🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пловдивската "Булде": българско-германската аутсорсинг фабрика за части

Освен производството на компоненти предприятието предлага също покупка на материалите и логистика

Маргарита Стоичкова е съдружник и управител на "Булде" от 2020 г. Екипът е работил заедно в завода за авточасти "Иксетик"
Маргарита Стоичкова е съдружник и управител на "Булде" от 2020 г. Екипът е работил заедно в завода за авточасти "Иксетик"
Маргарита Стоичкова е съдружник и управител на "Булде" от 2020 г. Екипът е работил заедно в завода за авточасти "Иксетик"    ©  Димитър Марков
Маргарита Стоичкова е съдружник и управител на "Булде" от 2020 г. Екипът е работил заедно в завода за авточасти "Иксетик"    ©  Димитър Марков
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Компанията "Булде" е създадена през 2017 г. за производство на компоненти на ишлеме за компании от Европа.
  • Поемането на допълнителни услуги носи близо 160% ръст на приходите през 2021 г.
  • Плановете включват проекти за енергийна ефективност и плавно разширяване на бизнеса.

Изграждането на успешен бизнес има много компоненти, но два се оказват ключови за "Булде" - познания за индустрията и добри контакти. След като дълги години работят заедно, през 2017 г. Ивайло Петров, Николай Киров и германецът Волфганг Фишър решават да създадат собствено предприятие в Пловдив, което да произвежда части като подизпълнител на чужди компании. Малко по-късно двама от партньорите се оттеглят и влиза нов, като в момента съдружници са Фишър, който държи 66.68%, и Маргарита Стоичкова, която се присъединява като финансов мениджър в компанията през 2018 г., а от 2020 г. насам е и неин управител, с 33.32%.

Моделът се оказва успешен - през 2021 г. приходите на "Булде" скачат със 158% до 4.3 млн. лв., а печалбата достига 259 хил. лв. С това компанията се нарежда на 63-то място в класацията "Гепард" на най-динамичните малки и средни предприятия за 2021 г. Заетите в момента са малко над 80 души и трябва да достигнат 90 до края на годината. Заводът произвежда продукти като метални скоби, крепежни елементи и алуминиеви компоненти за покривни прозорци, а клиентите са от автомобилната и строителната индустрия.

Начало с опит

Първоначалната идея за създаването на "Булде" е на Петров и Фишър. Те се запознават в германския завод за автокомпоненти "Иксетик Пловдив", където Петров е управител, а Фишър е главен мениджър по поддръжката. Двамата продължават да работят заедно на същите позиции и след като компанията е купена от канадската Magna и преименувана на "Магна пауъртрейн" през 2013 г. (а през 2019 г. става "Ханон системс"), и остават там до 2017 г., когато решават, че искат да направят собствена компания в сектора.

Така с общо 7 работници първоначално през юни 2017 г. "Булде" започва да предоставя аутсорсинг услуги за производството на компоненти за автомобилната, корабостроителната и строителната индустрия. Първият й клиент е чешка компания, която решава да изнесе някои свои процеси заради липса на капацитет, а след това се появяват и клиенти от Дания, Франция и Германия. Две години по-късно компанията успява да излезе на печалба, макар и малка, като отчита 7 хил. лв. за 2019 г. Още две години по-късно резултатът нараства 37 пъти.

С поемането на ролята на управител през 2020 г. Стоичкова се заема и с реорганизацията на компанията и добавянето на нови управленски структури като човешки ресурси, логистика, финансов контрол и др. Като пример за успешна промяна тя посочва внедряването на ERP система, за което отново помага старо познанство - бившата колежка от "Магна пауъртрейн" Анелия Желева, която след това остава като логистичен мениджър в "Булде".

Изграждане на верига

В момента "Булде" предлага два начина на работа със своите клиенти. Единият, който е и първоначалният метод, е чисто ишлеме. При него клиентите доставят всички части и материали сами, след което поемат и логистиката за обратното транспортиране на продуктите. Вторият начин и този, на който Стоичкова отдава заслуга за растежа на компанията през 2021 г., е чрез собствено снабдяване с материали и собствена логистика за доставка на завършения продукт до клиентите. Това е свързано с по-голям риск, но и носи по-висока печалба.

"Всъщност това, което доведе до увеличението на приходите ни през 2021 г., бе както разширяването на предоставяните аутсорсинг услуги с проследяване и контрол на качеството на компонентите, така и привличането на нови клиенти. До октомври 2020 г. ние не отговаряхме за снабдяването със самите суровини. След продължителната работа с част от нашите клиенти те ни се довериха ние да снабдяваме и контролираме качеството на материалите, както и да организираме логистиката", коментира Стоичкова.

