде": българско-германската аутсорсинг фабрика за части
Освен производството на компоненти предприятието предлага също покупка на материалите и логистика
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
- Компанията "Булде" е създадена през 2017 г. за производство на компоненти на ишлеме за компании от Европа.
- Поемането на допълнителни услуги носи близо 160% ръст на приходите през 2021 г.
- Плановете включват проекти за енергийна ефективност и плавно разширяване на бизнеса.
Изграждането на успешен бизнес има много компоненти, но два се оказват ключови за "Булде" - познания за индустрията и добри контакти. След като дълги години работят заедно, през 2017 г. Ивайло Петров, Николай Киров и германецът Волфганг Фишър решават да създадат собствено предприятие в Пловдив, което да произвежда части като подизпълнител на чужди компании. Малко по-късно двама от партньорите се оттеглят и влиза нов, като в момента съдружници са Фишър, който държи 66.68%, и Маргарита Стоичкова, която се присъединява като финансов мениджър в компанията през 2018 г., а от 2020 г. насам е и неин управител, с 33.32%.
Моделът се оказва успешен - през 2021 г. приходите на "Булде" скачат със 158% до 4.3 млн. лв., а печалбата достига 259 хил. лв. С това компанията се нарежда на 63-то място в класацията "Гепард" на най-динамичните малки и средни предприятия за 2021 г. Заетите в момента са малко над 80 души и трябва да достигнат 90 до края на годината. Заводът произвежда продукти като метални скоби, крепежни елементи и алуминиеви компоненти за покривни прозорци, а клиентите са от автомобилната и строителната индустрия.
Начало с опит
Първоначалната идея за създаването на "Булде" е на Петров и Фишър. Те се запознават в германския завод за автокомпоненти "Иксетик Пловдив", където Петров е управител, а Фишър е главен мениджър по поддръжката. Двамата продължават да работят заедно на същите позиции и след като компанията е купена от канадската Magna и преименувана на "Магна пауъртрейн" през 2013 г. (а през 2019 г. става "Ханон системс"), и остават там до 2017 г., когато решават, че искат да направят собствена компания в сектора.
Така с общо 7 работници първоначално през юни 2017 г. "Булде" започва да предоставя аутсорсинг услуги за производството на компоненти за автомобилната, корабостроителната и строителната индустрия. Първият й клиент е чешка компания, която решава да изнесе някои свои процеси заради липса на капацитет, а след това се появяват и клиенти от Дания, Франция и Германия. Две години по-късно компанията успява да излезе на печалба, макар и малка, като отчита 7 хил. лв. за 2019 г. Още две години по-късно резултатът нараства 37 пъти.
С поемането на ролята на управител през 2020 г. Стоичкова се заема и с реорганизацията на компанията и добавянето на нови управленски структури като човешки ресурси, логистика, финансов контрол и др. Като пример за успешна промяна тя посочва внедряването на ERP система, за което отново помага старо познанство - бившата колежка от "Магна пауъртрейн" Анелия Желева, която след това остава като логистичен мениджър в "Булде".
Изграждане на верига
В момента "Булде" предлага два начина на работа със своите клиенти. Единият, който е и първоначалният метод, е чисто ишлеме. При него клиентите доставят всички части и материали сами, след което поемат и логистиката за обратното транспортиране на продуктите. Вторият начин и този, на който Стоичкова отдава заслуга за растежа на компанията през 2021 г., е чрез собствено снабдяване с материали и собствена логистика за доставка на завършения продукт до клиентите. Това е свързано с по-голям риск, но и носи по-висока печалба.
"Всъщност това, което доведе до увеличението на приходите ни през 2021 г., бе както разширяването на предоставяните аутсорсинг услуги с проследяване и контрол на качеството на компонентите, така и привличането на нови клиенти. До октомври 2020 г. ние не отговаряхме за снабдяването със самите суровини. След продължителната работа с част от нашите клиенти те ни се довериха ние да снабдяваме и контролираме качеството на материалите, както и да организираме логистиката", коментира Стоичкова.
Само година след като започва да предлага втората услуга, "Булде" вече е изградила вериги за доставки, които са предимно от Европейския съюз и най-вече от България. "По този начин намаляваме разходите и даваме възможност за развитие в региона. Два фактора, които са от голяма важност според мен", казва Стоичкова. Най-големият риск за компанията в момента при осигуряването на материали е купуването на алуминий - пазар, който според нея е изключително волатилен.