Само година след като започва да предлага втората услуга, "Булде" вече е изградила вериги за доставки, които са предимно от Европейския съюз и най-вече от България. "По този начин намаляваме разходите и даваме възможност за развитие в региона. Два фактора, които са от голяма важност според мен", казва Стоичкова. Най-големият риск за компанията в момента при осигуряването на материали е купуването на алуминий - пазар, който според нея е изключително волатилен.

Главната причина според Стоичкова за доверието, което клиентите им гласуват, е високата им оценка по два ключови показателя за ефективност - навременната доставка и качеството. Това само по себе си не е лесен процес, като се има предвид, че компанията произвежда около 10 млн. компонента на година. Тези показатели обаче позволяват на компанията да продължава да печели все повече и нови проекти, което е и причината за очаквания бъдещ растеж на "Булде". Стоичкова откроява и отдадеността на мениджърския екип, който при нужда се присъединява на поточната линия, както и високата продуктивност на работниците.

"Няма как, ако хората на поточните линии нямат мотивация и продуктивност, ние да издаваме качествено и навреме нашата продукция. В противен случай бихме се озовали в черен списък на доставчиците, съответно рейтингът ни би паднал и не бихме могли да се класираме за нови бизнеси и поръчки", коментира Стоичкова.

По модела "Шинго"

Безспорно борбата за работна ръка в момента в страната и особено в индустриалния регион на Пловдив е ожесточена. Такава е и ситуацията с "Булде", която трябва да се съревновава с другите производствени предприятия в близост. За да бъде конкурентоспособна, макар и все още млада в района, от компанията се стараят да предлагат сравними заплати, бонусови системи и по-спокойна среда. За постигането на тази цел Стоичкова внедрява модела "Шинго" като корпоративна философия - или отворената комуникация и уважение между всички нива работещи.

"Текучеството на персонала беше изключително ниско, но в последно време то се повиши заради макроикономическите фактори. Следим ситуацията изкъсо и се стараем да сме наравно с останалите компании в региона. Хората, които са повече от три години при нас, имат редица придобивки, обвързани с престоя им с нас. Най-силният ни коз е отношението ни към хората. Аз идвам от голяма компания, а разликата ни с такива е, че се интересуваме от хората - лично. Защото когато управляваш голям завод с над 700 души, там работата е много по-машинална и персоналното отношение е трудно", коментира Стоичкова.

Управителката на "Булде" отбелязва, че повечето от заетите са жени. А тъй като предприятието се намира в града, работещите лесно могат да се приберат за обяд при семействата си вкъщи - спокойствие, което трудно биха имали при по-големи компании извън града.

В плановете: енергийна ефективност и разрастване

Макар и млада, компанията вече има доста идеи за бъдещото си развитие. Сред планираните проекти е повишаване на енергийната ефективност на компресорите, внедряване на енергиен мониторинг и подобряване на ефективността на системата за охлаждане и отопление - процеси, за които са спечели европейско финансиране и имат подписан договор. Компанията е кандидатствала и по още една европейска програма - за технологична модернизация, което е обвързано и с допълнително разрастване. Предвижда се и автоматизация на някои от процесите в производство.

"Аз съм управител, но финансов контролер по душа. Разширяването трябва да се прави умерено и стъпка по стъпка с правилните клиенти, за да можем да си осигурим стабилно бъдеще. Защото много често голям взрив на приходите е за сметка на качеството. Затова разрастването ни трябва да е в посока, която ни прави по-добри, да взимаме все по-сложни проекти и да развиваме технологичните си познания", казва Стоичкова.

Q&A:

Какво търсене задоволява "Булде" със създаването й?

Тенденцията тогава, а и в момента е компании от Централна Европа, които са претоварени и имат липса на работна ръка, да търсят да разтоварят част от процесите си другаде. Това бе естествен процес преди, когато страни като Германия и Франция отваряха заводи в Чехия и Полша, а сега това е тенденцията и към Балканите.

Как се развива пазарът, имате ли поръчки за догодина?

Да, имаме и за 2023 г., разбирате, са с някакъв процент вероятност, но имаме потвърдени поръчки, а нашите договори са дългосрочни така или иначе. В момента главният проблем като цяло е, че Германия влиза в рецесия и очакваме ситуацията да се усложни заради газа и тока.

Как се прави бизнес с "Булде"?

В общи линии бизнесът ни се базира на добрите ни контакти с международни концерни благодарение на нашите резултати. Големите концерни опипват първо почвата с малки поръчки, а ние имаме предимството, че сме българско-германско дружество. И като се справим добре с първите поръчки, това ни дава възможност да кандидатстваме за други оферти. След няколко успешни опита първият ни клиент вече ни се доверява и за набавянето на материалите. Самите клиенти нямат достатъчно ресурс за постоянен мониторинг на всички нива, заради което търсят отговорни партньори.

Все още няма коментари
Нов коментар