Главната причина според Стоичкова за доверието, което клиентите им гласуват, е високата им оценка по два ключови показателя за ефективност - навременната доставка и качеството. Това само по себе си не е лесен процес, като се има предвид, че компанията произвежда около 10 млн. компонента на година. Тези показатели обаче позволяват на компанията да продължава да печели все повече и нови проекти, което е и причината за очаквания бъдещ растеж на "Булде". Стоичкова откроява и отдадеността на мениджърския екип, който при нужда се присъединява на поточната линия, както и високата продуктивност на работниците.
"Няма как, ако хората на поточните линии нямат мотивация и продуктивност, ние да издаваме качествено и навреме нашата продукция. В противен случай бихме се озовали в черен списък на доставчиците, съответно рейтингът ни би паднал и не бихме могли да се класираме за нови бизнеси и поръчки", коментира Стоичкова.
По модела "Шинго"
Безспорно борбата за работна ръка в момента в страната и особено в индустриалния регион на Пловдив е ожесточена. Такава е и ситуацията с "Булде", която трябва да се съревновава с другите производствени предприятия в близост. За да бъде конкурентоспособна, макар и все още млада в района, от компанията се стараят да предлагат сравними заплати, бонусови системи и по-спокойна среда. За постигането на тази цел Стоичкова внедрява модела "Шинго" като корпоративна философия - или отворената комуникация и уважение между всички нива работещи.
"Текучеството на персонала беше изключително ниско, но в последно време то се повиши заради макроикономическите фактори. Следим ситуацията изкъсо и се стараем да сме наравно с останалите компании в региона. Хората, които са повече от три години при нас, имат редица придобивки, обвързани с престоя им с нас. Най-силният ни коз е отношението ни към хората. Аз идвам от голяма компания, а разликата ни с такива е, че се интересуваме от хората - лично. Защото когато управляваш голям завод с над 700 души, там работата е много по-машинална и персоналното отношение е трудно", коментира Стоичкова.
Управителката на "Булде" отбелязва, че повечето от заетите са жени. А тъй като предприятието се намира в града, работещите лесно могат да се приберат за обяд при семействата си вкъщи - спокойствие, което трудно биха имали при по-големи компании извън града.
В плановете: енергийна ефективност и разрастване
Макар и млада, компанията вече има доста идеи за бъдещото си развитие. Сред планираните проекти е повишаване на енергийната ефективност на компресорите, внедряване на енергиен мониторинг и подобряване на ефективността на системата за охлаждане и отопление - процеси, за които са спечели европейско финансиране и имат подписан договор. Компанията е кандидатствала и по още една европейска програма - за технологична модернизация, което е обвързано и с допълнително разрастване. Предвижда се и автоматизация на някои от процесите в производство.
"Аз съм управител, но финансов контролер по душа. Разширяването трябва да се прави умерено и стъпка по стъпка с правилните клиенти, за да можем да си осигурим стабилно бъдеще. Защото много често голям взрив на приходите е за сметка на качеството. Затова разрастването ни трябва да е в посока, която ни прави по-добри, да взимаме все по-сложни проекти и да развиваме технологичните си познания", казва Стоичкова.
Q&A:
Какво търсене задоволява "Булде" със създаването й?Тенденцията тогава, а и в момента е компании от Централна Европа, които са претоварени и имат липса на работна ръка, да търсят да разтоварят част от процесите си другаде. Това бе естествен процес преди, когато страни като Германия и Франция отваряха заводи в Чехия и Полша, а сега това е тенденцията и към Балканите.
Как се развива пазарът, имате ли поръчки за догодина?
Да, имаме и за 2023 г., разбирате, са с някакъв процент вероятност, но имаме потвърдени поръчки, а нашите договори са дългосрочни така или иначе. В момента главният проблем като цяло е, че Германия влиза в рецесия и очакваме ситуацията да се усложни заради газа и тока.
Как се прави бизнес с "Булде"?
В общи линии бизнесът ни се базира на добрите ни контакти с международни концерни благодарение на нашите резултати. Големите концерни опипват първо почвата с малки поръчки, а ние имаме предимството, че сме българско-германско дружество. И като се справим добре с първите поръчки, това ни дава възможност да кандидатстваме за други оферти. След няколко успешни опита първият ни клиент вече ни се доверява и за набавянето на материалите. Самите клиенти нямат достатъчно ресурс за постоянен мониторинг на всички нива, заради което търсят отговорни партньори.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.